Deel dit artikel
-

Gemengd beeld online omzet in derde kwartaal

In het derde kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 1,4 procent
vergeleken met dezelfde periode van een jaar eerder. Maar bij detaillisten die zowel
online verkopen als via een fysieke winkel, ook multichannelers genoemd, nam de
online omzet met ruim 2 procent af. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het derde kwartaal van 2023 met ruim 4 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

De totale detailhandel zette in het derde kwartaal van 2023 ruim 4 procent meer om dan in
dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwam door prijsstijgingen, want er werd bijna 3
procent minder verkocht. Ook gingen meer detailhandelaren failliet dan in het vorige
kwartaal.

Het verkoopvolume was voor het zesde kwartaal op rij lager dan een jaar eerder. Vanaf
het tweede kwartaal 2022 verkopen detailhandelaren minder. De omzetstijging in deze
kwartalen kwam door hogere prijzen.

In het derde kwartaal steeg de omzet in de foodsector met bijna 7 procent vergeleken
met een jaar eerder. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken—zoals slagerijen en
kaaswinkels—behaalden een hogere omzet. Voor beide branches gold dat hoeveel ze
verkochten wel afnam. Voedingsspeciaalzaken verkochten ruim 4 procent minder dan
in dezelfde periode een jaar eerder. Bij supermarkten was dat bijna 3 procent minder.

In de non-foodsector nam de omzet met ruim 1 procent toe vergeleken met het derde
kwartaal van 2022. Wel werd er minder verkocht (-4,1 procent). Vooral kledingwinkels
en schoenenzaken verkochten minder. Kledingwinkels verkochten in het derde kwartaal
ruim 8 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Winkels in schoenen en
lederwaren verkochten ruim 7 procent minder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond