Deel dit artikel
-

Ook laptop verliest aan populariteit bij het online bestellen

De desktop verliest wederom aan populariteit bij het online bestellen, maar ook de laptop is op de terugtocht, zo blijkt uit vanochtend vrijgegeven cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Waar in 2016 nog 82 procent van alle online bestedingen via een desktop of laptop werd gedaan, is dit percentage voor de meer traditionele apparaten in Q2 2017 gedaald tot 77 procent.

Het verloren aandeel gaat naar mobiele apparaten: de tablet en de smartphone. In 2017 wordt 21 procent van alle bestedingen via deze apparaten gedaan (tegenover 17 procent in Q2 2016). De smartphone ziet haar aandeel ten opzichte van een jaar geleden relatief het hardste groeien; van 4 naar 7 procent. Het aandeel van de tablet stijgt van 12 naar 14 procent.

Een kwart van de Nederlandse online kopers van 15 jaar en ouder heeft in het tweede kwartaal van 2017 minimaal één online aankoop via de smartphone gedaan. Dit komt neer op 2,8 miljoen mobiel kopende Nederlanders. In Q2 2016 was dit nog 17 procent van de online kopers en in Q2 2015 14 procent.

Deel dit bericht

3 Reacties

ferdinandes

Als je per doelgroep en product (categorie) gaat kijken zul je zien dat het veel harder gaat. Onder jongeren is een tendens naar mobile only. Die raken de laptop alleen aan om een werkstuk te maken. Verder zien wij dat de daling bij tablet relatief nog een stuk groter is dan bij dekstop/laptop.

Peter-Paul

In mijn geval komt dit voornamelijk doordat via mobiel ook de betaling via de bankieren app uitgevoerd kan worden. Het zoeken doe ik op mijn laptop, het kopen op mobiel.

Ferdinandes

Ik heb en januari vorig jaar als experiment gestart met alles op mijn mobiel doen, en miste ma een week de laptop al niet meer. Die gebruik ik alleen nog 2x per jaar om te printen. Eén van de redenen was idd omdat ik op mobiel veel makkelijker kan betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond