Lycos vervijfvoudigt omzet, ziet verlies oplopen

Lycos Europe heeft het afgelopen kwartaal een verlies geleden van 52 miljoen euro. Over het hele boekjaar (juli 99-juli 2000) komt dat neer op 99,7 miljoen euro. Het verlies liep op door gestegen uitgaves voor marketing. De omzet steeg in het laatste kwartaal tot 15,7 miljoen euro.
Dat een marketing-gulden nu goedkoper besteed kan worden dan over twee, drie jaar, is voor Lycos reden om nu veel in marketing te steken, zegt Silvio de Groot van Lycos Nederland. "Over twee jaar is een marketing-campagne nu eenmaal duurder. Vorig jaar waren we bijvoorbeeld zo'n beetje de enige in Nederland die op televisie adverteerde met een URL. Nu doen meer bedrijven dat, dus is de impact daarvan enigszins afgevlakt."
Voorlopig gaat Lycos door met het maken van marketingkosten. Met haar beursgang haalde het bedrijf 648 miljoen euro op, en volgens De Groot kan Lycos het daar nog wel een paar jaar mee uitzingen. "Aan het eind van het boekjaar 2003/2004 verwachten we het break-evenpunt te bereiken," aldus De Groot.
De omzet steeg vergeleken met een jaar geleden met ruim vierhonderd procent. Dit komt geheel op naam van advertising en de omzet uit beltikken van gratis provider Comundo . Deze provider heeft in Europa nu 1,6 miljoen leden, waarvan ruim 26.000 in Nederland. Nog lang geen topspeler in de access-markt, maar dat is wel het streven, aldus De Groot. "We opereren in drie gebieden: zoekmachine, internettoegang en communities, met Tripod . Afzonderlijk hoeven ze niet de nummer één te zijn, maar tezamen marktleider worden is wel het doel."
Dat het aandeel na de bekendmaking van de cijfers een flinke knauw (min 14 procent) kreeg, doet De Groot weinig. "Zelfs bedrijven die meer winst maken dan verwacht, zakken soms. Bovendien stegen we de laatste dagen flink, dus nu staan we ongeveer op het oude niveau."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond