Deel dit artikel
-

Koersen e-tailers stijgen na goed kerstseizoen

update Aandelen van e-tailers stegen in waarde nadat Yahoo en MSN gunstige verkoopcijfers bekendmaakten. Yahoo zag de omzet in vergelijking met vorig jaar 86 procent stijgen, MSN meldde een toename van 56 procent. Amazon zegt 23 procent meer items verkocht te hebben.

Behalve de aandelen van Yahoo en MSN (Microsoft) steeg ook het aandeel Amazon, dit werd mede veroorzaakt door uitlatingen van een analist van US Bancorp over de toename in het aantal bezoekers bij Amazon. Vanmiddag kwam Amazon nog wel met cijfers over het aantal verkochte producten; er zijn 31 miljoen items verkocht, een groei van 23 procent ten opzichte van vorig jaar. Cijfers over de omzet gaf het bedrijf niet.

Yahoo meldde dat klanten in het vierde kwartaal voor 10,3 miljard dollar aan omzet hadden gezorgd, MSN vertelde 5,6 miljard dollar omzet geboekt te hebben. Zowel Yahoo als MSN hebben zelf geen online winkels, ze bieden via hun site(s) toegang tot winkels van anderen en krijgen in ruil daarvoor een commissie of een percentage van de omzet.

De cijfers zijn beter dan eerder gedane voorspellingen, die toen ook al florissant werden genoemd. Dit was vanwege de aanslagen op 11 september en de verwachte angst voor offline kopen die dit zou hebben opgeleverd. Volgens marktonderzoeksbureau comScore, tegenover Wall Street Journal, bedroeg de totale omzet in het vierde kwartaal 8,6 miljoen dollar. Deze tussenstand zou "op koers" zijn voor de eerder gedane voorspelling van 10 miljoen dollar omzet in het vierde kwartaal.

Zowel Yahoo als MSN maakten bekend dat het met name digitale camera's en portable muziekapparatuur is dat dit jaar goed verkocht.

Eerder deze week stelde NIPO dat het aantal online kopers in Nederland nauwelijks groeit. Ten opzichte van het derde kwartaal was er in het vierde kwartaal nauwelijks sprake van een toename in het aantal kopers, aldus NIPO.

Deel dit bericht

1 Reactie

ilja scholten

Seizoeninvloeden op websitebezoek in relatie tot verkoop via de website : de cijfers! Wij verkopen vakantiegidsen gericht op duurzaam toerisme door vakantieverblijf op milieuvriendelijke boerenbedrijven in 22 europese landen. Dit zijn typisch meer zomervakanties dan in andere seizoenen. Wat valt spectaculair op als we de cijfers vergelijken van de peak in juni t.o.v. bijvoorbeeld oktober, november en december? In de laatste drie maanden is het aantal verkochte gidsen nog geen 10 procent van het aantal dat in juni verkocht werd. Het bezoek aan de website viel, zoals te verwachten, ook terug MAAR bleef toch nog stabiel op ongeveer 45 procent van het aantal bezoekers in de peak-maand juni. Voor alle bezoekers van de website(dus in zowel de peak alsook de dip maanden) bleef de inhoudelijke aantrekkelijkheid van de website stabiel als we als indicator nemen de verhouding tussen websitebezoek en het aantal pageviews. (Bezoekers klikten in de dip-maanden dus niet gelijk weg maar namen wel in gelijke mate kennis van onze informatie en het product.) Samengevat: voor onze daadwerkelijke verkoop (c.q. onze verwachtingen) zijn de website-bezoekaantallen veel minder relevant dan het percentage van de bezoekers dat een bestelling plaatst. Het is DIT percentage dat beinvloed wordt door het seizoen en dat bepaald onze verkopen. In percentagecijfers: juni-dec: 16.2 %; 11.0 %; 7.1 %; 6.4 %; 4.8 %; 4.3%; 4.4%. Lessen voor pro-actieve website-strategie voor dit soort seizoengebonden producten:1) Website is in dip-periode (nog) belangrijk(er) voor promotie en naamsbekendheid. Hoop is uiteraard dat klant later terugkomt voor daadwerkelijke bestelling als vakantieplanning weer in voorbereiding en besluit-fase komt. Inhoud van website kan misschien aangepast worden met meer nadruk op het algemene idee van dit type vakanties dan gericht op onmiddelijke verkoop van gidsen.2) Niettemin voorgaande punt kunnen ook speciale aanbiedingen gedaan worden (bijvoorbeeld, bestel nu en krijg x procent korting).3) Het spreekt vanzelf dat de promotie op de website ook meer toegespitst kan worden op het seizoen en specifieke bestemmingen, c.q. vakantie gidsen. Dus Frankrijk is onze normale bestseller, maar in dip-periode kan meer nadruk gelegd worden op bijvoorbeeld langlaufen in Scandinavie of kort (lang-weekend) verblijf in Nederland en nabije landen. In ieder geval hoop ik met deze informatie een interessante nuancering te hebben gemaakt wat betreft de meestal veronderstelde simpele relatie tussen website-bezoekaantallen en verkoopverwachtingen en het veranderende seizoensgedrag van de consument. Hun belangstelling voor het product en de website daalt veel minder sterk dan de motivatie om op dat ogenblik over te gaan tot een aankoop. Als je daarop inspeelt zal dit een positief effect hebben op het moment dat de klant WEL daadwerkelijk de bestedingen wil doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond