Deel dit artikel
-

Letsbuyit.com vestigt Europees hoofdkantoor in Amsterdam

Het van oorsprong Zweedse Letsbuyit.com wil met haar co-shopping concept de Europese markt in hoog tempo veroveren. Tegen het eind van het jaar zijn in acht West-Europese landen goederen op inschrijving te koop. De basis voor deze expansie wordt gelegd in Amsterdam waar het Europese hoofdkantoor wordt gevestigd. Er moeten zestig mensen gaan werken.

Letsbuyit.com is weer een voorbeeld van de nieuwe macht die consumenten via het Web krijgen. De site brengt consumenten bij elkaar die samen een gemeenschappelijk belang hebben: namelijk, het kopen van één en hetzelfde product. Door met een groep mensen groot in te kopen bij een grote distributeur of direct bij de fabrikant kan Letsbuyit.com een korting bedingen. Bovendien wordt op andere zaken bespaard: er is geen winkel en er is ook geen dure voorraad. Eerder schreef WebWatch
over de lancering van de website.

Stewart Allan en Lan May Khoe zijn deze week in Amsterdam op zoek naar kantoorruimte. Een tijdelijk onderkomen is al gevonden in Amsterdam Zuidoost. Stewart Allan: "Stockholm is te ver weg om de Europese markt te kunnen bedienen. Amsterdam ligt centraal en heeft een gunstig vestigingsklimaat. Zowel politiek als economisch. En daar komt de kwaliteit van het leven in Amsterdam natuurlijk bij. We willen vanuit Amsterdam heel Europa gaan bedienen met onze service. Alle Noord-Europese landen hebben al een eigen site, dit jaar komen daar nog vier landen bij, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië. Nederland volgt in 2000. Ieder land krijgt zijn eigen gelokaliseerde website, de infrastructuur erachter is allemaal hetzelfde en staat straks in Amsterdam."

Letsbuyit wil per land andere producten gaan aanbieden, wordt niet per se geografisch beperkt. Stewart Allan: "Dat hangt helemaal van het product af. Een Palm Pilot verstuur je makkelijk per post, voor tegelijk ingekochte Mercedes-auto's is een distributiesysteem nodig. Toch kan ook dat interessant zijn omdat de kosten die je bespaart opwegen tegen de distributiekosten. Een goed voorbeeld is een duur zeiljacht. Misschien vind je een koper in Engeland, twee in Portugal en drie in de Verenigde Staten. Die kunnen met die groep een dusdanig grote korting bedingen, dat de kosten om de boot op zijn plek te krijgen verwaarloosbaar zijn.

De website is totaal consumer driven. De site is niet gebonden aan fabrikanten en heeft dus ook geen belang bij het marketen van een nieuwe Palm Pilot als de consument een ouder model wil. De consument kan zelf een product opgeven om te kijken of anderen dat ook willen kopen. Ook een product dat al eerder op de site heeft gestaan kan opnieuw op de lijst worden gezet. Mensen weten ook altijd de prijs voordat ze een product aanschaffen.

Een belangrijk voordeel van kopen via Letsbuyit.com is dat wij een zeer goed en ervaren team van onderhandelaars in dienst hebben die miljoenendeals kunnen maken waar jij en ik alleen maar van durven dromen. Zij zorgen ervoor dat we geen kleine, maar een substantiële korting krijgen. Dat rechtvaardigt ook het percentage dat wij verdienen. We nemen, afhankelijk van het product een percentage. Bij een auto zal dat lager liggen dan bij een Palm Pilot."

De Zweedse site van Letsbuyit.com heeft na anderhalve maand zesduizend abonnees, twintig procent daarvan koopt daadwerkelijk via de site. Lan May Khoe: "Vooral producten als de iMac en luxeartikelen als golfclubs zijn in trek. In de toekomst denken wij zelfs aan huizen, hypotheken, totale woonpakketten, reizen en auto's. Elk product stelt weer andere eisen maar daar zijn we wel op voorbereid."

Allan wijst op een nieuw plan: "We willen dit jaar nog beginnen met eenzelfde service voor kleine bedrijven. Die zal iets anders werken en zich richten op kantoorapparatuur en fabrieksmachines. Alles volgens hetzelfde principe en ook met dezelfde infrastructuur. Verder willen we héél snel de volledige Europese consumentenmarkt kunnen bedienen."

Commentaar Webwatch:
Lestbuyit.com en haar financiers hebben goed begrepen dat degene die als eerste en snelste de markt verovert een mooie toekomst in het verschiet heeft. Er is nu acht miljoen dollar geïnvesteerd in infrastructuur en Stewart Allan liet al doorschemeren dat er binnenkort nog eens dertig tot veertig miljoen dollar vrijkomt. Het bedrijf is overigens zeer open over de omzet: elke dollar die wordt bespaard door Letsbuyit wordt bijgeteld op de site. Iedere klant kan op zijn pagina zien hoeveel geld hij al heeft bespaard.

Deel dit bericht

2 Reacties

ernst blok

Ik wens letsbuyit.nl veel succes toe de komende weken. met de juiste mensen met inzet,inzicht en inlevingsvermogen. moet dit gaan lukken. ernst blok

Robbert Bos

Concept is prachtig. Uitvoering ook.Voorlopig is de site echter nog niet in het nederlands beschibaar. Ben benieuwd hoe lang de concurrentie op zich zal laten wachten! ; )Niet lang…! Robbert Bos

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond