Deel dit artikel
-

Layar opent commercieel platform

Uitgevers en producenten kunnen hun content betaald aanbieden in de augmented reality-browser Layar. Het bedrijf achter de Nederlandse AR-dienst, heeft het platform geopend voor betaalde contentlagen. Details over winstdeling tussen ontwikkelaars en Layar worden nog niet vrijgegeven.

In de AR-browser zijn inmiddels 375 contentlagen, de zogenoemde layers, gepubliceerd waar de gebruiker uit kan kiezen. Er zijn nog meer dan 1200 in ontwikkeling. Ontwikkelaars hebben toegang tot de API om hun eigen contentlaag aan te maken.

Het is mogelijk om hier per half maart ook betaalde content aan toe te voegen. Layar zal de betalingen en distributie voor zijn rekening nemen. Hoe de verdeling is en welk deel van de opbrengst van de betaalde contentlagen de uitgevers mogen houden, dat houdt het team van Layar nog voor zich. "De details achter de betalingen als technologie, betaingsprovider en winstdeling tussen ontwikkelaars en Layar, zullen we uitleggen bij lancering, halverwege maart", aldus Marjolein ten Berge, project manager bij Layar.

Contentstore

Elke database met locatiecoördinaten kan worden getransformeerd in een augmented reality-laag. Gebruikers van een Android-toestel kunnen via de camera op het telefoonscherm de ingevoerde data zien.

De mobiele browser is simpel gezegd een contentstore. Gebruikers van de dienst kunnen in de applicatie zoeken naar verschillende layars. Zo zijn er lagen van TNT Post, Mazda of Funda. De camera op de telefoon toont de directe omgeving. Is de layar geselecteerd, dan ziet de gebruiker via de camera op de mobiele telefoon, bij bijvoorbeeld een wandeling door de stad, informatie over de gebouwen op het beeldscherm.

Investering

Het gaat goed met de mobiele browser. Prime Technology Ventures en Sunstone Capital investeren samen nog eens 2,5 miljoen euro in Layar. Sake Bosch van Prime Technology Ventures ziet veel potentie in dit van oorsprong Nederlandse bedrijf. ”De augmented reality applicatie van Layar komt op het juiste moment. Mensen willen snel informatie vergaren, overal en op elke tijd. Dit concept kan heel snel nog verder uitgroeien, zeker nu de technologie beschikbaar komt voor het grote publiek.”

*) Op donderdag 1 april organiseert Emerce samen met CM de Mobile Convention Amsterdam. In de Beurs van Berlage te Amsterdam duiden deze topsprekers de nieuwe mobiele markt.

Deel dit bericht

1 Reacties

Boris

Mooie ontwikkeling!  "de agente reality-browser Layar" moet denk ik "de augmented reality-browser Layar" zijn. Die spellchecker he. 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond