Deel dit artikel
-

Koerswijziging Yahoo lijkt snel resultaat op te leveren

Het was Yahoo wat de klok sloeg, vorige week. De portal maakte bekend dat het tijdens het vakantieseizoen een riante omzetstijging heeft behaald, het nam vacaturesite HotJobs.com over en kreeg tevens een nieuwe aandeelhouder. Maar een oud euvel dook ook weer op: vertrekkende topmanagers.

SBC, leverancier van DSL (breedband) verbindingen, neemt een belang van 3 procent in Yahoo. Het betaalt hiervoor rond de driehonderd miljoen dollar. SBC neemt het belang over van Softbank America, dat nu een belang heeft van 16 procent in Yahoo.

De twee bedrijven werken sinds kort ook samen rond de introductie van breedband-internet. Veelvuldige verspreiding van breedband is een van de voorwaarden voor het welslagen van Yahoo's muziekdienst Launch.com , die in de week voor kerstmis van start ging. In november sloten de twee al een overeenkomst voor het aanbieden van breedband-diensten. In Japan sloot Yahoo onlangs een samenwerking met Softbank en Sony om daar breedband-diensten te gaan leveren voor de Sony Playstation 2.

Met een stijging van 86 procent ten opzichte van vorig jaar was er ook positief nieuws te melden over de omzet via de site. De bedrijven die producten verkopen via de site van Yahoo geven Yahoo hiervoor een commissie, in andere gevallen krijgt de portal een percentage van de omzet. Het bedrijf probeert deze inkomstenstroom te laten groeien, om op deze manier minder afhankelijk te worden van reclame-inkomsten. De markt voor buttons en banners zakte dit jaar sterk in, reden voor de slechte resultaten van Yahoo de afgelopen kwartalen. Ook de bewegingen richting breedband worden door hetzelfde streven ingegeven.

Een dag later kon Yahoo tevreden terugkijken op het eerste vijandige bod dat het in zijn geschiedenis heeft uitgebracht, op vacaturesite HotJobs.com. Deze site was al sinds de zomer in onderhandeling met TMP Worldwide, eigenaar van Monster.com, om te komen tot een overname. In november mengde Yahoo zich in de gesprekken door met een bod van 436 miljoen dollar te komen, deels in aandelen, deels in cash. HotJobs zette TMP onder druk om met een beter bod te komen, deze weigerde dat, en een dag later mocht Yahoo zich al de nieuwe eigenaar van HotJobs noemen. Tenzij de aandeelhouders nog dwars gaan liggen, maar die kans lijkt klein, want juist zij vonden het bod van Yahoo (deels cash) aantrekkelijker dan dat van TMP. En wederom ziet Yahoo kans de inkomstenstroom te verbreden, de belangrijkste doelstelling van het afgelopen jaar.

Toch was het niet alleen maar optimistisch nieuws. Dit jaar vertrokken bij Yahoo al diverse topmanagers, vorige week voegde zich hoofd media David Graves ook bij hen, aldus meldt technologiesite Cnet. Graves geeft als reden dat hij het reizen tussen woonplaats en werk (van oost- naar westkust) moe is. Graves was verantwoordelijk voor de content op de site van Yahoo, waaronder nieuws, sport, financiële berichten en muziek (Launch.com). Een opvolger is nog niet benoemd.

Graves' vertrek betekent dat Yahoo in anderhalf jaar tijd zes topmanagers heeft zien vertrekken. Ook ceo Timothy Koogle, cfo Gary Valenzuela, salesdirecteur Anil Singh, voormalig hoofd business development Ellen Siminoff en marketingdirecteur Karen Edwards vertrokken. Het tekent de veranderingen bij het bedrijf, waarbij de oude garde besluit op te stappen. Ceo Terry Semel benoemde sinds zijn aanstelling in april enkele topmanagers bij het bedrijf die niet afkomstig zijn uit de internetwereld.

"Het bedrijf verandert, het is tijd om iets anders te gaan doen", vertelde voormalig marketingdirecteur Edwards tegenover DowJones begin augustus. De oude garde was gewend om het bedrijf op te bouwen, voor het verleggen van de koers voelen ze zich waarschijnlijk niet meer gemotiveerd genoeg, aldus analist Marc Rowen van Prudential Securities in hetzelfde artikel.

Het lijkt erop dat de door Semel voorgestane koerswijziging zich snel aan het voltrekken is en al de eerste resultaten oplevert. Het zal zorgen voor meer dan gemiddelde belangstelling naar de komende kwartaalcijfers van Yahoo, die op 16 januari gepresenteerd worden. De koers vaart er vooralsnog wel bij. Begin dit jaar bereikte Yahoo nog een koers van rond de 42 dollar per aandeel, om in de zomermaanden naar een dieptepunt te zakken van 8,60 dollar, sindsdien is het weer bergop gegaan, de koers schommelt momenteel rond de 18 dollar. Vrijdag stond Yahoo op 4,8 procent koerswinst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hadik

Nou weten we allemaal dat het slecht gaat met de online advertising branche, maar zo slecht dat er in dit artikel een zeer creatieve vorm van webvertising toegepast moest worden? Onder de link van het stukje text 'met een stijging van 86 procent' staat een Doubleclick {tag; http://ad.nl.doubleclick.net/adi/www.emerce.nl/sub-top;sz=468×60;tile=1;ord=37781915? }? Tja, je moet ergens die gemiddelde click mee omhoog brengen! ————– Toevoeging redactie Emerce: Er stond inderdaad een verkeerde link in het artikel. De juiste link is nu geplaatst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond