Deel dit artikel
-

Marketingplatform zet leden in om reclame te maken

Een nieuw marketingplatform combineert user generated content met social networking. Merken zetten in de community een opdracht uit, waarbij de leden wordt gevraagd om hun werk te verspreiden binnen de sociale netwerken waar ze actief zijn.

“Veel marketeers doen weinig met web 2.0. Via ons platform kunnen ze dat combineren met user generated content”, aldus mede-oprichter Sander de Jonge.

Het merk, op dit moment werken Sportlife en Canei mee aan het initiatief, zet een opdracht uit op het platform. Leden van CreatAd wordt gevraagd op een reclame-uiting te ontwerpen voor het bewuste merk. Aan het eind van de looptijd is er een publieksprijs en een prijs vanuit de opdrachtgever te winnen.De Jonge: “Een opdracht kan bestaan uit een printad, maar ook bijvoorbeeld een videocommercial. De leden moeten zorgen dat het eigen werk zoveel mogelijk wordt verspreid. Ook niet-leden kunnen stemmen op het ingezonden werk, waardoor de winkans wordt vergroot.”

Hyves

Het merk krijgt op deze manier niet enkel creatieve input, maar bereikt ook de consument. De commercials worden immers via Hyves of opeen andere manier verspreid. “Wanneer een van de creatieven zijn of haar filmpje verspreid onder zijn vrienden, dan wordt het niet gezien als spam. Het komt immers van een vriend af. Ondertussen staat wel het logo van het merk in beeld. Voor brand activation is dat ideaal”, aldus De Jonge.

Op het platform is geen reclame te vinden. Geen banner in ieder geval. Het initiatief draait om de merken die betalen om een opdracht uit te zetten. Voor een vast bedrag kan een opdrachtgever een competitie starten die twee maanden loopt.

Meer dan een marketingbureau

CreatAd heeft het platform een maand getest met Sportlife. De competitie die hier liep leverde binnen drie weken 70 printads op. De Jonge: “Dat is veel meer dan een marketingbureau normaal laat zien aan zijn klant.” In de bètafase kende het initiatief 150 leden.

Een groot deel van de huidige leden is via het netwerk van de twee oprichters binnengehaald. “We hebben contacten met creatieve opleidingen, hebben het bij blogs uitgezet en zo heeft het zich viraal verspreid. We proberen het nu verder uit te breiden”, hoopt De Jonge.

Op dit moment word het testplatform overgezet naar het nieuwe platform. Dinsdag gaat de site officieel van start. De competitie van Sportlife is nu afgesloten. Maar, zo laat De Jonge weten: “Er volgt nog een opdracht van Sportlife. Daar kunnen we over twee weken meer over kwijt.”

Prijzengeld

Ondertussen is CreatAd in gesprek met andere merken. Canei heeft een competitie lopen op de site, maar er staat meer op stapel. “Ik kan niet precies verklappen met welke andere merken we nu nog spreken, maar je moet het zoeken in de hoek van snoep, drank, kleding en juridische zaken”, aldus De Jonge. Canei heeft 2 duizend euro in de pot gestort waarvan de publieks- en de juryprijs wordt betaald.

 

 
Investeerders
 
Investeerders hebben de oprichters gevonden in de informele hoek. Volgens De Jonge is er rond de twee ton in het project gestoken: “Er stonden genoeg mensen in de rij. Dat verbaasde ons ook. Dat betekent waarschijnlijk dat het een goed idee is.”

Om de netwerken onder de creatieve te stimuleren kan er ook een zogenoemde ‘clan’ worden opgericht. De Jonge: “In een afgesloten deel kunnen mensen files uploaden of chatten. Wanneer je een goed idee hebt, maar niet genoeg verstand hebt van bijvoorbeeld Photoshop, kan je daarvoor een samenwerking aangaan met een ander lid.”

De creatieveling behoudt de rechten van het ingezonden werk. Wanneer een bedrijf de advertentie daadwerkelijk wil gebruiken, dan is het mogelijk om het intellectueel eigendom over te dragen.

 

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Oscar

Ik vind het concept leuk, ook goed om in de voorwaarden te zien dat je als creatief de eigendomsrechten behoudt. Uiteindelijk staat of valt het wellicht met het aantal deelnemers en zal het vooral goed werken als er binnen de site ook een hechte community ontstaat en zich wat leuke teams vormen. Minpuntje, de looks van de site. Mijn oog wil ook altijd wat en ik vind de looks persoonlijk een verkeerd gebruik van dropshadows/glimmende '2.0' dingetjes etc. Subtiel… dat mis ik. Maar goed, hoewel het er niet om draait ben ik geneigd een initiatief ook mede op de looks van site te waarderen en wat dat betreft is er wel room voor improvement.  En het blijft uiteraard een kwestie van smaak…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond