Deel dit artikel
-

Koninklijke Horeca Nederland boos over ‘neprecensies’

Koninklijke Horeca Nederland gaat met de beoordelingssite Iens om de tafel zitten omdat het veel klachten krijgt over recensies. Die zouden worden geschreven door concurrenten.

De bond zegt veel negatieve neprecensies aan te treffen bij Iens en Zoover en vindt dat de sites meer zouden moeten doen aan kwaliteitsbewaking.

Peter Bakker, eigenaar van restaurant Dommel in Eindhoven, vertelde aan RTL Nieuws: ‘Iemand die slecht wil, dat kan ook een collega zijn, kan dus zo een slechte recensie schrijven.’

In sommige gevallen zou er ook sprake zijn van chantagepogingen: klanten willen korting in ruil voor een goede recensie.

Uit onderzoek van Google blijkt dat mensen die een restaurant voor het eerst bezoeken, vaak eerst online onderzoek hebben gedaan. De populaire vergelijkingssites onder mensen die online research doen zijn iens.nl en eet.nu. De gemiddelde online oriëntatietijd is 30 minuten, waarvan 25 minuten op verschillende restaurantsites en 5 minuten op vergelijkingsites.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hans de Ligt

In plaats van energie stoppen in het voorkomen van negatieve reviews, misschien een idee om eerlijke reviews te stimuleren. Internet is anarchie, de macht ligt bij de consument, het hem of haar moeilijker maken om reviews te schrijven is niet echt een slimme oplossing…..

jeroen

@hans, het gaat niet om het voorkomen van negatieve reviews maar het voorkomen van fake reviews met als doel de dienstverlener in een slecht daglicht te zetten. In een eerder verschenen artikel werd een voorbeeld gegeven van een revieuw over de slechtste schnitsels ooit gegeten inzake een restaurant dat geeneens schnitzels op de kaart heeft staan.

Natuurlijk moet je eerlijke reviews stimuleren, maar de invloed van 1 fake review met klachten staat gelijk aan die van 10 goede referenties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond