Deel dit artikel
-

KPN zet in op locatiegerichte diensten

KPN is bezig met de ontwikkeling van locatiegerichte diensten. Het bedrijf zet onder meer in op de koppeling van diensten aan de OV-chipkaart. Emerce sprak hierover met Robbert Soors d’Ancona van KPN.

Location based services, mobiele diensten die gebruikmaken van de locatie van een gebruiker, werden tot nu toe vooral gebruikt door bedrijven om interne processen te verbeteren. Een voorbeeld is een bedrijf waarvan een onderhoudsmedewerker op basis van zijn locatie werkopdrachten ontvangt op een pda. De locatie wordt bepaald aan de hand van het WiFi-signaal van de pda. Locatie kan ook bepaald worden via bijvoorbeeld een GSM-netwerk of satelliet (GPS).

KPN wil nu ook inzetten op locatiegerichte diensten voor consumenten, vertelt Robbert Soors d'Ancona, business consultant bij KPN. Hij ziet met name kansen voor diensten rondom vervoer. Als voorbeeld noemt hij reizigers in het openbaar vervoer die worden voorzien van locatiegerichte reisinformatie. Die informatie kan worden getoond op schermen in treinen en stations, luchthavens én op de mobiele telefoon. Verschillende vervoerders zijn bezig met de uitrol van een schermennetwerk in treinen en bussen.

KPN wil ook informatiediensten bieden op basis van de OV-chipkaart, zegt Soors d'Ancona. De OV-chipkaart, die momenteel wordt uitgerold, moet in 2009 voor alle reizigers van het openbaar vervoer het enige ov-betaalmiddel zijn.

Op het moment dat een reiziger in of uit een trein, bus, vliegtuig of tram stapt en gebruikmaakt van de OV-chipkaart is zijn locatie bekend. Als de reiziger toestemming geeft deze positie te gebruiken, kan op de locatie afgestemde reisinformatie worden verstuurd naar de mobiele telefoon van de reiziger.

Chipkaart in mobiele telefoon
Het koppelen van reisinformatie aan een OV-chipkaart zou minder omslachtig zijn, als de chipkaart in de mobiele telefoon zou zitten. "Dat is een volgende stap," zegt Soors d'Ancona. Dat zou kunnen met een zogenaamde NFC-chip, waarmee ook mobiel betalen mogelijk is. "Het voordeel van zo'n chip is dat daar allerlei persoonlijke gegevens op kunnen worden gezet."

NFC (Near Field Communication) is een slimme vorm van RFID. Apparaten met NFC kunnen op een afstand van enkele centimeters met elkaar communiceren.

NFC kan ook worden gebruikt in combinatie met Bluetooth, vertelt Soors d'Ancona. "Je legt dan een verbinding tussen twee apparaten met behulp van NFC, waarna verdere communicatie plaatsvindt via Bluetooth." Zulke communicatie zou bijvoorbeeld ook kunnen plaatsvinden tussen een poster met NFC en een toestel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Toine

Binnenkort zitten er radiotags (rfid-chips) in onze paspoorten, rijbewijzen, bibliotheekkaarten, seizoenkaarten van voetbalclubs en de OV-Chipkaart. Er zitten al radiotags in autosleutels en sleutelhangers als Shell Easypay. Als de bezitter zijn mobiele telefoonnummer doorgeeft en toestemming voor contact, dan ontstaat er een nieuw model voor location based services.  Het contact met de radiotag initieert de codinaten, waarop de gewenste info al-dan-niet via een keuzemenu naar de gsm gezonden wordt. Met route-info (wave & away). In theorie is zelfs het rijbewijs in te zetten als betaalkaart (wave & pay), pin bevestigen via de gsm.  De infrastructuur is best op te zetten, maar hoe denkt KPN de juiste informatie bij de juiste persoon te krijgen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond