Koersdaling Yahoo ondanks verdubbeling winst

Yahoo verdubbelde in het tweede kwartaal de omzet en winst. De omzet uit reclame bleef ongeveer gelijk aan het voorgaande kwartaal. Yahoo oversteeg echter zijn eerdere prognoses niet, reden waarom beleggers die in eerdere kwartalen gewend waren geraakt aan beter dan verwachte resultaten, het aandeel lieten vallen. De koers daalde nabeurs met 12 procent.
Yahoo behaalde in het tweede kwartaal een omzet van 832 miljoen dollar, tegenover 321 miljoen dollar in het tweede kwartaal vorig jaar. De nettowinst bedroeg 112,5 miljoen dollar (8 dollarcent per aandeel), waar Yahoo vorig jaar een nettowinst noteerde van 50,8 miljoen dollar (4 dollarcent).
De resultaten waren in lijn met verwachtingen van analisten die gepeild waren door Thomson First Call. In de afgelopen kwartalen presteerde Yahoo echter telkens boven verwachting. “Mensen zijn nu teleurgesteld,” aldus Scott Kessler, analist bij Standard & Poor’s tegenover de Wall Street Journal. “Het afgelopen kwartaal was zo’n goede prestatie dat de verwachtingen te hoog gespannen waren.”
'Marketing services' (met name reclame) was in het tweede kwartaal goed voor een omzet van 691 miljoen dollar. Vorig jaar was dat 219 miljoen dollar, maar sinds dat moment kocht Yahoo het bedrijf voor zoekmachinemarketing Overture. Volgens de Wall Street Journal zei ceo Terry Semel van Yahoo in een conference call dat hij niet verbaasd zou zijn, wanneer Yahoo de eerdere doelstelling van 35 procent groei in reclame dit jaar zal overtreffen.
De omzet voor het gehele jaar zal volgens Yahoo enigszins hoger komen te liggen dan eerder verwacht. Nu gaat het uit van 2,46 tot 2,54 miljard dollar omzet, waar het eerder rekende op 2,41 tot 2,52 miljard dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond