Kwart van online boekers KLM maakt eigen label

Van alle reizigers die tussen mei en nu een reis boekten via de Nederlandse site van KLM heeft bijna een kwart een persoonlijk gratis bagagelabel ontworpen. Dat blijkt uit cijfers die de luchtvaartmaatschappij beschikbaar stelt aan Emerce. In mei startte KLM een actie waarbij passagiers online een label met eigen foto konden ontwerpen. Reizigers ontvangen per post twee labels thuis. Volgens KLM is het aantal mensen dat aan het bestelproces begint en daadwerkelijk een reis boekt door de actie gestegen.
Een hoger conversiegehalte was één van de hoofddoelen van de actie. “Kennelijk zien mensen het bagagelabel als een reden om tot boeking over te gaan,” zegt Bart van der Aa van Icemedia, het bedrijf dat het concept voor KLM bedacht. KLM wil niet vertellen hoeveel hoger de conversie ligt. De actiesite werd tot nu toe door 350.000 unieke bezoekers bezocht.
Wie de afgelopen maanden via KLM.nl een reis boekte ontving na het boeken een e-mail met daarin de mededeling dat het mogelijk is zelf een bagagelabel te maken. Bagagelabels kunnen worden voorzien van een eigen foto of een door KLM geselecteerde afbeelding. De KLM stuurt twee gedrukte bagagelabels naar het huisadres van een reiziger. Een label heeft het formaat van een creditcard. Op de ene kant van het label staan naam, e-mail en telefoonnumer; op de andere kant een eigen foto of een KLM-afbeelding. Zo’n 65 procent van de mensen die een label heeft ontworpen, koos voor het zelf uploaden van een foto.
KLM is naar eigen zeggen de eerste partij wereldwijd die met persoonlijke labels komt. De gepersonaliseerde bagagelabels zijn een variant op de Icecards. Volgens Bart van der Aa van Icemedia tonen verschillende andere partijen belangstelling voor het bagagelabel concept.
De Nederlandse actie eindigt binnenkort en krijgt niet direct een vervolg, zegt Roeland Hermsen die bij KLM de actie in Nederland introduceerde. “Het was een tijdelijke actie.” Ondertussen is wel een internationale uitrol van start gegaan. Na Nederland kunnen ook KLM passagiers uit dertien andere landen binnenkort hun eigen bagagelabel ontwerpen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond