Deel dit artikel
-

Lunchinterview: ‘Ik ben laatbloeier’

Paul Molenaar (47) verruilde bijna twee jaar geleden zijn directeurschap bij Ilse Media voor een vrij bestaan. Het eerste jaar was een sabbatical, in het tweede startte hij samen met Steven Rottier zijn bedrijf BNS. “We hebben elke dag dikke pret.”

Paul Molenaar heeft versterking meegenomen. Zijn zakenpartner had ook honger en in het Haarlemse café Petit Paris, om de hoek van hun pand aan de Nieuwe Gracht, zijn ze duidelijk kind aan huis. Vanwege de ijle najaarszon verhuizen we naar het terras van het aangrenzende ‘Broodjes en Meer’. Ze gaan voor de saté van ossenhaas: Heren van het Goede Leven, dat stralen ze uit. En inderdaad, benadrukt Molenaar, geniet hij van elke dag sinds hij twee jaar geleden vertrok als ceo van Ilse Media. Het tweede deel van zijn carrière is begonnen en het moet wel heel gek lopen wil hij weer ergens in vaste dienst treden. 

Maar de projecten waar Molenaar momenteel zijn tijd aan spendeert, moeten een dezer dagen wél wat gaan opleveren. Niet eens zozeer uit financiële noodzaak, maar vooral voor zichzelf, want de ambitie is nog niet verdwenen. Gelukkig heeft hij zijn risico’s gespreid in een mooie mix van web 1.0 ("daar wordt nog altijd het meeste geld mee verdiend"), een nieuw veilingconcept, dat onder eigen of andermans label op de markt kan worden gezet en web 2.0: "We zijn een nieuwe vorm van nieuwsvergaring aan het opzetten. En we zijn een Turkse nieuwssite en een nieuwe mobiele informatiedienst via chatbot en sms aan het maken. Van informatievoorziening via de mobiel verwacht ik veel. Turkije heeft een gunstige demografie, een hoge penetratie van mobiel internet en een lage gemiddelde leeftijd. Maar omdat het ondernemerschap nog niet erg ontwikkeld is, biedt dat voor ons veel kansen." 

Informatiebehoefte

De twee jaar afstand hebben Molenaar overigens geen nieuwe inzichten verschaft met betrekking tot online uitgeven, zo stelt hij. Nog altijd vindt hij dat Sanoma de juiste koers vaart. "Het hoofdprobleem van uitgevers is dat ze in producten denken en niet in de informatiebehoefte van de klant. Mediabedrijven hebben vooral een generatieprobleem. De mensen aan het roer zie ik bijvoorbeeld niet rondlopen op een eDay of Mobile Monday, waar ze veel zouden opsteken."

Misschien ook omdat zij zien dat online geld verdienen voor uitgevers zo lastig is? "Klopt, maar het kan wel, en wel op twee manieren. Ik denk dat elke uitgeverij moet overstappen van een communicatieoplossing naar een zakelijke oplossing. Je moet je gaan afvragen hoe je je adverteerder kunt helpen om succesvoller te zijn, dus meer aan de transactiezijde. Anderzijds kun je voor waardevolle diensten best geld gaan vragen. Als de aantallen maar groot genoeg zijn. Ik denk dat sociale netwerken daar voor een groot deel de sleutel toe zijn. Daarmee kun je je doelgroep vasthouden. We gaan steeds meer naar niche sociale netwerken toe, die zo dichtbij iemands hart of werk liggen dat men daar wel geld voor over heeft. Er moet altijd een voordeel aan vastzitten, of het moet aan een andere drijfveer voldoen, zoals sympathie of gemak. Sms is overigens nog altijd de gemakkelijkste transactievorm die er is. Zet dat eens in. Vraag aan je leden of je elke maand één sms mag sturen met een update, die hem 1,50 kost. Daar zit dan bijvoorbeeld een kortingscode bij voor een of ander product. Dan heb je voordeel én sympathie, ik zie niet in waarom dat niet zou werken." 

Molenaar gelooft ook nog in het advertentiemodel. "Informatie heeft waarde en die moet ergens tot uitdrukking komen. Je ziet nu dat de informatie die niet genoeg waarde heeft, omvalt. Een community waarbinnen men elkaar versterkt heeft ook waarde. Als mensen tijd aan je willen besteden, willen ze ook geld aan je uitgeven. Die gouden regel verandert nooit. Misschien niet voor datgene wat je gewend was, maar dan wel voor andere zaken." 

De consument is namelijk best bereid te betalen, zo ziet hij ook aan zichzelf: "Als Twitter zo blijft doorevolueren, zou ik me zeker willen abonneren op bepaalde twitteraars. Ik denk dat we teruggaan naar de individuele bron. We gaan rechtstreeks naar de producent van informatie. Daar is Twitter bij uitstek een voorbeeld van. Media gaan steeds meer personaliseren. Voor sommige informatie zal straks gewoon weer betaald worden. Kijk maar naar U2, dat laat mensen ook betalen via de website om eerder kaartjes te krijgen. Als de behoefte maar groot genoeg is."

Molenaar noemt de app-store als ander voorbeeld en toont zijn iPhone. "Het mooie van de applicaties is dat het transactiesysteem zo eenvoudig verloopt. Ik heb al voor honderden euro’s aan applicaties gekocht. De app-store heeft al een miljard omzet, na een jaar!"

Variatie

Hoewel Molenaar enkele startups adviseert en soms ook financieel steunt, zoals Layar, zou hij niet overwegen fulltime consultant te worden. "Daar heb ik geen talent voor", stelt hij resoluut. Nee, juist de variatie aan activiteiten – hij zit ook nog in enkele commissies – bevalt hem uitstekend. "We hebben elke dag dikke pret met waar we mee bezig zijn. Ik heb nu meer energie dan ik de afgelopen twintig jaar heb gehad." Maar naast alle plezier, speelt de behoefte om zichzelf te bewijzen wel degelijk. "Meer nog nu ik een eigen onderneming heb."  

De afgelopen jaren zijn ook goed geweest voor reflectie, bepalen waar je kracht ligt: "Ik ben een laatbloeier. Als je bedenkt dat ik al in 1985 met internet bezig was, moet ik toch wel een paar honderd kansen aan mijn neus voorbij hebben laten gaan om multimiljonair te worden", lacht hij.

Waar hij niet goed in is, weet hij prima te benoemen: voor de accordeonles die hij tijdens zijn ‘vrije jaar’ oppakte, bleek hij geen talent te hebben. Maar waarvoor dan wel? "Ik ben niet zozeer goed om een technologie als eerste te ontdekken, maar wel in het ontdekken van mensen die daar slim genoeg voor zijn. Ik snap mensen beter dan techniek." 

CV

Juni 2009: medeoprichter BNS

2001 – maart 2008 ceo Ilse Media

1990 – 2001 ceo IDG

1988 – 1991 redacteur VNU BP

1985 – 1986 verslaggever De Typhoon

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond