Deel dit artikel
-

KPMG pakt deeplinken aan

Van deeplinken is bekend dat uitgevers als PCM er niet erg gelukkig mee zijn. Nu blijkt dat ook accountantskantoor KPMG liever niet wordt opgegenomen in links op sites van derden. Het bedrijf houdt er zelfs een interne richtlijn op na om links te inventariseren en aan te pakken.

KPMG Nederland houdt er sinds het najaar een interne richtlijn tegen deeplinken op na. Volgens Jeroen van Deutekom, hoofd Interactive Marketing, wordt deeplinken door derden naar de webpagina's van KPMG beschouwd als onwenselijk. "In de richtlijn staat niet dat het verboden is. We zien het als onwenselijk tot het moment dat er vooraf afspraken zijn gemaakt met de partijen die naar onze sites willen linken". Wie toch linkt zonder afspraken, kan rekenen op een aanmaning per e-mail om de link onmiddellijk te verbreken. Een mogelijk voorbeeld (het incident is niet bevestigd door KPMG) is te vinden op de site van een weblogger.

Gevraagd naar de gedachte achter de richtlijn blijkt Van Deutekom goed op de hoogte te zijn van de gerechtelijke uitspraak in de zaak Kranten.com. Die stelde dat deeplinken niet in strijd is met de Auteurswet en de Databankenwet. KPMG kan er in Nederland juridisch dus niets tegen doen. Waarom dan toch deze richtlijn? Van Deutekom: "Het gaat niet om de bescherming van auteursrechtelijke zaken. De richtlijn is afkomstig uit de VS. Daar mag een accountant niet gelieerd zijn aan een bedrijf waar hij een audit doet. Binnen de juridische materie in Amerika geldt een hyperlink als zo'n verbintentis. Het heeft dus alles te maken met zelfbescherming tegen mogelijke rechtszaken."

KPMG heeft volgens Van Deutekom gereageerd op een richtlijn van de Securities and Exchange Commission ( SEC ), de Amerikaanse beurswaakhond. Bij andere accountantskantoren heeft deze richtlijn nog niet geleid tot de maatregel die KPMG heeft genomen. "Wij hebben er met een glimlach kennis van genomen", zegt Jan Willem Wits, persvoorlichter van Ernst & Young . Tot concrete actie bij Ernst & Young heeft dit nog niet geleid. "Als wij vanuit de VS een richtlijn opgelegd krijgen is dat wat mij betreft een bevestiging dat de oplettendheid van Amerikaanse toezichthouders te ver is doorgeschoten. Het lijkt me technisch onhaalbaar om alle links aan te pakken. In de praktijk staan links naar accountantskantoren ook alleen op nieuwssites. Wij zien niet in wat dit te maken heeft met de onafhankelijkheid van een accountant."

Bij Andersen zegt een woordvoerder dat het linken door derden alleen mag met goedkeuring van het accountantskantoor, PriceWaterhouseCoopers en Deloitte & Touche konden niet bevestigen dat zij er intern een richtlijn tegen deeplinken op nahouden.

Deel dit bericht

6 Reacties

jan de vries

1) wat enorm zielig zo'n beleid2) kan iemand me het verschil tussen deeplinken en hyperlinken uitleggen?

Rene Fennema

Ik kon een kleine bulderlach toch niet onderdrukken toen ik dit artikel las. Maar goed, het zijn niet de eersten die de basis van het WWW niet begrijpen en ze zullen zeker (helaas) niet de laatsten zijn. Jan, hyperlinken is de 'algemene' term voor het maken van een link van een webpagina naar een andere. Deeplinken is iets specifieker, namelijk het linken naar een pagina anders dan de homepage (startpagina?) van een website. Waarom de titel van het artikel refereert aan deeplinken is mij niet duidelijk, gezien het algemene 'link-beleid' van KPMG, en niet zozeer het 'deeplink-beleid'. Het verhaal op de site van de weblogger is overigens zeer vermakelijk en kan ik iedereen aanraden. En nu maar hopen dat de link die Emerce naar de KPMG-site heeft opgenomen aan de richtlijnen voldoet..

Chefren Hagens

Zie {hier; http://www.politechbot.com/cgi-bin/politech.cgi?name=KPMG } Met ondermeer: Subject: Re: FC: KPMG says nobody can link to kpmg.com without permission Declan: I have been a long time subscriber to this list and just wanted to respond to the email sent out yesterday regarding KPMG, LLP and its linking policy. The company that has that policy is KPMG, LLP, the "Big 5" tax and assurance firm, not KPMG Consulting, Inc. the technology consulting firm. KPMG Consulting was spun off on February 8 of this year in an initial public offering and is a completely separate, independent, publicly-traded company (NASDAQ KCIN). KPMG, LLP does not do technology consulting and KPMG Consulting does not have a linking policy similar to that of the tax and assurance firm. All of the press surrounding this seems to be confusing the two companies by calling KPMG, LLP a technology consulting company, like Ms. Slater does below. I just wanted to set the record straight that KPMG Consulting, Inc., based in McLean, Va., which is a technology consulting company, does not in fact have a linking policy like that of KPMG, LLP, the tax and assurance firm. KPMG, LLP sent the notice to raettig.org, not KPMG Consulting, Inc. Let me know if you have any questions. Robert E. Jones, IIIKPMG Consulting, Inc.

Jeroen

Bedrijven met dit soort richtlijnen hebben niets op Internet te zoeken.

Eric

Hoewel de problemen die ten grondslag liggen aan de beweegredenen van KPMG om te spreken van ongewenst dieplinken mij duidelijk zijn, begrijp ik deze aktie niet. Juridisch gezien hebben ze geen gronden om dit te verbieden, zolang Auteurswet en de Databankenwet niet overtreden worden. Een dergelijke stellingname brengt een organisatie alleen in een negatief daglicht. In mijn ogen is er ook een wezenlijk verschil tussen het aanbrengen van een hyperlink op een website en het zichtbaar maken van de gelinkte website of een deel daarvan, in de betreffende website. Waar hebben we het hier over? Dit lijkt een beetje op het uitgangspunt "Wij kunnen ons probleem niet oplossen, dus leggen we het bij de ander neer". Een niet erg charmante oplossing voor een organisatie als KPMG dunkt mij. Onwillekeurig moest ik overigens ook denken aan BUMA/Stemra die haar problemen op eenzelfde wijze tracht op te lossen.

K. de Wildt

'KPMG pakt deeplinken aan' Correctie, 'KPMG wil deeplinken aanpakken, maar maakt zich volstrekt belachelijk bij de eerste de beste aanzet daartoe en faalt volkomen' Een groot bedrijf als KPMG dat mensen intern speciaal laat zoeken naar links. Wie betaalt dat? Dat komt allemaal weer bij de klanten terecht. Dure accountants (hoewel de 'echte' accountants natuurlijk niet aan het speuren zijn) die op zoek zijn als een sherlock holmes naar een eventuele link naar hun website. Of zouden ze toch zo slim zijn om gewoon de logfiles en statistieken van hun website te bekijken om in 1 oogopslag te kunnen zien waar hun bezoekers vandaan komen…? Als ik dit zo lees waag ik dat ook nog te betwijfelen. Ik weet nou niet of ik moet lachen of huilen, om deze absurde zaak, die aangeeft dat er nog ontzettend veel mensen zijn die er dus echt niks van snappen. Ik neig naar huilen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond