Deel dit artikel
-

“Liever een playstation dan Irak”

Wat gebeurt er als je gebruikers in plaats van journalisten het nieuws laat selecteren? Wie sites als Digg en Del.icio.us volgt kent het antwoord: niet de oorlog in Irak, maar de Iphone is wereldnieuws.

Het Amerikaanse ondezoeksbureau PewResearch vergeleek een maand lang de verhalen die 48 ‘mainstream' nieuwsmedia selecteerden met de verhalen die het meest populair waren onder gebruikers van Digg, Reddit en Del.icio.us.

Eén van de conclusies die de onderzoekers trekken is dat zeven van de tien verhalen op de sociale nieuws- en bookmarksites afkomstig zijn van weblogs of niet-nieuwssites. Slechts vijf procent van de verhalen die populair zijn op de gebruikerssites komen overeen met de meest prominente verhalen op de nieuwssites. Kortom: journalisten hebben volstrekt andere criteria bij het selecteren van belangrijk en interessant nieuws dan de gebruikers van Digg, Reddit en Del.icio.us.

Het onderzoek van PewResearch vond plaats in juni. "In een week waarin de mainstream media heel veel schreven over de oorlog in Irak en immigratie, waren de gebruikers van Digg, Reddit en Del.icio.us meer geïnteresseerd in de iPhone en het nieuws dat Nintendo het beter deed dan Sony," schrijft de BBC naar aanleiding van het onderzoek.

Het is twijfelachtig of op basis van dit onderzoek algemene conclusies getrokken kunnen worden. De gebruikers van de drie onderzochte sociale nieuws/bookmarksites zijn namelijk allesbehalve representatief. Het zijn voor het grootste deel ‘early adapters', met een sterke interesse in technologie en internet.

Ongeveer veertig procent van de verhalen op de drie ‘gebruikerssites' gingen over technologie. Op de tweede plaats stonden verhalen over lifestyle. Slechts één procent van de verhalen op de gebruikerssites was een origineel en eigen verhaal. Kortom: 99 procent van de verhalen die gebruikers plaatsen, is een kopie van een verhaal dat al elders is verschenen.

Veel waarde hechten aan dit onderzoek zou hetzelfde zijn als conclusies trekken over ‘de inhoud van de conversaties van de Nederlanders' naar aanleiding van een analyse van de berichten op Twitter. De conclusie van zo'n analyse zou zijn: Nederlanders praten 95 procent van de tijd over online marketing, click through rates en internet. Dat is niet raar, want het grootste deel van de zo'n tweeduizend Nederlandse Twitteraars is werkzaam in de online media sector.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark Jansen

Goede kanttekeningen. Daarbij komt nog iets denk ik: mensen bezoeken de genoemde sites juist ook omdat ze daar dergelijk nieuws kunnen vinden. Ik vermoed dat wanneer onderzocht wordt welke media nog meer door hen bezocht wordt, dat hier ook heus wel krantensites of in ieder geval sites met berichten van persbureaus tussen staan. Met andere woorden: het algemene nieuws is al lang bekend bij deze surfers en dat willen ze dus ook niet nogmaals zien.

Chris Obdam

Heeft het ook niet mee te maken dat het gewoon nieuws al onder de aandacht gebracht wordt en dus geen nieuwswaarde meer heeft op dergelijke site. De informatie wordt toch al gevonden?

Ab Bertholet

De kanttekeningen van zowel Remco Tomesen als anderen zijn op hun plaats als relativering van het onderzoek. Toch moet je je afvragen wat op termijn het nut is van informatiebronnen die alleen melden wat de gebruikers willen horen. Kortstondig is het misschien leuk. Zo voorzie ik een grote animo voor feeds van iets als Vandaagmooiweer.nl, Geenfilesopdevolgendewegen.nl en Hetleveniseenfeest.com. Gebruikersparticipatie en User Generated Content kan een belangrijke bijdrage leveren aan Web 2.0 (wat je daar ook onder verstaat, maar leidt onherroepelijk tot verschraling als er een te grote waarde aan wordt toegekend. Het publiek kan de voorstelling niet dragen en dat is ook niet zijn rol.

RoK

'Adapters' = Adopters (?)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond