Deel dit artikel
-

KruidenierMaxFoodmarket breidt bezorgingsgebied uit

Waar de algemene verwachting is dat levensmiddelen en dagelijkse boodschappen niet de ideale e-commerce producten vormen, wil MaxFoodmarket het toch proberen. Na de regio Utrecht wordt nu ook de regio rond Den Haag en Leiden bediend. "Als we een half tot één procent van de levensmiddelenmarkt veroveren, kunnen we prima draaien", zegt oprichter Dick Groot.

Vanaf november draait de vestiging in de regio Utrecht, eerst in een testfase. Nu gaat het daar naar volle tevredenheid, zegt Groot. Hoeveel bestellingen er daadwerkelijk binnenkwamen, blijft binnenskamers, vanwege de concurrentie. De factoren afrekenen – de klant betaalt per pin bij de bezorger of via automatische incasso – en snelle bezorging moeten bijdragen aan het succes van MaxFoodmarket, zegt Groot. Na Den Haag/Leiden moeten in april Amsterdam en Haarlem en omstreken volgen.

MaxFoodmarket distantieert zich van andere levensmiddelen-initiatieven zoals de ter ziele gegane Boodschappenlijn . Groot: "Tot nu toe zijn hier geen concepten op de markt gekomen waar de klant om vroeg. Levensmiddelen bezorgen binnen 48 uur behoort niet tot de wensen van een consument". Om die reden wil MaxFoodmarket dezelfde dag bezorgen, soms zelfs binnen twee uur na de bestelling. Dat gaat goed, zegt Groot: Het fout-percentage is volgens hem nu minder dan één procent. "De klant geeft aan op welke uren hij de bestellling binnen wil krijgen, en daar stellen wij onze routes op in. In de begindagen liep het systeem nog wel eens vast, en een enkele keer kon een nieuwe woonwijk niet op tijd gevonden worden, maar dat loopt nu soepeler.

De winkel rekent geen bezorgkosten. Rijzen de kosten dan niet de pan uit? "Dat valt reuze mee, volgens Groot. "Onze centra zijn ingericht op efficientie; we hebben ook geen kassières en bedienend personeel nodig, net zo min als de dure aankleding die echte winkels gebruiken." In totaal werken er 66 mensen bij de webwinkel.
De meeste kosten gaan zitten in het automatiseringstraject van de winkel, zegt Groot. Daarnaast zijn er personeelskosten en het in stand houden van het eigen wagenpark. De winkel verwacht dat in 2002 de vestigingen al break-even kunnen draaien.

Om de marktpotentie van zijn winkel te illustreren, pakt Groot de cijfers van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) erbij. "Volgens hen zal in 2008 in Nederland een online omzet behaald worden van 2,5 miljard gulden voor de levensmiddelenbranche. Daar willen we toch een aanzienlijk deel van pakken. Als we een half tot één procent van de markt pakken, dan doen we het al heel goed." Ter vergelijking: het supermarktwezen hoopt dit jaar een omzet van 46 miljard gulden te halen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond