Deel dit artikel
-

Lokale websuper Telesuper springlevend

Het verdwijnen van MaxFoodmarket betekent niet dat Albert de enig overgebleven websuper is. De Noord-Hollandse websuper Telesuper blijkt lokaal volop klanten te trekken. Bovendien is het een pilot begonnen met een zelf ontwikkeld automatiseringspakket, waarmee supermarkten online kunnen gaan verkopen.

Johan Dekker, franchisehouder van Super de Boer, heeft in de huidige vorm sinds een jaar onder de naam Telesuper een websuper voor Rijsenhout en omgeving. Al ruim zes jaar bezorgt de supermarkt – tot drie jaar terug onder een andere naam – aan huis. Dekker ontwikkelde zelf de software. Hij is nu een pilot gestart voor supermarktondernemers met een bezorgservice die deze met een internetfaciliteit willen uitbreiden.

"Het voordeel van het hebben van de online activiteit naast een fysieke supermarkt is dat de kosten gedeeld worden door de twee onderdelen", merkt Dekker op. Ook wijst hij er op dat zo geen voorraden voor het online gedeelte hoeven te worden aangehouden en dat medewerkers flexibel inzetbaar zijn. Dekker: "Is het druk bij Telesuper, dan wordt bijgesprongen vanuit de winkel en andersom."

Dekker benadrukt niet in **n business-model te geloven en denkt dat ook grootschalige uitrol van websupers mogelijk is. "Maar dat vereist wel lange adem." Hij wil niet ingaan op vragen over het mislukken van MaxFoodmarket . Wel noemt hij de verdwenen e-tailer een "fantastisch bedrijf".

Dekker zegt inmiddels contact te hebben met een tiental ondernemers van verschillende supermarktformules voor de proef met zijn Telesuper-software. Afhankelijk van het succes daarvan wil hij kijken of het concept landelijk kan worden uitgerold. Dekker noemt de voordelen op van Telesuper voor supermarktondernemers: een efficiënte verwerking van de orders, de ondernemer kan zijn eigen assortiment samenstellen en hij heeft invloed op de verdere ontwikkeling van de software, zo stelt Dekker.

De eigen websuper van Dekker doet het volgens hem prima. Hij bezorgt in de regio met twee bestelbusjes aan particulieren, werknemers en particulieren. Dekker zegt inmiddels meer dan honderd klanten te hebben en de dag na bestelling te leveren. Telesuper rekent 2,50 of 3,50 euro bezorgkosten en vraagt om een minimale bestelhoeveelheid. Dekker wil niets zeggen over zijn bedrijfsresultaten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ivo

AH heeft eerst vanuit winkels geleverd maar dit heeft een heel groot nadeel, namelijk het feit dat je de voorraad niet goed kan bijhouden. Het gebeurde bijvoorbeeld vaak dat op het moment van bestelling een product nog in voorraad was maar dat tegen de tijd dat de bestelling uit de winkel werd gehaald het product al door een reguliere klant was gekocht. Dit is bijzonder irritant voor klanten als dat net een product is waar de hele bestelling mee samenhangt, bijvoorbeeld het brood voor de lunch.

Johan Notenboom

Beste Ivo, je raakt inderdaad een heikel punt, maar dit is niet specifiek voor deze vorm van zaken doen; Elk bedrijf met voorraden heeft het probleem van alloceren van voorraden en toekennen aan klanten. In logistieke termen het dit het KOOP (Klant Order Ontkoppel Punt, en ja ik rende ook gillend door de straten toen ik deze term voor het eerst hoorde). Om jou aangestipte punt te voorkomen zullen ze wel hebben ingevoerd dat er een dag tussen de bestelling en het leveren zit. Supermarkten worden immers (bijna) dagelijks aangevuld. Op deze manier kan de voorraad op tijd worden bijgevuld.

fedor

Een paar weken terug zat ik toevallig wat rond te neuzen op die telesuper-site en ontdekte dat het onder meer mogelijk was, klantgegevens van derden op te vragen. Ook bleek de site her en der gevoelig voor SQL-injecties. Ik typte ook ergens een iets te hoog ID in en kreeg 'virtual memory exhausted' :). Nadat ik zag dat er een versie van PHP werd gebruikt die een nogal ernstige bug bevat, heb ik ze maar even gebeld en gemaild, want het was bijna zielig. Aangezien ikzelf in de automatisering zit en door leken wordt uitgemaakt voor IT'er en dus ook geassocieerd wordt met beunhazen als de makers van telesuper.nl was ik erg benieuwd wie te kruidenier in kwestie had afgescheept. Al gauw stuitte ik op een bedrijf dat ik hier nu niet bij naam ga noemen, maar op hun site prijken de Navision-logo's en dan weet je wel weer hoe hoog het stropdas- en daarmee het prutsgehalte is. Geen enkele programmeur schrijft bugvrije software, omdat daar nooit tijd/geld voor is, maar een beetje sjoege van beveiliging is toch wel handig. Inmiddels is ook een aantal bugs gefixt dat terwijl mijn stropdas- en kostenloze 'security audit' alleen maar de reactie 'maar jij bent toch niet aan het hacken, he?' tot resultaat had. Meneer Dekker is nu een pilot gestart met *zelf*gemaakte software en dat is maar goed ook!

Jan

Het telesuper idee is met store picking vrij eenvoudig. Vooral geschikt voor zelfstandige franchisers die extra service willen bieden en daarmee extra omzet realiseren en mogelijk ook een stukje in willen breken op het verzorgingsgebied van een collega supermarkt in de buurt. Bezorgkosten kunnen redelijk oplopen, want je moet wel volume genereren om een bestel auto met personeel in te zetten. Het concept is o.a. al door Gemaknet in de markt gezet, die zelfs extra lage bezorgkosten hadden door de leuke Vespa karretjes (brommers eigenlijk). Ook zij hebben het helaas niet gered. Het uitbouwen naar een franchise of leveren van de software aan anderen (zeker als de blijkbaar ook niet waterdicht is) is ook niet makkelijk. Lokale kleinschalige alternatieven met veel persoonlijke inzet zullen het vooralsnog nog wel redden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond