Deel dit artikel
-

Marc Duijndam: ‘Ik ben een bouwer’

Marc Duijndam bouwde Google Nederland van de grond op tot een organisatie van 65 man met een geschatte omzet van 200 miljoen euro. Na vijf jaar kwam het moment voor een pas op de plaats. En de kans om weer te doen wat hij echt leuk vindt: iets laten groeien waarin hij gelooft.

“Wist je dat Eric Schmidt een van Obama’s adviseurs is?”, vraagt Marc Duijndam na afloop van het interview. “Tijdens zijn verkiezingscampagne dacht ik al Google’s signatuur te ontdekken”, glundert hij.

Onder het genot van zijn favoriete uitsmijter bij Café Loetje in Amsterdam, praat hij nog altijd met bewondering over het bedrijf dat hem in 2002 aantrok om de Nederlandse vestiging op te zetten. Het DNA van Google zit in zijn bloed. Zo mag Nederland in zijn ogen best wat competitiever worden. “Waarom hebben marketeers hier eigenlijk geen target?”

Ook het strenge aannamebeleid van Google paste hem goed. “Zelfs mijn assistente had een universitaire graad. Zij moest veel voor mij voorbereiden en daar heb je een slim iemand voor nodig. Zelf heb ik trouwens alleen HEAO en was ik niet eens aangenomen, haha!”

Omkeerbaar

Na de hectische Google-tijd besloot Duijndam meer tijd met zijn gezin door te brengen. Enkele maanden later sloot hij zich aan bij Greenhouse Innovation, dat een jaar eerder was opgestart door Sander Andreae. Inmiddels is het een groep van vier experts die diverse internetbedrijven steunen, waaronder eBuddy en Hotelvideoreviews. Zoals hij in 2002 bij Google aanvoelde dat het iets groots ging worden – al had men er destijds nog nauwelijks van gehoord – kijkt Duijndam ook nu specifiek naar businessmodellen waarin hij gelooft. “Van processen managen krijg ik minder energie. Ik ben een bouwer: als ik in een idee geloof, stop ik daar mijn energie in en ga aan bepaalde knoppen draaien om het tot een succes te maken.”

Zijn voorkeur gaat uit naar internetbedrijven in de mediasector, omdat marketing en sales daar dicht bij elkaar liggen: “En het mooie van online is dat je niet alleen bereik verkoopt, maar ook een stuk omzet of business.” Mobiel heeft daarbij zijn speciale aandacht, omdat hij hier interessante businessmodellen ziet ontstaan, ondanks het gemis van standaarden. “Men is immers gewend om ervoor te betalen.”

Maar ook op internet, waar ‘gratis’ nog de toon zet, ziet hij een verschuiving. “iTunes heeft geïntroduceerd dat je per liedje kunt kopen. Maar het is nog te duur. Er zullen nieuwe businessmodellen moeten komen waarbij ook jongeren worden getriggerd om weer legaal te gaan downloaden.” In zijn ogen is de huidige situatie absoluut omkeerbaar. “Als de prijsstelling maar redelijk is en bijvoorbeeld duidelijk is aangegeven welk deel er naar de artiest zelf gaat. Niemand wil een slecht persoon zijn. Voorwaarde is wel dat cd’s en games in de winkel niet meer zo duur zijn."

Innovatieslag

Op alle gebieden is het, juist nu, tijd voor vernieuwing, vindt Duijndam. Ook in online advertising mag wel een innovatieslag plaatsvinden, maar deze wordt nog afgeremd door de bureaus. Enerzijds zullen de reclamebureaus moeten afstappen van hun beperkte visie op commercials – "waarom zetten ze deze niet op hun site en betrekken ze consumenten er niet bij?" – anderzijds zal de rol van mediabureaus flink moeten veranderen. Deze moeten een adviserende functie gaan vervullen in de hele breedte van het media-aanbod. "Ik wil straks als adverteerder precies weten wat er gebeurt als ik aan een bepaald knopje draai: welk effect heeft het op de omzet, het websiteverkeer, de conversie, de branding…? Daarvoor heb je analisten en consultants nodig, en geen mensen die grp’s uitrekenen, wat grotendeels al geautomatiseerd kan. Dat betekent ook dat er zal moeten worden afgerekend op uren in plaats van commissie. Maar het is toch prachtig als je voor je klant precies in kaart kunt brengen wat de effecten zijn als je bepaalde mediatypes wel of niet inzet? Dan kun je marketingbudgetten écht verantwoorden en zal er wellicht ook niet zo snel in gesneden worden, zoals nu weer gebeurt.”

Monopolie

Nederland loopt redelijk voor in internetbusiness, meent Duijndam, maar tegelijk ook weer niet. “We houden het buitenland goed in de gaten en kopiëren snel succesvolle concepten. Ook eigen initia-tieven als iDeal zijn innovatief. Daarentegen lopen we op het gebied van traditionele retail ernstig achter. Omdat grote winkelketens als Blokker en Bart Smit alle A-locaties hebben bezet, kom je daar als nieuwe speler niet tussen. Met als gevolg dat er nauwelijks innovatie plaatsvindt. Ik vind dat Blokker het niet goed doet, omdat het kansen laat liggen. Ik heb dat ook tegen Jaap Blokker gezegd, en die was echt verbaasd. Zij hebben natuurlijk allerlei deals met groothandels, maar daarmee hou je de concurrentie niet buiten de deur. Morgen kan iemand een online speelgoedwinkel starten met producten uit China. En als die eenmaal groot genoeg is, kunnen de groothandels niet meer om hem heen, en is Bart Smit zijn monopolie kwijt. Dat gaat straks gebeuren.”

Zijn grote kracht is het vermogen om goede mensen om zich heen te verzamelen, verklaart Duijndam zelf. “Je moet ook niet bang zijn om mensen aan te nemen die beter zijn dan jij. Een andere kracht is dat ik snel kan zien of een businessmodel potentie heeft. Dan ga ik aan de juiste knoppen draaien om dit nog succesvoller te maken.”

Behalve met bestaande bedrijven houdt Duijndam zich via Greenhouse Innovation ook bezig met een eigen project binnen de muziekindustrie, dat wel eens wat rimpeling in de vijver teweeg kan gaan brengen. Zowel de consument als de artiest zal er beter van worden. Want ook die les heeft hij van Google geleerd: “Je moet niet uitgaan van geld verdienen, maar van een behoefte van de consument.”

Deel dit bericht

64 Reacties

mike Hanenberg

Marc, wat een goed verhaal…..

Berry Dalum

Marc is echt goed…

Rebecca Rijnders

@Mike @Berry: Leuk natuurlijk, van die positieve reacties, maar het maakt me wel nieuwsgierig: wat vinden jullie precies zo goed aan het stuk of aan Marc? Hoor graag wat argumenten, dat maakt het voor de andere lezers ook relevant.

Franks Post

Ook het strenge aannamebeleid van Google paste hem goed. "Zelfs mijn assistente had een universitaire graad. Zij moest veel voor mij voorbereiden en daar heb je een slim iemand voor nodig. Zelf heb ik trouwens alleen HEAO en was ik niet eens aangenomen, haha!"  Beetje domme opmerking als je zelf een HEAO opleiding hebt! Een universitaire graad zegt tegenwoordig echt niet zoveel hoor Meneer Duijndam! 

Lauryan Feijen

Interessant en boeiend verhaal.Persoonlijk ben ik erg ge?nteresseerd in dat project in de muziekindustrie, maar daar zal nog wel niets over naar buiten (mogen) worden gebracht.

Eric Woning

op de een of andere manier heb ik het idee dat mensen hier ietwat cynisch zijn….  Is dat vanwege het uitblijven van idee?n van dhr Duijndam… dat alles wat hij zegt al lang al lang en breed door anderen gezegd is…. door de hautaine houding van deze beste man in dit artikel…. of doordat hij nu claimt dat hij Google groot heeft gemaakt in NL terwijl het niet zijn lokale strategie, maar de internationale strategie is geweest die Google telkens in de spotlight heeft gezet?Ik weet het niet…. 

Vera Eikenboom

Inderdaad heeft het artikel een flink dosis zelfingenomenheid. 'Ik draai aan wat knoppen" en zo… Ach, dat is de consequentie als je als salesmanager (want dat was hij eigenlijk) bij Google begint met een paar man op een kantoortje en daarna in de vaart der volkeren wordt meegestuwd in de groei van Google als geheel. Wel knap trouwens dat ie zoveel jaren mocht blijven zitten. En dat hij nu weer een hoger profiel zoekt in de media is ook logisch: hij wil weer aan de bak als consultant,/participant/etc.  Daar gebruikt meneer Duijndam de media voor en deze laten zich daar soms graag voor gebruiken. Ik heb geen interessant nieuws kunnen ontdekken in het artikel noch informatie die waarde toevoegt aan de online marketing industrie. Emerce: pas op dat je niet een persoonlijk promotieplatform wordt van bepaalde mensen.  Ik reageer anoniem omdat ik weet dat deze reactie mij economisch nadeel zou kunnen opleveren. En omdat het niet van belang is wie deze reactie plaatst. 

Dhr Zijlstra

"Je moet niet uitgaan van geld verdienen, maar van een behoefte van de consument." Deze opmerking is helaas inmiddels achterhaald. Het wordt, naar mag ik aannemen voor iedereen, steeds duidelijker dat de webpaginas met google ads erop naar boven in google worden geplaatst. Dit heeft niets met het belang van de consument te maken, integendeel zelfs. Voor diegene die dit betwijfelen. Neem zelf eens de proef op de som. Met vriendelijke groet, 

Jan Breber

Staat er nou echt dat in 2002 men nauwelijks van Google had gehoord? En dat hij wel dacht dat het groot zou worden?wat een onzin: In 2002 werd door de lezers van businessweek Google als krachtigste merk gekozen. Boven coca-cola, starbucks en apple. Google was in 2002 dus al een fenomeen.

Jarek Munzo

Respect voor Marc!

Phil

Leuke vent. Goed netwerk opgebouwd. Die komt er wel!

Toine

Volgende keer een interview met de gewezen filiaalchef van de Hema die zijn winkel in Lelystad van de grond af heeft opgebouwd! "Ik zag het potentieel van halve rookworst reeds in 1983."

Eric S

En Marc, waarom moest je precies verplicht (al dan niet terecht) plaats maken????(want van vrijwillig vertrek was geen sprake) Jammer dat de bijzonder kritische interviewer er niet naar vraagt, toch?

Bert

"Zelfs mijn assistente had een universitaire graad. Zij moest veel voor mij voorbereiden en daar heb je een slim iemand voor nodig. Zelf heb ik trouwens alleen HEAO en was ik niet eens aangenomen, haha!"  De studie die het meest gevolgd is onder succesvolle ondernemers, Quote 500-leden en dergelijke is de HEAO (met name Commerciele Economie al dan niet afgemaakt). Die opmerking snap ik dus niet helemaal maar dat komt misschien omdat ik zelf ook alleen maar HEAO heb gedaan :).

Frans Greeven

Wat een zurigheid richting Marc. Google heeft het in Nederland beter gedaan dan in vrijwel alle andere landen in de wereld. Geluk of niet het was toch echt zijn winkel. Als het niet zo was; who cares?!

Sander Lorijn

Toch opvallend dat er onder de reacties zoveel 'miskend talent' schuilt. Niets liever dan iemand zijn succes misgunnen en het liefst anoniem (Vera, wat een ballen!) lekker zeiken. Aan het feit dat de heer Duijndam energie lijkt te halen uit de dingen die hij onderneemt zou de gemiddelde Nederlander een voorbeeld kunnen en moeten nemen. Dan zou misschien ook de zelfspot in de 'HEAO verwijzing' wel begrepen worden. Hulde Marc & werkze allemaal!

Dhr Zijlstra

Beste Sander Lorijn, Dit zijn slechts aannames door jou genomen. En wie zegt dat deze mensen 'miskend talent' zijn? Ik maak dit nergens uit op. Mvg,Een niet gemiddelde Nederlander.

Alex Timmers

Opvallend dat er zo negatief wordt gereageerd op het interview met Marc.Persoonlijk heb ik hem, toen ik nog werkzaam was bij Google, ervaren als inspirerend en motiverend.  Of Google nu met of zonder hem groot is, zou zijn, geworden in Nederland; hij was wel op het juiste moment op de juiste plek. Daarvoor verdient hij de nodige credits.

Eric Woning

@Alex /@Sander – de zurigheid komt door de manier van omgang. Wellicht dat deze man heel inspirerend is richting zijn medewerkers…. richting bureaus was hij dat niet. Daartegen was hij niet minder dan vijandig. Dat wordt hem wellicht ietwat verweten. Dit is ook te zien in zijn de marketing moet veranderen en dat ligt bij de bureaus…. die moeten de mensen er meer bij betrekken… alsof dat het antwoord overal op is…. kolder!Met alle respect, maar dat is gebrek aan inzicht. Er schort heel veel aan zowel reclamebureau- als mediabureaukant…. maar dit is de kortste bocht in de geschiedenis van bochten. Daarbij claimt hij nu dus succes voor iets wat wellicht niet helemaal zijn succes is. NL is een uitzonderingspositie in wel meer markten dan alleen de zoekmachinemarkt. Bijvoorbeeld ook de Messenger markt waar iedereen hier gebruik maakt van MSN itt de rest van de wereld.Of voorheen startpagina.Of Marktplaats.Of Hyves.En zo kan het rijtje aangevuld worden met nog veel meer diensten waarvan in NL "the winner takes all" is. Wij maken niet gebruik van meerdere diensten… wij hollen allemaal achter de grote marktleider aan en sluiten ons daarbij aan… omdat wij daarin makkelijker dan de rest van de wereld zijn. Of hij weet dit niet (dan shame on you) of hij doet net alsof hij dat niet weet (dan shame on you) Een beetje zelfreflectie, en dan bedoel ik niet: "ik heb maar HEAO" maar meer "Ik heb geluk gehad dat ik aan het roer mocht staan van zo'n prachtbedrijf" waarbij je nuanceert met "… maar ik durfde die keus te nemen" is bijvoorbeeld heel wat chiquer. Zeker met 'maar' HEAO als het aannamebeleid daarna wordt aangescherpt. Vandaar dat mensen wellicht hier ietwat fel reageren. Feller dan bij de meeste andere stukken. Als laatste heb je gelijk dat ik en de anderen hadden moeten afsluiten met een positieve noot. Hierbij dus: "Hoe je het ook wendt of keert: hij stond wel aan het roer van Google in NL… en Google kennende betekent dat dat hij aan hoge eisen moest voldoen, en dat jarenlang heeft volgehouden… dus daarvoor: chapeau!"  P.s. ik reageer altijd en overal met koningwoning…. maar ik wilde niet dat er gedacht werd dat ik me achter een alias verschool. vandaar deze twee keer als Eric Woning.

RB

Volgens mij is dit platform gericht op het delen van meningen, updates over trends en feiten. Voordat het een feit wordt, moet er een mening ontstaan…deze mening uit Marc dus, zijn geloof en zijn visie. dan komen de feiten en ALS het blijkt dat zijn mening/visie correct is, dan ontstaat er een trend.  Gedurende dit gehele proces zou emerce er goed aan doen om dit helder te verslaan. Als je een interview wilt doen en iemands mening wilt horen, maak dat duidelijk aan de lezers.  Mannen als marc hebben een mening en dat willen anderen graag horen/lezen.  Feiten zijn feiten. vaak wordt hier gereageerd dat het schaamteloze reklame is. Ebuddy wordt hier vaak genoemd. Waarom? zij creeren trends, ze hebben de feiten achter hun staan. het succes, de erkenning en het model. Natuurlijk maken ze fouten en delen wij niet alles wat zij zeggen, maar we leren wel. zou men dit voortaan willen overwegen voor te reageren. Je hoeft dan ook niet anoniem te reageren en je krijgt leuke discussies die ergens toe geraken. you have to agree to disagree!

Fred Flintstone

Beetje vaag artikel. Weinig nieuws en uitsluitend borstklopperij van iemand met enorme compensatie drang. Waar gaat dit nou precies over ? Inderdaad in 2002 was Google allang groot.

koningwoning

@RB – hij is ook (althans volgens zijn LinkedIn profiel… dus we gaan er vanuit dat dat echt wel klopt) een jaar lang strategisch advisor geweest voor Ebuddy….omdat je kennelijk Ebuddy zo hoog in je vaandel hebt staan zet dat wellicht Marc ook in een ander daglicht.Je hebt het over meningen en feiten… dit is dus een feit 😉

RB

@koningwoning wat is je punt? wat is een feit? begrijp je reactie niet. kun je het iets duiderlijker uitleggen? marc is adviseur geweest bij ebuddy. correct. heb ik ebuddy hoog in het vaandel? niet specifiek, volgens mij doen ze het goed gezien de verschillende updates hier op emerce en andere sites.  in welk daglicht zet dit marc?

Fred Flintstone

@ RB; laat ik een reactie geven mocht een toelichting van Koningwoning uitblijven. Zoals ik het lees en inmiddels wel kan worden aangenomen is eBuddy een bedrijfje dat vooral door VC's en de zelfingenomen directie de hemel in wordt geprezen. Emerce doet daar (ten onrechte) aan mee. Het stelt geen kont voor. Als die Marc Duindijk daarmee loopt te pronken heeft ie het niet goed begrepen. Om eBuddy hoog in je vaandel te hebben zegt dus wel wat. Het zou slimmer zijn om kritisch te zijn over eBuddy, want dat is de realiteit en geen luchtballonen verkoop van VC's die er nog wat van proberen te maken.

koningwoning

@Fred Flintstone / @RB – dat bedoelde ik niet. Ik wilde die discussie hier zeker niet aangaan… wat ik bedoelde was dat @RB kennelijk eBuddy wel hoog in het vaandel heeft staan (overigens net als RedHerring in het verleden) maar over Marc Duijndam niet zo positief gestemd was ("ALS het blijkt dat zijn mening/visie correct is, dan ontstaat er een trend." – waarbij de hoofdletters in ALS wel iets duiden)Als je eBuddy zo hoog in je vaandel hebt staan, dan moet Marc Duijndam ook hoog in je vaandel staan aangezien deze daar strategisch advisor is geweest in de topdagen….Niks meer en niks minder. Ik ga eBuddy niet afkraken, maar doe net zo min mee met de promotie van deze dienst.

RB

Ebuddy doet het goed en vertoont gezonde groei op mobiel en bezoekers. Niemand weet hun omzet en winst cijfers, dus wat dat aangaat, tasten we in het duister. Marc is door ebuddy gevraagd en daar zal een goede reden voor geweest zijn. Het wordt en het is niet duidelijk wat zijn bijdrage in dat ene jaar is geweest. Daarom is dit interview ook matjes te noemen. Weinig doortastend en niet scherp. had Marc wellicht ook scherper gemaakt. een zwak interview kent soms ook zwakke response.

Rebecca Rijnders

@RB: even ter verduidelijking: dit interview was niet bedoeld om het over eBuddy te hebben, het is een Lunch-interview, doorgeplaatst uit het magazine. Dit format is meer een soort "hoe is het met…" dan dat we over een specifiek onderwerp doorvragen.

RB

Doorplaatsing is niet echt handig. dan moet je dat ook melden. het lijkt nu gewoon een stukje tekst dat over marc gaat.  "En de kans om weer te doen wat hij echt leuk vindt: iets laten groeien waarin hij gelooft." (en aan de knoppen draaien). dit is door jou zodanig geschreven en geformuleerd dat het mensen tegen de haren instrijkt. Je kunt dit ook borrelpraat noemen en dan zou iedereen de "branie" wel begrijpen.  Nou ja, waar maak ik mij druk om 🙂

Fred Flintstone

@ Rebecca: bedankt voor je verduidelijking. Nu begrijp ik de achtergrond van het artikel. Dit was niet duidelijk voor mij. Blijft dat de geinterviewde weinig bescheiden is over z'n rol in het verleden en in de toekomst. Ben benieuwd wat we van deze goeroe mogen verwachten, maar als eBuddy de grootste prestatie is dan ben ik bijzonder terughoudend. Alle goeds overigens voor iedereen.

Bjorn

Afgezien van borstklopperij en vermeende reclame voor eBuddy, ik heb nooit onder Marc gewerkt, maar ben vanwege mijn toenmalige werk wel een aantal keer met hem in contact gekomen. Ik kan niet zeggen dat dat een genoegen was. Vond hem arrogant en afstandelijk. Zelfs op de Google Klantendag. Was ook toen al erg vol van zichzelf. Geen plezierige vent. Maar dat zegt natuurlijk niets over (al dan niet vermeende) prestaties.

rb

wat is het borstklopppen? hij vertelt tijdens een lunch wat over zijn leven. het is meer de redactrice die niet duidelijk maakt wat voor een type interview het is…ja in het blad en een doorplaatsing. oude media gedachte! spijtig

Fred Flintstone

Wat denk je van de borstklopperij dat hij meent met aan wat knoppen draaien (= over water lopen) idee?n waar hij in gelooft tot een succes kan maken. Beetje triest.

RB

ach Fred, dat hoort er toch bij. iemand moet af en toe ook kunnen "brallen". Iedereen met een beetje opgedane ervaring praat over hoe "hij/zij" het bedrijf hebben opgebouwd. Aan ons de schone taak om hier doorheen te prikken en naar het gehele team te kijken die aan de basis stond. Vele CV's staan vol met dit soort teksten.  Koffiejuffrouw; "het waren mijn kopjes koffie die aan de basis stonden van onze internationale doorbraak en onze hierdoor steeg onze Ebitda gelijk met 50%" sommige dingen moet je met een lach kunnen lezen. Andere zaken (lees; feitelijkheden) moet je scherp analyseren en dan pas reageren. Met een dosis positiviteit en een open mind. Niet gelijk aanval op de persoon en alle kleine persoonlijke ervaringen erbij halen. Als alle mensen die positief zijn hier zouden reageren, kreeg je een geheel ander beeld. Kop boven maaiveld in dit kleine land betekent helaas nog steeds dat anoniemen negatief zullen/kunnen gaan reageren.  Emerce wordt dus meer en meer een schandknaap van mensen zonder ballen (geen naam geven=geen ballen) en een database van reacties die niets bijdragen aan de discussie 1) hoe bouw ik een goed bedrijf 2) delen van ervaringen 3).. etc etc. Wederom Emerce; grijp ik, verbeter, innoveer en analyseer Marc, je zou moeten reageren en ook je stem laten horen!

Joost Zaven

@RB, of je nu inhoudelijk gelijk hebt of niet, blijkbaar zit er een verschil in hoe jij (en Marc) naar Marc kijken en hoe anderen Marc zien. Ik ken de beste man niet, en ook zijn bijdragen aan Google en Ebuddy niet, maar afgaande op het artikel gaan de reacties denk ik niet over 'boven het maaiveld' maar op de manier waarop Marc over zichzelf praat…Bescheidenheid siert de mens zei mijn goeie oude opa

Fred Flintstone

Joost, dat heb je prima verwoord en ik sluit me er helemaal bij aan. Ook ik ken die meneer in kwestie niet, maar ik stoorde me wel aan de arrogantie / zelfingenomenheid.

RB

Joost/Flinstone; dus klakkeloos een interview nemen als een leidraad. Wel boven het maaiveld dus omdat hij een interview geeft en durft te zeggen wat hij wil zeggen. Beginnen jullie weer over bescheidenheid. Je vraagt zeker ook nooit een opties, salaris verhoging of een ander extraatje. Moet je niet doen, want je opa vindt dat je niet moet zeiken, maar slikken! 🙂

Eric Woning

O.k. ik wilde er niet over beginnen… maar Marc Duijndam kijkt hier wel degelijk naar. Hij heeft, naar aanleiding van dit artikel, mij uitgenodigd te linken in LinkedIn d.m.v. een smiley sturen.Tja… dan kan ik moeilijk boos blijven doen. Dat is dus wel luisteren naar je publiek . Ik kan niets zeggen over of hij veranderd is, of hij richting de bureaus zich anders voordeed dan intern, etc. etc. Maar het zorgt er wel voor dat ik ook richting het stuk met andere ogen kijk en RB wel gelijk moet geven. Hoe zou jij praten tijdens een lunch… en dat het dan op zo'n manier wordt opgeschreven is dan… tja, wellicht niet zo slim. Het gooit in elk geval olie op een bepaald vuur zoals wel te zien is in het aantal reacties.

RB

@eric; denk dat marc ook leert, doet iedereen. blij dat jij het ook zo ziet!

erik van der veen

Zat rond de eeuwwisseling wel eens met Marc te lunchen bij Hotel New York. Hij namens Ilse, ik namens Reddion. Dat waren altijd leuke maar ook pittige discussies omdat hij vond dat ik natuurlijk veel meer moest besteden bij Ilse. De kosten per conversie waren in mijn ogen echter meestal te hoog. Als ik terugkijk heeft hij sindsdien een stuk sneller carriere gemaakt dan ik 😉 Respect daarvoor Marc! 

Rick van Dijk

Marc en ik 'kennen' elkaar zijdelings. Op het moment dat hij weg ging bij Ilse Media kwam ik daar binnen. We hebben elkaar toen 1 of 2 keer gesproken. Ik kan me herinneren dat hij toen aangaf met Google in gesprek te zijn. Ondanks dat Google op dat moment als zoekmachine (net) ilse in Nederland voorbij was gestreefd, gebeurde er commercieel nog niet zoveel. In Nederland was er in ieder geval nog niks. Hoe je het ook bekijkt, hij heeft wel degelijk Google in Nederland op poten gezet. De reputatie van ilse bij mediabureaus op dat moment was inderdaad erg slecht. Marc werd wel gezien als de vertegenwoordiger van het kwaad, maar als ik me goed herinner was het op dat moment sowieso ilse policy om zoveel mogelijk rechtstreeks met adverteerders te werken buiten de mediabureaus om. Met het vertrek van Marc veranderde dat beleid. Ook omdat recent aangetrokken directeur Paul Molenaar anders tegen de markt aankeek. Mijn opdracht was om de relaties met mediaplanners te herstellen, wat nog een hele dobber bleek.  In ieder geval; het moment dat Marc mij bij de deur van ilse een beetje terughoudend vertelde dat hij maar eens met Google ging praten heb ik in die jaren daarna nog wel eens aan terug moeten denken. Things happen 🙂

RB

Een gevoel over een organisatie hangt niet af van 1 persoon maar van het gehele team.

Eric Woning

@Rickvandijk – wellicht leefde Marc bij de stelling zonder wrijving geen glans aangezien de relatie met de bureaus ook niet geheel vlekkeloos verliep bij Google. Daarbuiten is het natuurlijk wel zo dat een beleid niet alleen door Marc werd bepaald… en dat hij (zoals ik al eerder zei) bepaalde dingen echt wel goed moet hebben gedaan. @RB – dat geldt beide kanten op (zowel goed gevoel als slecht gevoel) EN een hoogste baas kan wel degelijk een stempel op een organisatie drukken

peter

@Eric Woning, maar is het dan ondanks of dankzij mark dat zo'n beetje het hele management team bij google de afgelopen 2 jaar weggegaan is?

koningwoning

@Peter – dat spreekt toch juist voor Marc? Misschien heeft hij dus wel juist de hele boel bij elkaar weten te houden. Als hij dat heeft klaar weten te spelen, dan vind ik dat wel een hele prestatie. Het kan ook wel een strategiewijziging zijn vanuit internationaal… maar dan vraag ik me af wat dat dan precies is. Dus @peter – dank voor deze insight… zorgt voor mij weer voor een positieve perceptiewijziging.

Hans

@Peter: voor zover je kan spreken van Management Team. Alle beslissingen worden internationaal gemaakt niet in NL. Er zijn aardig wat mensen weggegaan bij Google de laatste jaren waaronder een aantal mensen die met de baas mochten praten. Deze mensen wilden of voor zichzelf beginnen om, om zo het gat op te vullen wat veel bureau's laten liggen, of om hun opties te cashen, of de sfeer in NL zagen veranderen en daar geen zin meer in hadden. Het zegt alleen niets over Marc.

Theo Sumstra

als iemand de baas is van een regio, dan is diegene de baas en heeft diegene invloed op de bedrijfsvoering. Marc was baas, dus…@hans, niet zo zuur. heeft marc geld gecashed? zeg ik dat hij een slimme man is. hij wel, jij niet?

Fred Flintstone

@ Theo Sumstra: je zal gelijk hebben. Opvallend is wel dat er bijzonder veel kritische reacties op dit artikel zijn gekomen. Daar kan je toch niet om heen of hebben we te maken met allemaal "zure" oud Google werknemers ?

OnlineNo-No

…wat sommigen van jullie vergeten is dat Marc op non-actief is gezet bij Ilse omdat hij andermans accounts begon te benaderen…en dat trok het management daar niet. De afwikkeling van zijn functie bij Ilse heeft even geduurd. Na deze periode heeft hij bij Google de Benelux operatie opgezet. Hoe hij dat gedaan heeft en welke opdracht hij van HQ heeft meegekregen is iets tussen Marc, zijn bazen en zijn team. Wat "we" van Marc denken en wat we van Marc weten zijn twee verschillende dingen. Het is wel duidelijk wat Marc van zichzelf zegt. Maar of dat ook is wat Marc over zichzelf denkt…. Ik ken Marc als een vent met grote ambitie en weinig geduld. Ik ken hem ook als onpersoonlijk en kil. Die combinatie zorgt ervoor dat ik hem zijn "succes" (lees: geld en aandacht) wel toeschrijfmaar niet van harte gun. Misschien ben ik daar niet de enige in.

Rebecca Rijnders

@OnlineNono: waarom toch niet gewoon met naam en toenaam reageren? Emerce wil graag open discussies, daar heeft iedereen wat aan. Met anonieme (en dus meestal negatieve) reacties schiet niemand wat mee op. In het fysieke leven zet je toch ook geen masker op?

Theo Sumstra

Helemaal eens met Rebecca. Geloof dat er maar 1 of 2 personen hier het opgenomen hebben voor Marc. God, de man heeft duidelijk geen fans en zeker geen vrienden gemaakt. Kil, niet goed in zijn werk en arrogant zijn de opmerkingen. Enig succes wordt hem niet gegund. dat is jammer, maar wellicht is dit dan ook het voorland voor succesvolle personen.  Ik denk dat hij goed werk heeft gedaan, een goed team heeft neergezet en een oprecht persoon is. Eerlijkheid staat hoog in zijn vaandel!

Fred Roskam

Je kunt hier niet met naam en toenaam reageren omdat Google zo'n grote marktleider is geworden dat dit door aan de knoppen te draaien zo gebeurd is met je bedrijf. Het is vrij eenvoudig uit te zoeken welk persoon er achter welke website schuil gaat. Je kunt nog zo een goede site maken maar als google je niet op de juiste waarde inschat dan gebeurd er niets. Vele websites die in de top 20 bij Google te vinden zijn daar door SEO gekomen en niet door een goed product te leveren. Als google niet snel veranderd stap ik over op Bing.com misschien dat die het beter voor elkaar krijgen en niet teveel onnodig aan de knoppen draaien. Slechte websites in de top 20 zijn goed voor de reclame inkomsten. Mensen zijn dan sneller geneigd om rechts op een betaalde advertentie te klikken. Mvg,

Een lezer met naam die niet afgezeken wil worden en daarom

leuke reactie, maar off topic?

Sjoerd

@Fred .. Of de websites/bedrijven die een goed product (ben ik daar wel naar op zoek?) hebben gaan slecht met zoekmachine optimalisatie om. Kwestie van perceptie. En Fred, niet echt on topic ..

Harold

wat heeft marc na google gebouwd? ebuddy hoorde ik niet positief zijn. stille trompet het pand verlaten. En daarna? een goede baan denk ik. leuk gecashed nadat google international niet meer met hem verder wilde. waarom gaat verslaggever niet dieper in op zaken.

Theo Sumstra

@harold; weet ik veel?! volgens mij is het nu adviseren en aandeeltjes proberen te krijgen. Een eigen bedrijf zal hem niet lukken als ik het zo lees. Heb je toch een netwerk nodig die je dingen gunt

Martijn

Op de opening van het nieuwe Google-kantoor aan de Zuidas, op uitnodiging van Marc Duindam indertijd, vond ik Google een beetje de sfeer ademen van het nieuwe Microsoft, maar dan met een academisch speeltuinenproject-sausje.Er komt een moment – ook voor Google – dat het geld op is, en dan gaan de speeltuinspeeltjes sneuvelen

Theo Sumstra

new office, new people!

rk

emerce, misschien tijd om comments te sluiten? laat het aub weer inhoudelijk worden ipv op de man. dit wordt een soort anonime shame en blame en dat verdient niemand.

RB

eens! ik ben niet geinteresseerd in dit gezeur nog van de "reageerders" nog van marc. wil inhoudelijke stukken lezen aangaande internet marketing, ontwikkelingen, trends etc. 

Fred Roskam

@RB Lijkt me ook het beste. Echter, Emerce plaatst ook liever veilige stukken over een ex-directeur dan aankaarten dat Google in NL net iets teveel monopolist is vrees ik…

Opdam

tja…..wat een kerel.

Theo Sumstra

een kerel zeker…maar wat is je punt?

H Peters

hehe.. eindelijk wordt er op dit artikel niet meer gereageerd

Theo Sumstra

we zitten te wachten op een reactie van marc. Nee serieus. iedereen heeft zijn/haar punt wel gemaakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond