Deel dit artikel
-

Made.com: influencer marketing raakt uitgehold

Online woonwinkel Made.com is de eerste die hardop uitspreekt wat veel andere merken zijn gaan denken: het begrip influencer marketing raakt uitgehold en de waarde ervan overschat.

Wanneer je spreekt over beïnvloeden dan voelt dat alsof je iemand bewust wilt misleiden, vertelde Lauren Spearman, hoofd Brand Advocacy van Made.com, pas geleden op een event in Londen. Volume en bereik staan ook niet per se voor kwaliteit en dat is wat Spearman wel zoekt.

Geloofwaardigheid en vertrouwen zijn sterkere factoren bij het opbouwen van een band met de doelgroep van de woonwinkel, vertelde ze. Concreet betekent dat, dat Made.com minder belang is gaan hechten aan de personen invloed wordt toegedicht vanwege hun populariteit (de klassieke influencers) en meer aan regulier publiek, klanten en designfans, dat Made-spullen koopt en daar hun interieur op onderscheidende manier mee inricht.

De winkel dicht meer betekenis toe aan de bijna sleetse term user generated content. Dat zijn gewone kopers die foto’s en video delen op social media om hun smaak en inspiratie met anderen te delen. Systemen als die van het recent nieuw gefinancierde Flowbox, bijvoorbeeld, worden dan ingezet om dit soort digitale kopij te spotten, verzamelen, herverpakken en herpubliceren.

Spearman gebruikt wekelijks inmiddels duizenden postings van gewone mensen in haar uitingen en bouwt met een deel van hen een band voor langere duur op voor klantentrouw en inspiratie. Wat dat betekent in de toewijzing van budgetten vertelde ze niet op het Mediatel Future of Brands-event.

Foto: channing.wu (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Richard van W.

“Volume en bereik staan ook niet per se voor kwaliteit”….AMEN! En ik zou zelfs willen beweren dat in het geval van het merendeell van zogenaamde influencers volume en bereik zelden staan voor kwaliteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond