Deel dit artikel
-

MagicMinds krijgt nieuwe structuur

Communicatie-adviesbureau MagicMinds blijft in het pand aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam gehuistvest. Het bedrijf krijgt een nieuwe structuur en heeft zelfs plannen voor een Europese expansie. Dat stelt de vierkoppige directie van het bedrijf, die zich vrijdag aan de pers presenteerde.

Naast de oude directeuren Eric Bartels en Joris Kniep zijn dit Carel Kouwenhoven en Hans Hompes. Deze laatste twee krijgen elk een nog onbekend aandeel in het bedrijf, in ruil voor een kapitaalinjectie. Investeringsmaatschappij NesBIC , die in oktober 2000 voor 5 miljoen euro een belang van 28 procent in MagicMinds kreeg, is van het toneel verdwenen.

MagicMinds krijgt een nieuwe structuur. Onder de holding komen vijf BV's, elk verantwoordelijk voor een deel van de activiteiten van het oude bureau. Het betreft Communications, Publications, Software, Design en Interactives. De horeca-activiteiten en de pandexploitatie zijn na het faillissement van MM Building afgestoten en overgegaan naar een nieuwe hoofdhuurder. Ergens in januari zal de bar zijn deuren openen. De club in de kelder van het pand heeft nog een winkelbestemming, die het volgens Kniep waarschijnlijk ook zal krijgen. MagicMinds zal één verdieping in het pand huren, waar 25 man personeel zijn plaats inmiddels heeft gevonden. Een behoorlijke teruggang van de ruim 130 werknemers die het bedrijf eerder dit jaar nog telde. Volgens Bartels werkten er hiervan 65 in de horeca en ruim 30 op holdingniveau.

Bartels zei verder dat met de horeca- en pandexploitatie het verlieslijdende deel van het bedrijf is afgesneden. MagicMinds heeft dit jaar 5 miljoen gulden verlies geleden, hetgeen geheel voor rekening van de horeca en pandexploitatie komt, aldus Bartels. Hij herhaalde zijn beroemde uitspraak dat de kernactiviteiten van MagicMinds "vanaf dag één" winstgevend zijn geweest.

Terugkijkend noemden Bartels en Kniep het rotsvaste geloof in de plannen die NesBIC met het bedrijf had als hun grootste fout. "Het is onze fout geweest, en dat neem ik mezelf zeer kwalijk, dat we niet in het oude businessmodel zijn blijven zitten. In dat model heb je als doel elk jaar winst te maken. Het model waar we in terecht kwamen was om Europa in te trekken en eigenlijk zo snel mogelijk naar een beursgang toe te werken. Ik kan je zeggen: dat model zal nooit werken", aldus Bartels. NesBIC zou in september een tweede investering doen van 5 miljoen euro, maar deze is nooit van de grond gekomen. De directie van MagicMinds kon niet duidelijk uitleggen waarom niet. MagicMinds had in juni veel minder geld nodig dan gepland, en NesBIC haalde hier zijn neus voor op, beweerde Kniep.

Volgens Couwenhoven hebben de perikelen rond MagicMinds geen invloed gehad op de relatie met klanten. "Op dit moment reageren klanten positief. Ze zijn blij dat er überhaupt nog een communicatieadviesbureau over is." Hij zei verder in gesprek te zijn met een ander bureau in Londen en één in Parijs over mogelijke samenwerking.

Deel dit bericht

16 Reacties

Jelle Kolleman

Er komt 1 woord in me op; On-ge-lofelijk! Ik dacht dat de hype NU wel ongeveer voorbij zou zijn, maar kennelijk gaat het bij MagicMinds nog wel even door. Bizar echt. Waarom mensen er zowieso nog geld instoppen is echt een raadzel, begrijp er helemaal niets van… "Onder de holding komen vijf BV's… " We hebben het hier gewoon over een bedrijfje van 25 man, waarom moeten die in vijf verschillende BV's werken? Kies gewoon een activiteit, bewijs dat je er goed in bent en doe gewoon je ding. Misschien kan iemand me uitleggen wat het 'is' met Magicminds, waardoor ondanks alle ellende de klanten toch zo 'positief' blijven? Ik vind het knap!

Ian Zein

Goed dat we voortaan gewoon duidelijk uitleggen wat we doen en wat er precies gebeurd is. Met we bedoel ik "we de internetbedrijven". Zo'n vaag bericht over een failliet MM building zegt niet zoveel, maar dit artikel maakt mij heel wat duidelijk. Ook interessant zijn die personeelsaantallen, 65 in de horeca, holy mac! dat verklaart waar die 130 man vandaan kwamen. Nou goed, prima, we snappen allemaal een beetje beter hoe het bedrijf in elkaar zit. Laten we nu voortaan ook gewoon na het afsluiten van een boekjaar gewoon vertellen wat het resultaat is geweest. Geen geheimzinnigheid, geen luchtkastelen van opgeklopte hipheid, daar zitten onze klanten echt niet op te wachten. Gewoon een normaal verhaal, dit is er gebeurd, dit zijn nu de aandeelhouders, dit zijn onze plannen. Ik hoor graag aan het eind van 2002 wat er nu precies van terecht gekomen is.

Rob

Alweer een artikel over MM. Keer op keer vraag ik me af waar dit bedrijf al die publiciteit aan te danken heeft. Op enig inhoudelijk werk heb ik ze nog niet kunnen betrappen. Althans, niet in de publiciteit. Het gaat alleen maar over de ego's, de financiering, de gossip en de rise and/or fall. Zou het een blad als Emerce niet sieren als er ook eens gekeken wordt naar wat de bedrijven achter de sites nu werkelijk hebben gepresteerd. Als dat al het geval is… Met andere woorden: Wat is de concrete toegevoegde waarde van bedrijven als MM voor hun klanten? Waar zijn hun succesvolle praktijkcases? Schrap alle retoriek en luchtkastelen (Europese expansie, sure!) van dit soort zelfuitgeroepen visionairs. Daar zit anno 2001 toch helemaal niemand op te wachten.

Roy van Veen

Toch leuk dat dhr. Bartels zegt dat zijn kernactiviteiten vanaf dag één winstgevend zijn geweest. Dat zou betekenen dat één iemand weet wat MM doet.In een andere discussie over MM gaven een aantal werknemers aan geen idee te hebben wat MM eigenlijk precies deed. Ook minimaal één klant was het hier mee eens. Maar goed… terug naar de feiten. Ze blijven in een duur pand zitten, met een structuur met 5 bv's en waarschijnlijk een onduidelijke holdingstructuur. Dat is precies datgene dat opdrachtgevers tegenwoordig afschrikt. Die willen duidelijkheid en zijn dat hippe vage geneuzel meer dan zat. Met 25 man hebben ze misschien een keer 22 man facturabel. Het zal dus aanpezen worden om de boel rendabel te krijgen. En dan hoor ik weer: Europees… in combinatie met een bedrijf dat net bezig is en nog niet één maand rendabel gedraaid heeft. Leren we het nu nooit? Desondanks mijn gelukwensen voor het initiatief. Als de dromen half uit komen is het al goed, toch?

Paul Buitenman

Daar ben ik weer, ik had mezelf belooft om niet meer te reageren op Bartels en co maar wat hij nu weer uitkraamt is ongelofelijk. hij probeert min of meer de schuld in de schoenen te schuiven van NESBIC. Hij doet net of NESBIC grootste plannen had. Nou is dit natuurlijke absolute onzin.Bartels wil al vanaf dag 1 europa in(keulen,londen, barcelona) hij wilde zich zelfs vestigen in NY. Zelfs toen hij net in kleinere pand aan de Prins Hendrikkade zat dacht hij alweer aan een groter pand. Wat dus uiteindelijk het voormalige OIBIBIO gebouw werd. Bartels is degene geweest die MM als een 'brand' op de markt wilde zetten. Dus MM cafe, MM restaurant, MM kleding, enz. Maw Bartels heeft altijd groots gedacht, maar omdat hij daar de centen niet voor had is hij op zoek gegaan naar externe financiers. En om nu net te doen of NESBIC al die grootse plannen heeft verzonnen en dat het daarom is fout gegaan is typisch Bartels. Je ziet ook nu weer dat Bartels het heeft over Europa.Dus ik vrees met grote vrees.

toekijker

Als kanttekening… er zijn werknemers die nog 3 a 4 maanden loon krijgen. Mijn inziens zijn ze hun eigen huid (de facturabele beheerholding onderdeel van een groter netwerk maar iig de leaseauto want hoe kan ik anders naar me werk en daar nog grotere verhalen vertellen dan thuis) eerst aan het redden voordat ze zich realiseren dat een bedrijf ook uit werknemers bestaat, die gewoon nog achterstallig loon moeten krijgen.

patrick

Bartels heeft zich in de media reeds zo vaak tegengesproken. Het is echt te triest voor woorden dat zij wederom financiering hebben gevonden na het derde failliesement van Bartels en concorten. Als Bartels zo door gaat (en waarom ook niet want het gaat toch allemaal geweldig ;-), zal hij uiteindelijk onderaan de Maslow pyramide eindigen. (Ingekort door de redactie)

Jens Gerhardt

Ik kan nu ook niet achter blijven. Ik heb veel respect gehad voor MM. Maar nu breekt mijn klomp. Hoe haal je het in je hoofd om nog steeds deze onzin uit te kramen. Dit duidt op een groot probleem bij het management.

Stephan

Dus…als ik 1 ijsje inkoop voor 1 gld en verkoop voor 50 ct en reken m'n kosten niet mee dan kan ik inderdaad zeggen dat ik winst draai..!? Of, als op papier een horeca medewerker in de praktijk een ontwikkelaar is dan…

Hans Verduinkerken

Jongens, laten we onze aandacht nou eens gaan richten op serieuze mensen die echt wat te betekenen hebben in het bedrijfsleven. Is er werkelijk iemand die het wat interesseert wat meneer Bartels doet. Ik kan het iedereen voorspellen: Een grote mond, veel poeha en over een aantal maanden staan de resterende 25 personeelsleden ook zonder salaris op straat!

leo

Mensen leer hier van. Als je een bedrijf start open je zoveel mogelijk B.V.'s. De verliezen gaan naar de B.V. MM Building, de "winst" en extreem hoge lonen gaan naar Bartels B.V. en Kniep B.V. (check kvk ze bestaan!). MM Building wordt failliet verklaard en betaald dus niets of niemand en de andere twee B.V.'s gebruiken het geld voor fijne feesten en mooie auto's oid. Niet geheel eerlijk, maar wettelijk wel toegestaan en dat is meer dan voldoende voor de meeste ondernemers. Misschien een goede tip om toch nog milionair te worden met een verliesgevend bedrijf.

Ole-Jan van Zanten-de Boer

In de laatste paar maanden van de vorige MM-incarnatie kreeg de heer Bartels van de interim manager een spreekverbod. Hij mocht zijn eigen personeel niet meer aan- of toespreken omdat hij een storende invloed zou zijn, kreeg hij ook maar zo'n verbod voor de pers.

notcommerce

Het zou schrijvers sieren de pen over dit soort e-business in het pennebakje te laten liggen. Het zou Emerce sieren de reactiemogelijkheid te blokkeren. Een ´radiostilte´ op dit front komt het fenomeen e-business ten goede.

huh?

Het zou de Nederlandse regering sieren de vrije pers maar meteen op te heffen en het internet te verbieden. Dat komt de maatschappij op dit front ten goede. Wat is dit nu weer?! Wat bedoel je notcommerce?

Hou_toch_op_schei_toch_uit

Notcommerce… De pen in het pennenbakje laten liggen is, denk ik, niet het geneesmiddel voor hetgeen hier de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden. Ook censuur door de Emerce redactie op het forum zou geen enkele zin hebben. Ik ben het wel met je eens dat het fenomeen e-business ten goede zou komen als de reacties minder heftig zouden zijn. Maar is dit geen gevolg van de publiciteit (zowel positief als negatief) die MagicMinds en met name de heer Bartels de afgelopen maanden heeft opgezocht? Alle andere grote partijen binnen de markt houden al maanden angstvallig hun mond dicht, kijken de kat uit de boom en zorgen dat zij hun 'zaakjes' zo goed en zo kwaad als het gaat op orde hebben. Dus is het niet een kwestie van: ?Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten??

notcommerce

Wat ik bedoel?De aandacht die dit soort zaken krijgt geeft een verstoord beeld van de business. Men mag die aandacht wel op zich af roepen, het is de vraag of het waard is erop te reageren. Mijn stelling: negeer het, besteedt er zo weinig mogelijk aandacht aan en stop je energie in positieve zaken, je eigen e-business?!(Mijn laatste poging om negatieve energie om te buigen in positieve en dan laat ik het erbij.)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond