Deel dit artikel
-

KPN opent strategische ‘incubator’

KPN is begin dit jaar formeel gestart met de afdeling New Business, een soort incubatorprogramma die los van de corporate organisatie staat en direct onder de Raad van Bestuur valt.

Naar nu blijkt bouwt KPN onder leiding van Jasper Snijder een nieuwe tak die ‘new business’ moet genereren. Die afdeling bestaat inmiddels uit circa driehonderd man, nieuwe en intern losgeweekte medewerkers, en zit in een aparte vleugel in het KPN-gebouw aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam.

“Nee, we praten niet over vernieuwingen maar gaan naar buiten om nieuwe marktkansen te zoeken. We werken met een aantal thema’s aan de hand van het ‘search en qualify’-systeem”, vertelt hij aan Emerce. De team zoekt interessante bedrijven om mee samen te werken en toetst of dat gewenste producten en diensten kan opleveren. Het doel van de afdeling New Business is om snel en flexibel, zonder remming van de bestaande organisatie, te kunnen handelen.

Behalve met startups praat Snijders team met leveranciers en klanten. “Op het moment dat wij opportunities kwalificeren dan willen we ze in een soort incubatorprogramma gaan opstarten en groot maken”, vertelde hij onlangs aan Bouwend Nederland (PDF).

New Business is sinds eind 2015 actief, maar op 1 januari is de afdeling formeel in bedrijf genomen.

Snijder rapporteert direct aan de Raad van de Bestuur en heeft naar eigen zeggen alle vrijheid van handelen. Thema’s van interesse: smart home, smart city, cybersecurity en Internet of Things. KPN is naar eigen zeggen ‘s werelds eerste telecombedrijf dat een internet of things-netwerk (LoraWAN) in commercieel bedrijf heeft.

“Ook al zijn we beiden zelfstandige takken, we werken wel nauw samen met KPN Ventures”, de investeerder die het telecombedrijf afgelopen zomer lanceerde.

Foto: Marja van Bochove (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond