Deel dit artikel
-

Koen Droste (Polarsteps): ‘We hebben nul euro uitgegeven aan marketing’

Laagdrempelig reizen tracken, delen en er een fotoboek van maken kan momenteel al via de Nederlandse start-up Polarsteps. Later dit jaar kunnen gebruikers ook reizen plannen met de app. “Hiermee nemen we een grote frustratie weg,” zegt CEO en medeoprichter Koen Droste.

Met de Polarsteps-app leggen gebruikers hun reis vast in beeld en tekst en delen deze met thuisblijvers. Dankzij GPS wordt de route automatisch gelogd, inclusief wetenswaardigheden zoals de afgelegde afstanden en het weer. Deze informatie kan de reiziger onderweg verrijken met foto’s en filmpjes. En wie dit verslag als tastbare herinnering in de kast wil zetten, bestelt het uiteindelijk als fotoboek.

Inmiddels heeft de app meer dan een miljoen geregistreerde gebruikers. “Die groei is honderd procent organisch”, stelt Droste. “We hebben nul euro uitgegeven aan marketing of advertising.”

Breder verdienmodel
Het concept trok ook de aandacht van investeerders. In 2016 werd een half miljoen euro aangetrokken via Silver Point Ventures en TMG. Het jaar daarop stapten verschillende Nederlandse internetondernemers in voor gezamenlijk negenhonderdduizend euro. En begin dit jaar is met een series A door INKEF Capital nog eens drie miljoen euro in het bedrijf gestoken. Dat geld wordt met name aangewend voor productontwikkeling en het aantrekken van programmeurs. De bedoeling is namelijk dat er een planningsfunctie wordt toegevoegd aan de app. “Sinds afgelopen jaar leggen we niet alleen de geografische locaties vast die een reiziger bezoekt, maar ook in welke hotels hij verblijft, naar welke musea hij gaat, enzovoorts”, verklaart Droste. Die informatie gaat Polarsteps nu structureren zodat gebruikers met behulp van deze tips een route kunnen uitstippelen. Denk daarbij aan activiteiten, accommodaties, transport en tickets. “Wanneer een gebruiker besluit om te boeken, krijgen wij een affiliate fee van de aanbieder. Ons verdienmodel wordt dus breder.”

Verwijzing
Volgens Droste was het vanaf het begin de bedoeling om Polarsteps neer te zetten als all-in-one platform waar de reiziger kan ‘plannen, tracken en herinneren’. “Gebruikers laten ons regelmatig weten dat ze in de vertrouwde Polarsteps-interface ook reizen willen samenstellen. Maar je kunt niet alles tegelijk oppakken, dus zijn we vier jaar geleden begonnen met tracken. In 2016 introduceerden we het fotoalbum en dit jaar komt plannen er dus bij.”

Hiermee maakt zijn bedrijf naar eigen zeggen een einde aan een grote frustratie van reizigers: ze hoeven niet langer tientallen websites en apps te raadplegen om een reis te plannen, maar kunnen dat op één plek doen. In de woorden van Droste: “Van een gebroken user experience naar een unified approach.”

Voor het daadwerkelijk boeken van hotels, vluchten en andere reisonderdelen kan de reiziger echter niet terecht bij de Nederlandse start-up “Dat is niet onze ambitie. Daarvoor verwijzen we graag door naar online reisagenten en aanbieders.”

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jaap de Boer

Er is nul euro uitgegeven aan advertising. Maar wel miljoenen aan marketing…

Advertising is het onder de aandacht brengen van je dienst of product. Marketing begint al voordat er überhaupt een product of dienst is.

De marketing kant hebben ze blijkbaar ontzettend goed gedaan. Er is een product ontwikkeld dat echt een toegevoegde waarde heeft. Hierdoor hoeft er aan de advertising kant veel minder gedaan te worden, immers een goed product verkoopt zichzelf.

Vergeet je deze marketing stap en voegt je product of dienst niets toe aan de markt dan betaal je altijd teveel voor je advertising…

Stel jezelf altijd de vraag, zou de markt mij missen als mijn bedrijf er niet meer zou zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond