Deel dit artikel
-

‘Kok moet internetveiligheid aanpakken’

De Consumentenbond wil dat premier Kok zich rechtstreeks gaat bemoeien met de veiligheid op internet. De bond stelt dat de verschillende ministeries "de veiligheid van internet volledig op zijn beloop laten" en dat ze "volstrekt langs elkaar heen werken". Kok zou een 'Nationaal Internetveiligheidsplatform' moeten gaan oprichten, aldus de Consumentenbond in een spoedbrief aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer. De betrokken ministeries laten weten al te werken aan een dergelijk platform.

De bond vindt dat er het afgelopen jaar genoeg aanleiding is geweest om veiligheid op internet hoog op de politieke agenda te plaatsen. Maar niemand neemt de verantwoordelijkheid, zo constateert de bond. "Banken en softwareleveranciers dekken zich in, anderen stellen voor het onderwerp vooral niet publiek te bespreken, omdat daarmee de groei van e-commerce zou worden belemmerd."

De laatste opmerking sluit aan bij de oproep van VNO-NCW eerder deze week aan consumentenorganisaties en de Consumentenbond om constructief mee te denken over oplossingen voor de beveiliging op internet. Dit om het vertrouwen in ict te vergroten.

Kritiek heeft de Consumentenbond ook op de samenwerking tussen de afzonderlijke ministeries belast met de veiligheid op internet, zoals Economische Zaken, Justitie, Verkeer en Waterstaat. Volgens de bond is er sprake van een "ambtelijke stammenstrijd".

Het Nationaal Internetveiligheidsplatform waartoe Kok het initiatief zou moeten nemen moet de verantwoordelijkheid verdelen tussen overheid, bedrijsleven en gebruikers. Vervolgens dient het maatregelen te treffen zoals consumentvriendelijke beveiligingssoftware, veilige internetbetaalmiddelen, verscherpte aanpak van cybercriminaliteit en consumentenvoorlichting.

"De verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de ministeries is wel duidelijk," zegt een perswoordvoerster van het Ministerie van Binnenlandse Zaken . "De coördinatie ligt bij ons, en bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het bedrijfsleven ligt bij het Ministerie van Economische Zaken." De verschillende ministeries zijn momenteel in overleg om te komen tot een platform vergelijkbaar met hetgeen de Consumentenbond voorstelt, zegt de woordvoerster. Wanneer dat platform actief wordt is nog niet duidelijk. De verantwoordelijkheid ervoor zal volgens de woordvoerster "naar alle waarschijnlijkheid" bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken komen te liggen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ron Arends

Zal een veilige boel worden! Hoe gaat Kok het aanpakken; door wederom met zijn muis te richten op een beeldscherm 🙂

JP

De Consumentenbond moet eens ophouden met het bekritiseren van iedereen, terwijl het zelf een WebTrader 'veiligheids-certificaat' verschaft dat absoluut ontoereikend is. Hiermee werkt de Consumentenbond onjuiste voorlichting aan de consument juist in de hand, want er wordt een gevoel van veiligheid gegeven dat nergens op gebaseerd is en bovendien volledig oncontroleerbaar is door de Consumentenbond.Als de Consumentenbond haar huiswerk iets beter had gedaan had ze tevens niet geroepen dat de banken de veiligheid naast zich neerleggen.Feit is namelijk dat het gebrek aan veiligheid voornamelijk veroorzaakt wordt door de besturingssystemen zoals Windows, en dat de banken hier niets aan kunnen doen. Het is dus zaak de leveranciers van besturingssystemen bij deze situatie te betrekken en desnoods via een mondiale regelgeving te dwingen een bepaalde mate van veiligheid in hun systemen te implementeren.Als laatste kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Consumentenbond de richting van de OPTA opgaat, namelijk zoveel mogelijk herrie maken en in het nieuws komen ten einde zichzelf een bestaansrecht te geven, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Bamber Delver

Nederlandse aanpak van internetveiligheid De ConsumentenBond maant het kabinet aan om initiatieven te nemen ten behoeve van de veiligheid op het internet. Prima, ware het niet dat de brandbrief richting premier Kok zich beperkt. Over jonge, kwetsbare gebruikers wordt met geen woord gerept. Het is opvallend dat het kabinet Nederland stimuleert 'digitaal te gaan' maar dat er nauwelijks wordt gefilosofeerd over hoe dat dan verder moet als Nederland daadwerkelijk digitaal is. Juist kinderen en jongeren bewegen zich pijlsnel op internet en worden hierin te gering begeleid door opvoeders. Ouders en leerkrachten weten veelal bitter weinig van computers en internet. Bedrijven beiden filtering aan en doen beloften die zij niet waar kunnen maken. Scholen kampen met financiele en personele tekorten. Het lijkt in ons a.s. digitale Nederland geen doen om jonge gebruikers verantwoord het internet op te laten gaan. Als we het hebben over de aanpak van veiligheid van internet hoort er aandacht te komen voor nieuwe kwesties waar we tegenaan lopen. Even wat harde cijfers: uit recent onderzoek door CBS en de Universiteit van New Hampshire blijkt dat in Amerika 1 op de 5 kinderen online in aanraking komt met virtuele kinderlokkers. Ook in Nederland doen zich gevallen voor waar kinderen worden gestalkt in chatboxen of via icq. Ouders, kinderen, hulpverlening, politie, justitie, laat staan overheden weten te weinig en kunnen dientengevolge te weinig doen. Onze wet loopt achter, onze opvoeding loopt achter. En dat terwijl we links en rechts worden ingehaald door ontwikkelingen.Conclusie: aan de slag. Bamber Delver is journalist/adviseur m.b.t. kinderen/jongeren & internetHij is extern projectleider voor Jantje Beton/Jeugd & Internet en journalist bij J/M en Computer Idee.

Andrée Vercammen

Totale veiligheid op dataverkeer over internet is een onhaalbare doelstelling. Echter er zijn wel eenvoudig een aantal stappen in de goede richting te maken. Toegespitst op messaging: het is niet ingewikkeld om gebruik te maken van digitale handtekeningen, encrypted secure e-mail of te werken met eenprofessionele virus scanning. Ruud Davids, TeleRelay, gelooft dat indien het internetveiligheidsplatform zich met name gaat richten op communcatie en voorlichting, er op korte termijn toegevoegde waarde zit in deze opzet.

Andrée Vercammen

Totale veiligheid op dataverkeer over internet is een onhaalbaredoelstelling. Echter er zijn wel eenvoudig een aantal stappen in de goederichting te maken. Toegespitst op messaging: het is niet ingewikkeld om gebruik te maken van digitale handtekeningen, encrypted secure e-mail of te werken met eenproffessionele virus scanning. Ruud Davids, TeleRelay, gelooft dat indien het internetveiligheidsplatform zich met name gaat richten op communcatie en voorlichting, er op korte termijn toegevoegde waarde zit in deze opzet. 

Ton van den Hoogen

De consumentenbond moet eens stoppen met dat gekakel, laat ze eerst maar eens intern orde op zaken stellen. Was het niet de consumentenbond die objectieve informatie en commercie in advertenties op duistere en ontoelaatbare wijze vermengt? En al een aantal jaren terug bood de consumentenbond tegen betaling een eigen belastingdiskette aan, maar over de betere en gratis (!) diskette van de Belastingdienst geen woord. Op dit moment gaan ze weer onderuit met het Webtrader logo, nauwelijks meer dan een lege huls.Ze moeten doen waar ze goed in zijn: objectieve productbeoordeling. Alle andere activiteiten leiden alleen maar tot ergenis en fouten. Of hebben ze soms ernstig geldgebrek? Ik vond in een persbericht van American Express het volgende: ————Geen risico bij fraude en geld-terug-garantieDe eerste belangrijke extra service is Fraud Protection bij on line betalingen. Deze service bestond al voor de betalingen in de reguliere winkels en is nu uitgebreid met betaling via internet. Hiermee stelt American Express de Kaarthouder volledig schadeloos in alle gevallen van fraude met de Kaart. Ten tweede kunnen Kaarthouders aanspraak maken op Refund Protection. Dit houdt in dat Kaarthouders kunnen profiteren van de speciale geld-terug-garantie op de meeste aankopen bij Nederlandse winkeliers. Wanneer de klant niet tevreden is over een product en de leverancier dit product niet retour neemt, zorgt American Express voor het retourneren van het aankoopbedrag en de verdere afwikkeling. En dat maar liefst tot 90 dagen na de aankoop. Dit geldt zowel bij on line als off line aankopen.————- En nee, ik werk er niet, heb nog niet eens een kaart bij ze…..maar zij dragen tenminste concreet bij aan de oplossing van 'onveilig' Internet. Zelf heb ik ook nog wel een suggestie: laat klanten pas betalen bij aflevering van het product, zoals in de rest van de maatschappij gebruikelijk. Het risico van wanbetaling? Wel, iedereen heeft wel zijn mond vol over vertrouwen op Internet (= in de webwinkeliers), maar wanneer gaan we het eens hebben over vertrouwen in de klant? 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond