Deel dit artikel
-

Mailmedia ook in sms-marketing

Mailmedia gaat naast het verhuren van adressenbestanden ook in sms-marketing. Dat zegt Johan van Mil, de directeur van Mailmedia. Daarmee gaat Mailmedia opereren in dezelfde markt als HotSMS.

Volgens Van Mil zijn e-mail, sms- en zoekmachinemarketing nog altijd de hardst groeiende activiteiten binnen het online media-segment. “Aan zoekmachinemarketing ga ik me echter niet wagen. Dat is een markt die is voorbehouden aan partijen als Google en Overture en een aantal zoekmachinemarketingbureaus. Op het gebied van sms-marketing is nog heel veel te doen,“ zegt Van Mil.

Op de vraag of Mailmedia niet in het vaarwater van HotSMS komt, antwoordt Van Mil resoluut dat dit niet het geval is. “Op dit moment zijn er tot mijn grote verbazing weinig aanbieders van sms-advertising op de Nederlandse markt en over het algemeen richten zij zich op het jongerensegment, zoals HotSMS. Wij kunnen dankzij onze huidige bestanden juist toegang bieden tot verschillende doelgroepen binnen de zakelijke en de consumentenmarkt,” claimt Van Mil.

Aan de consumentenkant doelt Van Mil op mensen van boven de dertig die bezig zijn met lifestyle en mensen die gevoelig zijn voor event driven-marketing. Met de laatste categorie doelt Van Mil op mensen die bijvoorbeeld op het punt staan te gaan trouwen of te verhuizen. “Dat zijn mensen die veel op zich af zien komen en ineens belangrijke beslissingen moeten nemen zoals bijvoorbeeld welke ring kies ik, welke trouwjurk en welke kleur gordijnen wil ik in mijn nieuwe huis. Mensen die dus voor een belangrijk evenement in hun leven staan.“

“Met ons nieuwe aanbod reageren wij op concrete vragen uit de markt. De activiteit past ook goed binnen de lange termijn groeistrategie van Mailmedia.” De eerste tests zijn er volgens Van Mil al geweest. ” We hebben al een uitgebreide test gedaan met een grote zorgverzekeraar. Die test is goed verlopen. Dat is voor ons een van de redenen geweest om er ook mee door te gaan en er ook breder op in te zetten,” verklaart de directeur van Mailmedia. Wie die zorgverzekeraar is, wil Van Mil uit concurrentie-overwegingen nog niet vertellen.

De nieuwe dienst van Van Mil gaat Direct SMS heten en is in feite hetzelfde opgezet als het e-mail marketing/concept: Mailmedia adviseert de opdrachtgever over de inzet van sms- advertising, ontwikkelt de strategie levert het creatieve concept aan en voert dit vervolgens uit.

Met de nieuwe dienst hoopt Van Mil zijn opdrachtgevers gerichter te laten communiceren met hun doelgroep. De sms-dienst zal worden geïntegreerd met de e-mail marketing diensten van Mailmedia en sluit naadloos aan bij het Veritate-platform. De laatste heeft voor het mobiele traject een overeenkomst met Emexus. Mailmedia verwacht dat de advertentiebestedingen aan sms en e-mail marketing in 2005 nog sneller zullen groeien dan in het afgelopen jaar.

“Naast het verhuren van 06-nummers aan derden exploiteren wij ook de 06-nummers voor uitgevers. Wij zorgen ervoor dat de 06-nummers opt-in nummers van individuen zijn en dat het ook daadwerkelijk 06-nummers zijn van personen die hebben aangegeven commerciële berichten te willen ontvangen” zegt van Mil. “Op dit moment kunnen wij ruim 80.000 unieke nummers aanbieden dankzij het abonneebestand van onder andere Wannahaves, Sapenda, MyButler, Mydinner Butler, Mywinebutler, Soapmail, Biosmail en TV Menu.”

Ook denkt Van Mil eraan om ook rss als officieel kanaal te gaan benutten,  als variant op het verspreiden van nieuwsbrieven per e-mail. “Dat is iets waar we samen met Veritate naar kijken. RSS is een mooi alternatief kanaal om nieuwsbrieven te bezorgen. Binnen de DDMA (de vereniging van direct marketeers, redactie) praten we er nu over, binnenkort volgt een sessie over dit thema,” besluit Van Mil.

Deel dit bericht

14 Reacties

ElMariachi

SMS marketing is ooit tussen de hype van email- en zoekmachinemarketing ingevallen. Daarmee zijn er vele kansen blijven liggen. Mede doordat SMS al gelijdelijk aan aan het verdwijnen is. Het wordt allemaal streaming content en AV messaging. SMS is te kort en te beperkt voor een overtuigende boodschap. Mailmedia zal dan misschien ook de baan moeten veranderen in bijvoorbeeld:- DigitalMedia- Inboxmedia- Milmedia…

Henk Sanders

Reclame in je brievenbus kun je proberen te weren middels een sticker op de brievenbus en dat lukt vrij aardig. Ontvang je toch nog reclame in je brievenbus dan kan je die of gewoon bij TPG Post in de brievenbus gooien of bij de bezorger-indien je hem/haar op heterdaad betrapt- teruggeven… De ontvangst van zogenaamde opt-in reclame e-mails kun je proberen tegen te houden door je af te melden maar 99 van de 100 keer ontvang je de volgende keer gewoon weer dezelfde ellende, e-mail marketeers hebben namelijk helemaal geen zin om dit te verwerken want de verwerking kost hun geld en minder e-mailadressen in hun bestand kost hun omzet en dus blijf ik keer op keer troep van Mailmedia ontvangen. Gelukkig kan je je mailbox blokkeren voor bepaalde afzenders en zo is iedereen blij: de adverteerder denkt dat hij een grote doelgroep bereikt, de e-mail marketeer kan veel geld innen voor de gedane mailing en ik als mailbox eigenaar heb niks in de gaten en nergens last van….een win-win-win situatie of…?  Maar nu dan een nieuwe slimme variant, SMS marketing, 3x hoera voor Mailmedia maar kan iemand mij vertellen hoe ik op mijn GSM kan instellen dat ik GEEEEEEEN smsjes van Mailmedia of haar klanten wens te ontvangen en/of hoe moet ik me er voor afmelden: moet ik die Johannes van Mil dan persoonlijk een SMSje tegen x euro sturen?  Henk -no spam please- Sanders

consument

Tja, ik ben een gemiddelde consument met een redelijk bestedingspatroon en de vraag is of ik SMSjes wil ontvangen als ik ga trouwen, een ring ga uitzoeken of gordijnen voor mijn nieuwe woning ga kopen…  Volgens mij allemaal emotie-zaken waarbij ik helemaal niet zit te wachten op reclame-SMSjes. Directeur Van Mil zal het allemaal wel anders zien, waarschijnlijk gaat hij zijn vrindin nu ook per SMS ten huwelijk vragen? En per SMS een ring voor haar kopen kopen? Of krijgt ze per SMS het adres van de juwelier door waar ze er zelf eentje kan uitzoeken….  ik heb er eigenlijk allemaal totaal geen beelden bij en ook nu weer dat eeuwige gezeur of lifestyle enzo. Een aantal adverteerders snap ik trouwens ook niet: concepten a la Wannahaves is er voor mensen die wel graag zouden willen maar (financieel) niet kunnen…. eigenlijk zouden ze het concept Don't haves moeten noemen. Ik bedoel: wie een Rolex of Porsche wil en kan betalen heeft er allang eentje, die kijken niet naar dergelijke programma's en/of zijn reeds klant en die hoef je niet meer te triggeren. Darabij kleeft er aan SMS nog een groot nadeel: met e-mail kan je nog zelf bepalen wanneer je die berichten leest maar met SMS gaat die vlieger niet op: te pas en te onpas ontvang je SMS-jes, misschien reuze interessant als je als puber op het schoolplein staat, maar als je dertigers als doelgroep neemt….

Anders Floor

Henk, MailMedia is DDMA-lid en respecteert daarom (als het goed is) de "anti-spam"-database Infofilter. Zie http://www.infofilter.nl waar je je als consument in kunt schrijven. Dat is opt-out, inderdaad, maar aangezien DDMA-leden mensen alleen op basis van opt-in benaderen (opnieuw: als het goed is), zou dat op zich niet echt bezwaarlijk moeten zijn. Wat ik niet begrijp, is dat bedrijven als MailMedia dat niet vermelden bij dit soort bekendmakingen. Het zou ze een hoop negatieve reacties schelen.

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

@ ElMariachi: er liggen veel kansen; talloze reclameburo's zijn in de ontdekkingsfase rondom het medium sms. SMS-marketing zit nog steeds sterk in de lift, in volume en waarde. SMS al gelijdelijk aan het verdwijnen? Waar komt die 50% y-o-y groei in p2p sms dan vandaan? De sms-prijzenoorlog van medio '04 heeft de penetratie en de volumes zeer gestimuleerd.En: we hopen allemaal dat het streaming en AV messagin wordt, maar die tijden zijn helaas nog niet aangebroken; zeker niet voor marketing-to-the-masses. De aloude sms&win doet het nog steeds (zeker als je ook naar de kosten kijkt) een heel stuk beter, meten wij bij InfoSpace. @ Henk: Mailmedia doet het via opt-in (net als HotSMS trouwens). Die opt-in kun je natuurlijk bij Mailmedia, op dezelfde manier als je 'm hebt gegeven, ook weer intrekken.Responsrates op slimme sms-marketing liggen vele malen hoger dan op e-mail marketing, al met al zeer kosteneffectief.

Tim Haas

Ik sluit me volledig aan bij Henk Sanders. Al een paar keer heb ik me proberen af te melden op een nieuwsletter bij mailmedia. Helaas niet succesvol en dus block ik ze nu met mijn Ant Spam box.  

Henk Sanders

Ik ben groot voorstander van de invoering van periodieke wilsverklaringen: laten de direct e-mail clubs maar periodiek een mail sturen waarop de ontvanger kan aangeven of hij/zij de komende periode nog wel reclame e-mails wil ontvangen aangaande dit of dat. Eens kijken hoeveel e-mail adressen er dan overblijven van de 1 miljoen adressen van Mailmedia en de 3 miljoen adressen van TAPPS (lijkt een soort wedstrijd tussen die twee clubs: wie biedt meer…. wie is de grootste…. wie is marktleider…. wie heeft welke nieuwe klant….).

ixchll

Mailmedia en al haar dochterbedrijfjes meoten eerst maar eens normaal email leren versturen! En wat betreft spam: Volledig eens met Tim Haas. Bovendien gaat het ontdubbelen hun ook niet al te makkelijk af. Verder kloppen de referenties die ze op hun site gebruiken ook niet altijd.  Hoe ze dan toch bedrijven zo gek krijgen de mailactiviteiten bij hun onder te brengen is puur op prijs en mooie beloften. Bij de uitvoering blijkt het behoorlijk tegen te vallen. En nu dan ook nog eens SMS, tja, vele emailbedrijven zijn hen al voorgegaan…. Een voorloper op email gebied en zeker op SMS gebied zijn ze absoluut niet.

ElMariachi

@ Ludo je werkt bij Infospace.. daar heb ik prima ervaringen mee zakelijk maar wat je even over het hoofd ziet is de verandering aan de kant van de operator. Die zijn bijna klaar met het afromen van SMS en GSM en zijn druk bezig met andere netwerken (wellicht is je dat opgevallen).  Met de verdwijning van GSM en SMS is dus ook jouw rekensom aan het wankelen. SMS is een commodity en die zal binnenkort door een substituut op het 3g en latere netwerken verdwijnen. Niet omdat de vraag verdwijnt of de tussenpersonen (zoals jullie) maar gewoon omdat de operator er niks meer mee wil. SMS is slechts een protocol en niet een medium. 

Peter

Een vraag: Johan zegt dat email, sms en zoekmachines de hardst groeiende segmenten zijn binnen het online mediasegment. Waar baseert mijnheer van Mil deze conclusies op? De cijfers van IAB Nederland en BBC de Reclame Bank? Lijkt me niet mogelijk want Google en Overture roepen nog steeds hoe geweldig het allemaal gaat in Nederland met search. Als je Marc Duijndam (Google) of Ruud Smeets (Overture) vraagt om net als alle andere exploitanten hun cijfers aan te leveren voor deze netto bestedingen per kwartaal geven ze beiden niet thuis. Feit: nog steeds wensen Google en Overture geen cijfers aan te leveren, dus die groei zal dan wel meevallen, toch? Als het echt zo goed met je gaat en je hebt een beetje veramtwoordelijkheidsgevoel, lever je je cijfers aan. Zoals het zou horen. Mobiele of sms advertising cijfers komen niet in deze bestedingsrapporten voor, dus waar van Mil zijn enthousiasme vandaan haalt en z'n uitspraken over groei. Is het niet meneer van Mil zelf die vorig jaar via Emerce riep dat de e-mail markt in Nederland goed was voor minimaal 300 miljoen euro? En is het niet meneer van Mil van Mailmedia die ook z'n cijfers van e-mail niet aanlevert bij de bestedingen van IAB en BBC? Ik zie mailmedia niet staan tussen die 13 exploitanen die wel aanleveren..?  Mensen moeten eens leren in deze industrie van de shake-out van destijds. Als je zonodig hard moet schreeuwen , doe het onderbouwd met feiten en cijfers. En als je dan graag jezelf of je bedrijf wilt profileren, lever dan gewoon je spullen aan bij de online bestdingen. Dan heb je pas recht van spreken. Dat geldt voor de heer van Mil en de andere zoekprofessionals bovenaan genoemd. Dat zou deze industrie goed doen, een professioneler imago geven. Langs de zijlijn staan en schreeuwen over groei, cijfers en dat soort zaken, moet je m.i. alleen doen als je zelf een concrete bijdrage levert aan laten zien hoe hard deze industrie groeit. Anders maak je jezelf er niet geloofwaardiger op. Zeker niet na de uitspraak van de heer van Mil over die 300 miljoen euro.  Ik hoop dat iedereen die deze industrie een warm hard toedraagt, zijn geld eens stopt waar zijn mond is… Peter

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

@ ElMariachi: dank voor je complimenten aan InfoSpace, maar ik blijf 't met je oneens. Vraag en aanbod van sms-marketing nemen nog steeds beide sterk toe. Of operators hier nog iets mee willen of niet speelt nauwelijks een rol, omdat zij simpelweg via hun wholesale-lijnen transparant zijn voor sms-marketing acties. SMS is inderdaad een commodity, dat is een bijzonder sterk pluspunt (voorlopig nog) vergeleken met GRPS en UMTS als basis voor marketing. Toen nog nauwelijks iemand e-mail gebruikte (weet je nog…), was er ook geen e-mail marketing. SMS is voorlopig voor bijna alle mobiele marketing acties het meest geschikte protocol.

ElMariachi

@ Ludo SMS zal snel als laagwaardig "flyering" worden gezien en de rijkere vormen (MMS en VideoMessaging) zullen als uitgangspunt gaan gelden. Zeker vanuit het perspectief dat je alle zintuigen die je kunt bereiken moet prikkelen voor een optimale overdracht van de boodschap. Overigens, ik vergelijk liever geen appels met peren: SMS is toch slechts een protocol terwijl GPRS en UMTS netwerken zijn?

Jeroen

Vergeet ook niet het betaalmodel: momenteel betaal je voor het ontvangen van SMS niets, terwijl MMS berichten als data beschouwd worden en dus vaak gewoon verrekend worden met je "data-abonnement".

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

@ Jeroen: de enige nette manier om marketing MMS te versturen is via de MMS centrale van een operator. Dan kost het de ontvanger in alle gevallen niets, die MMS berichten worden NIET als data beschouwd. Alleen MMS berichten die partijen met een eigen MMS centrale versturen (overigens door sommige Nederlandse operators geblokkeerd) worden door (alle) operators als door de ontvanger te betalen data beschouwd.Marketing via MMS kan nu al interessant zijn. Daarvoor is het wel nodig dat partijen als Mailmedia in hun opt-in bestand ook hebben staan of een klant MMS kan ontvangen (niet alleen geschikt toestel, maar ook geschikt abonnement en de instellingen in z'n toestel).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond