‘Onze AI-collega’s brengen tot zestig procent besparingen’

De moderne AI-collega’s op klantenservices van techbedrijf Neople brengen zestig en soms wel tachtig procent besparingen voor hun klanten. Sinds kort kan elke medewerker zijn eigen AI-collega bouwen en inzetten.
“De casuïstiek is all over the place. Neoples worden ingezet voor facturen, CRM, voor het verwerken van retourproducten en om e-mails te sorteren en te schrijven uit naam van een medewerker Klantenservice.”
Directeur Hans de Penning van het bedrijf Neople uit Den Bosch legt uit welke impact zijn AI-technologie heeft op de werkvloer. En dat is breed. Het platform bevat 2.500 integraties, denk aan koppelingen met Slack, Google-diensten, Hubspot, Salesforce of Sendcloud. De AI-medewerkers van een bedrijf kunnen overweg met deze diensten namens en in samenwerking met echte, menselijke medewerkers.
Tot voor kort was het zo, dat de AI-medewerkers, ook wel met de term ‘neoples’ aangeduid, op managementniveau werden opgetuigd. Daarna werden ze beschikbaar gemaakt aan de medewerkers. Op dit moment is er een omslag gaande waarbij eigenlijk élke medewerker van een bedrijf zijn eigen neoples kan optuigen en inzetten. “Je hoeft het enkel je wensen aan ons systeem te vragen, in schatvorm, en achter de schermen fabriceren wij dan een AI-collega voor die medewerker”, legt De Penning uit.
Het is alsof medewerkers hun eigen uitzendkrachten kunnen oproepen, inwerken en dan inzetten op hun makkelijke of herhalende klussen.
Qua kosten is een neople te beschouwen als een reguliere medewerker. Hij staat op de loonlijst en kost, afhankelijk van hoeveel klantcontact hij doet, een halve tot een hele FTE.
Het bedrijf Neople richt zich op afdelingen Klantenservice, maar vanwege de brede waaier aan API-integraties kan eigenlijk elke organisatie zijn processen automatiseren met AI-tools en -processen.
“Gebruikers op de werkvloer profiteren ervan, omdat ze een paar uur per dag aan werktijd erbij krijgen. Gemiddeld brengen we bij klantenservices veertig tot zestig procent aan besparingen, met uitschieters naar tachtig procent. Als je het breder bekijkt, over de verschillende sectoren heen, kom je aan tien à vijftien procent.”
Deze vorm van procesautomatisering leidt er bij organisaties toe dat ze geen nieuwe mensen meer hoeven aan te nemen, soms zelfs medewerkers moeten ontslaan, of mensen herplaatsen. “Je ziet duo-rollen ontstaan waarbij klantenservice opschuift naar marketing. Maar ook: partijen die overliepen van het werk krijgen nu meer in controle en grip op de zaken.”
In totaal zijn er een paar honderd neoples actief in Nederland en Duitsland en zijn er meer dan tien miljoen vragen aan hen voorgelegd.
Foto: met AI gegenereerd
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond