Deel dit artikel
-

‘Maak van je site een marketingmachine’

De media versnipperen, de consument wordt ongrijpbaar en de adverteerder zit met z’n handen in het haar. In de rubriek ‘Lunchtijd’ fileert internetondernemer Joris Toonders (19), de mediaconsumptie.

Tijdens de wandeling van het station naar de Grote Markt in Breda wordt de jachtige Randstedeling getroffen door een sfeer van rust en gemoedelijkheid. In het fraaie etablissement Parc ontmoeten we Joris Toonders, de 19-jarige internetondernemer die al op zijn veertiende zijn eerste bedrijf lanceerde. “Eigenlijk is mijn hele familie ondernemer”, vertelt Toonders, die zijn opleiding destijds verruilde voor een tachtigurige werkweek.


Joris Toonders: ‘Alles wat met nieuwe media te maken heeft, verandert zó snel. Dat kun je niet op een opleiding leren.’ | Foto: Peter Boer

Nu, vijf jaar later, is Yonego een serieus bedrijf, gespecialiseerd in zoekmachinemarketing en exploitant van een tiental websites. Het telt zeven werknemers en gaat uitbreiden. Trots laat Toonders het nieuwe pand zien aan de kleine Bredase haven. De locatie, ver van het drukbevolkte Amsterdam, ziet hij duidelijk als een voordeel. “Niet alleen omdat wij veel lokale klanten hebben, maar ook omdat hier weinig concurrentie is. Om diezelfde reden heb ik minder moeite om goede mensen te vinden.”

Toonders’ eerste starter was wannabid.nl, een gratis veilingsite die hij lanceerde toen het verhaal ging dat eBay en Marktplaats geld wilden vragen voor hun diensten. Hij stuurde een persberichtje rond over zijn initiatief en dat werd opgepikt door ondermeer nu.nl. Geheel onverwachts trok zijn site veel bezoek. Bezoek dat hij niet kon verwerken. Zo werd hij op z’n veertiende plotseling geconfronteerd met zakendoen. De site moest weer worden opgedoekt. “Ik had niet de kennis en expertise om dat tot een commercieel succes te maken”, blikt hij volwassen terug.

Toonders heeft geleerd van het kortstondige avontuur, en het smaakte naar meer. “Toen allesvoorjegsm.nl, mijn tweede starter, begon te lopen, ben ik met de opleiding IT Media gestopt. Nee, daar heb ik geen spijt van. Ik geloof heilig in dóen. En veel luisteren naar mensen met ervaring. Bovendien, alles wat met nieuwe media te maken heeft, verandert zó snel. Dat kun je niet op een opleiding leren.”

Buitenland

Yonego haalt een deel van de inkomsten uit de eigen websites, zoals de fotocommunity Yo2 en de affiliate-site Kledingwinkels.nl. Toonders: “Die concepten vormen een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Gezamenlijk bereiken we met onze websites zo’n vijftig-, zestigduizend unieke bezoekers per dag. De zoekmachineactiviteiten zijn inmiddels uitgebreid naar het buitenland, waar we native speakers inzetten.”

Het unique selling point van Yonego is volgens Toonders dat het werkt op basis van resultaten. “We hebben nog nooit een uur gefactureerd. Daarom kunnen we ook mee met de markt. Klanten komen met name uit het mkb, voor de grotere partijen werken we veel samen met de affiliate-marketingbureaus. Die schuiven bepaalde campagnes naar ons door.”

Om zijn eigen sites onder de aandacht te brengen, zet hij uiteraard ook zoekmachinemarketing in. Zowel betaald als organisch. “We zetten eigenlijk altijd beide in, dat adviseer ik ook aan klanten. De resultaten bovenaan lenen zich goed voor actiematige campagnes of snelle lanceringen. Maar ook virale aspecten, dus: ‘vertel het door aan je vrienden en win een digitale camera’.”

Duidelijke doelstellingen

Adverteerders adviseert hij duidelijke doelstellingen te formuleren en te bepalen wat ze willen uitgeven aan advertising. “Ze moeten sturen op basis van conversie. Je website moet een marketingmachine worden. De technische realisatie moet optimaal zijn. Hoe bereik je dat? Ik zeg altijd: meten én testen is weten. En dat is een blijvend proces. Bovendien moet je targetten. Als je je klanten uit Breda wilt halen, moet je ervoor zorgen dat je naar voren komt op websites die over Breda gaan.”

“Met social networks kun je heel verfijnd richten. Dat levert voor de adverteerder meer rendement op, maar ook voor de uitgever, omdat het cpm-tarief toeneemt. Als ik het gevoel heb dat de advertentie voor mij gemaakt is, zal dat mij zeker sneller aantrekken. Ook binnen mijn social network. Maar helaas is dat technisch nog een complex verhaal.”

Voorbeeld

Zelf vindt hij Apple een van de beste voorbeelden in merkenland. “Het lijkt misschien gesloten, maar luistert wel degelijk heel goed naar de consument. Het merk Apple wordt grotendeels door de community gevormd, bijvoorbeeld doordat het iPhones stuurt naar belangrijke weblogs. De prijs van honderd iPhones komt niet in de buurt van die van een tv-reclame. En je krijgt talloze reviews over jouw product, en daar komt weer commentaar op. Maar je moet het wel durven en geloven in je eigen product.”

Internet vraagt een andere manier van communiceren, vindt Toonders. “Je moet je merk durven loslaten. Maar je moet de communicatie ook proberen te sturen, door contact te houden met invloedrijke bloggers. Door te luisteren naar de mening van anderen, maar ook door actief deel te nemen aan de discussies. Dan kun je uitleggen waarom er bijvoorbeeld iets fout is met je product. Als er een negatief bericht staat op een weblog, moet je daar snel op reageren, anders worden het er meer. Daarmee kun je een grote voorsprong halen op anderen.”

Video

Video wordt een heel belangrijk kanaal, denkt Toonders, maar het gaat niet om één ding, vindt hij: “Je moet zorgen dat je overal aanwezig bent waar jouw doelgroep zich bevindt. Je online marketingpakket moet zo breed mogelijk zijn. Wat Apple – weer – heel slim doet, is filmpjes op YouTube zetten en ervoor zorgen dat het ‘zogenaamd’ uitlekt via weblogs. Dan kan iedereen claimen dat hij iets heeft ontdekt en de massa gelooft dat.”

Ook productoptimalisatie via de community vindt hij een logische stap, en flink goedkoper dan de researchafdelingen die bedrijven nu hebben. “Niet dat je een product from scratch samen ontwikkelt, maar je kunt wel vragen wat mensen nog meer willen op zo’n iPhone.”

Pizza’s op kantoor

De online mediaconsumptie zal steeds meer worden gestuurd door community’s, denkt Toonders. Bang dat op een gegeven moment alleen niet-experts zullen bepalen wat je leest en bekijkt, is hij niet. “Uiteindelijk neem je ook de ratings mee van mensen die juist veel verstand van een onderwerp hebben, en die kun je ook zwaarder laten wegen, zoals bij Digg.”

Voor social networks ziet Toonders kansen in de offline wereld. “Die zouden hun leden beter moeten faciliteren om elkaar te ontmoeten. Op die manier wordt het een onderdeel van je leven. Je maakt een community hechter en persoonlijker, en het kan een aanvullende inkomstenbron zijn.” Het is duidelijk: Toonders gelooft in zichzelf. “Ik ben het soort ondernemer dat met een team van mensen met pizza’s op kantoor zit, en het gevoel heeft: ‘wij gaan het maken’. Ik werk tachtig uur per week, maar krijg er heel veel energie voor terug. Werken is voor mij een manier van leven.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Eduard Blacqui?re

Had em ook in de Emerce gelezen, leuk interview Joris!

Patrick Tyc

Leuk stuk Joris! Keep up the good work

ton willemsen

Geweldig, een nieuwe generatie in cyberspace! We zijn trots op je!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond