Deel dit artikel
-

KPN snel op 80 procent bereik interactieve tv

Nederlandse kabelbedrijven krijgen forse concurrentie van KPN. De in Nederland populaire schaatssport zou wel eens belangrijke troef kunnen zijn in de strijd om digitaal marktaandeel.

Nog voor de zomer van 2010 beschikt 80 procent van Nederland over de mogelijkheid om interactieve televisie af te nemen bij KPN. Het overgrote merendeel van hen, 70 procent van het totaal, zou dan ook televisiediensten in HD-formaat kunnen afnemen.

Dat beloofde topman Baptiest Coopmans, lid van KPN’s Raad van Bestuur, vanochtend tijdens een perspresentatie over breebandontwikkelingen. KPN stagneert de uitrol van zijn glasnetwerken en investeert in VDSL [?] als tussenstap. Dat staat downloadsnelheden tot 50 Mbps toe.

Baptiests bedrijf gaat nu de directe concurrentie aan met kabelbedrijven Ziggo en UPC, die ook interactieve en HD-diensten bieden. De makke is echter dat er vooralsnog weinig specifieke interactieve tv-diensten bestaan.

Met televisie via ADSL2 had KPN geen succes. Slechts enkele tienduizenden huishoudens tekenden er op in. Het telecombedrijf heeft ondertussen een miljoen tv-klanten. Dat zijn overwegend Digitenne-klanten.

Volgens een onderzoek van Telecom Paper is KPN inmiddels de nummer twee op de digitale tv-markt. De marktaandelen:

  1. Ziggo – 31,8 procent
  2. KPN – 20,7 procent
  3. Canal Digitaal – 18,5 procent
  4. UPC – 15,6 procent

Om zich in de kijker van de Nederlandse consument te werken, wordt KPN hoofdsponsor van schaatsbond KNSB. Vanaf komende zomer neemt het het stokje van Aegon over die die rol ruim 25 jaar vervulde. Het is niet uit te sluiten dat KPN aparte videoproducties laat maken voor zijn interactieve en HD-kijkers. Daar laat het bedrijf echter nog niets over los.

KPN sponsorde via dochterbedrijf Telfort eerder al een schaatsploeg.

Wat de breedplannen betreft meldde het bedrijf verder dat er nu 460.000 huishoudens zijn aangesloten via supersnelle glasvezelverbindingen. Dat moeten er eind 2012 1,2 miljoen zijn. Coopmans formuleerde de ambitie om dan tussen de 600.000 à 800.000 huishoudens als klant te willen aansluiten op zijn glasnet.

Het bedrijf investeert selectief, regioneel gericht en trekt geen extra kapitaal aan om via dochterbedrijf Reggefiber versneld landelijk glas uit te rollen. "De uitrol kan sneller en fijnmaziger verlopen als er meer partijen willen participeren en investeren in de aanleg."

Foto: megleo (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

jos sonbeek

ik woon in De Meern en zit buiten uw dekkingsgebied,wanneer kan ik gebruik maken van uw interactieve diensten?  J. SonbeekHelmkruid 233453tw De Meern

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond