Deel dit artikel
-

Marketeer zegt: nog meer online in 2013

De marketeer kiest komend jaar voor een nieuwe koers en is online georiënteerd. Direct mail behoudt zijn plek in de marketingmix, maar minder sterk dan twee jaar geleden. Dat zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer – Special: De marketeer in 2013’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.

Het onderzoek laat zien dat de marketeer vol goede moed het nieuwe jaar in gaat (82 procent). Maar liefst 51 procent investeert, 62 procent kiest voor een nieuwe koers, 54 procent gaat voor permission based, 48 procent zet in op maximaal dialoogmarketing, maar 80 procent is wel online georiënteerd.

De meeste marketeers (17 procent) zien social media nog steeds als de grootste kans voor het vakgebied, maar traditionele marketingmiddelen zullen ook dit jaar niet worden geschuwd. Slechts tien procent van de ondervraagden verwacht dat traditionele direct mail (bijna) geschiedenis is. Het aantal marketeers dat van mening is dat direct mail springlevend is en juist zijn plaats weer terug verovert, is overigens wel gedaald van 25 naar 12 procent. De meerderheid van de marketeers vindt echter dat direct mail altijd een plek zal blijven behouden in de marketingmix; 51 procent spreekt van een marginale plek en 27 procent zegt dat deze gelijk is aan die van andere kanalen.

De meeste marketeers zijn volgens het onderzoek van mening dat het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de privacy ten aanzien van de persoonsgegevens van de consument. Dit is zowel in 2010 als in 2013 het geval. Circa één derde van de marketeers stelt dat deze verantwoordelijkheid bij de overheid ligt. De kleinste groep vindt dat de consument zelf de verantwoordelijkheid draagt. Overigens vindt 78 procent van de marketeers dat de politiek zich drukker maakt om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf.

Het vakgebied krijgt dit jaar het meest te stellen met de bezuinigingen ofwel gebrek aan budget. Toch denkt 69 procent van de marketeers dat de uitgaven aan dialoogmarketing in het Nederlands bedrijfsleven in 2013 hoger zullen uitvallen dan in 2012.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond