Deel dit artikel
-

Macintosh vraagt surseance van betaling aan

Schoenenreus Macintosh zit diep in de problemen. Nadat gisteren bekend werd gemaakt dat het bedrijf al zijn vierhonderd schoenenwinkels zou gaan verkopen, meldt het beursgenoteerde bedrijf vanochtend dat uitstel van betaling is aangevraagd bij de rechtbank in Maastricht. Het eerder ingezette cross channel beleid heeft niet geholpen.

Beleggers waren gisteren al verbijsterd over het slechte nieuws. In september schetste bestuursvoorzitter Kurt Staelens namelijk in een interview voor Effect nog een positief toekomstbeeld voor het schoenenconcern.

In juli meldde Macintosh bovendien dat de cross channel strategie vruchten begon af te werpen. Zo kocht al ruim 30 procent van de cross channel kopers bij de schoenenformules van Fashion NL. Deze groeiende groep consumenten vertegenwoordigde volgens Macintosh bijna 30 procent van de marktbestedingen en besteedt ruim twee maal zoveel als pure online kopers.

Macintosh leek lange tijd het toonbeeld van de retailer die met zijn tijd meegaat. Bij iedere presentatie van de kwartaalcijfers meldde Macintosh trots dat er groei zat in online fashion. In 2012 lanceerde het bedrijf een ophaaldienst, waarbij online bestelde schoenen in vestigingen van Dolcis, Manfield, Scapino en Invito konden worden gepast. Recentelijk besloot Macintosh samen te werken met winkelapp Findur, die consumenten helpt met het vinden van de juiste schoen in een (Macintosh) winkel in de buurt.

Maar de schulden waren zo hoog dat de verkoop van winkeldochter Kwantum vorige maand een magere boekwinst van 1 miljoen euro opleverde. Wie Macintosh gaat kopen is niet bekend, dat zal in elk geval een kapitaalkrachtige partij moeten zijn die de schuld kan dragen of aflossen. ‘Waarschijnlijker lijkt een investeringsfonds dat voor een bodemprijs instapt’, aldus beleggersvereniging VEB.

De trend naar meer onlineverkoop van schoenen zal voorlopig aanhouden, zo schreef ING Bank in zijn Vooruitzicht Detailhandel. Sinds 2012 is sprake van een flinke daling van het aantal vestigingen van schoenenretailers in Nederland. In 3 jaar tijd verdween 11,5 procent van de winkels.

De verwachting is dat het online aandeel in Nederland de komende tien jaar verdubbelt tot 40 procent. Zo noteert Zalando, een van de belangrijkste partijen in online schoenen, consequent hogere cijfers gedurende het jaar.

“De winkels van Macintosh waren niet onderscheidend genoeg, dan werkt het online ook niet”, zegt Cor Molenaar, hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, tegen Emerce. “Ik zie nog wel toekomst voor gespecialiseerde zaken met onbekende merken waar je persoonlijk wordt geadviseerd. Maar winkels waar je in- en uitloopt passen niet meer in deze tijd.”

Na het vertrek van CEO Frank de Moor werd zijn opvolger opgescheept met een erfenis waar eigenlijk al niets meer aan te doen was, zegt Molenaar. “Ik denk dat dit verhaal gaat eindigen in een faillissement en de sanering van een groot aantal zaken. Eigenlijk het scenario dat ik ook zie voor V&D.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond