Deel dit artikel
-

Kwart Sanoma’s omzet uit Digitaal

Het internationale uitgeefconcern Sanoma haalt 24 procent van zijn omzet uit de exploitaite van digitale kanalen. De overname van radio- en tv-acitiviteiten in Nederland en België draagt daar aan bij.

Wanneer digitale televisie en radio niet worden meegerekend, en alleen naar de online kanalen wordt gekeken, komt tien procent van de omzet uit ‘nieuwe media’.

De digitale omzet groeide in het eerste kwartaal met 93 procent tot 133 miljoen euro. De online omzet nam met 24 procent toe tot 56 miljoen euro. Dat blijkt uit de financiële cijfers die Sanoma vanochtend in Finland publiceerde.

Het uitgeefbedrijf als geheel noteert een omzetgroei van 2,5 procent tot 544 miljoen. De groei komt vooral voor uit de overname van SBS’ activiteiten in Nederland en België. De intentie daartoe werd op 1 april 2011 aangekondigd. De overname werd in augustus afgerond.

Nederland is met 171,6 miljoen euro (+63 procent) goed voor 36 procent van de concernomzet. “De online reclameinkomsten na licht toe”, aldus de top.

Over de resultaten van SBS Nederland doet Sanoma geen afzonderlijke uitspraken. Het schijnt enkel wat licht over de marktaandelen onder publiek en adverteerders:

Foto: Karrie Nodalo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond