Deel dit artikel
-

Marketingspektakel rond N-Gage van Nokia

Nokia geeft naar schatting 150 miljoen euro uit aan marketing voor de spelcomputer N-Gage, die vanaf vandaag in de winkel ligt. Het bedrijf verwacht in 2004 "enkele miljoenen" exemplaren van de N-Gage te verkopen. Ondertussen gaf grote concurrent Nintendo (Game Boy) voor het eerst sinds 1962 een winstwaarschuwing af.

Het lijkt moeilijk om nog aan de N-Gage te ontkomen. In Europa trok een promotiekaravaan de afgelopen zomer al door zestien landen en langs 55 steden, waaronder Scheveningen en Den Haag. Doel was om de beste N-Gage speler te verkiezen, dit werd eind vorige week tijdens de finale in Parijs gedaan (Eric Riedel uit Duitsland won). De reguliere campagne lijkt in Nederland ook al begonnen, getuige de reclame die gisteren in Amsterdamse trams was te zien.

In de Verenigde Staten stuurt Nokia ondertussen voor de promotie van de N-Gage 'flash-mobs' de straat op, in Chicago, Los Angeles en New York. Verder doken graancirkels op in de vorm van het N-Gage logo en was er straattheater rond de N-Gage. De door Nokia/N-Gage gesponsorde concerten deze maand, onder meer van REM, krijgen begin volgend jaar een vervolg met een tour van vier populaire bands langs vijftien universiteiten. De studenten mogen evenals de Europese gamers strijden om een finaleplaats voor 2004 Nokia Sugar Bowl National Championship Game.

Rond de 150 miljoen euro steekt Nokia in de promotie van de nieuwe spelcomputer, aldus analist Jussi Uskola van Nordea Securities tegenover Reuters. Nokia laat zich niet uit over het marketingbudget. Alle aandacht moet kopers verleiden om naar een van de 30 duizend wereldwijde verkooppunten te gaan. In Nederland ligt de N-Gage voor 339 euro in het schap, aldus Nokia. De koper krijgt daarvoor behalve de spelcomputer ook accessoires, zoals een hoofdtelefoon. In de Verenigde Staten wordt verder ook 50 dollar aan 'beltegoed' bijgesloten, voor multi-player gamen via T-Mobile.

Tegenover Reuters sprak Nokia-woordvoerder Kari Tuuti de verwachting uit dat er in 2004 "enkele miljoenen" N-Gage spelcomputers over de toonbank zullen gaan. Over de eindejaarsverkopen zei hij: "We hebben een veelbelovend aantal orders gehad van distributeurs en retailers in verschillende landen. Het lijkt een goed moment voor de N-Gage."

De lancering van de N-Gage komt op het moment dat Nintendo, dat met zijn Game Boy geldt als de grootste concurrent, voor het eerst in zijn beursgenoteerde bestaan (sinds 1962) een winstwaarschuwing afgaf. In plaats van de in mei aangekondigde winst van rond de 15 miljard yen (nu 115 miljoen euro) zegt Nintendo nu dat het over de zes maanden tot eind september een verlies verwacht van 3 miljard yen (27 miljoen dollar), deels wordt dit veroorzaakt door afschrijvingen, vermoeden analisten. De koers van het aandeel Nintendo daalde met zes procent.

Het is met name in de woonkamer waar Nintendo het moeilijk heeft in de concurrentieslag met Sony (Playstation 2) en Microsoft (Xbox). Nintendo heeft nog wel een sterke positie in de markt voor mobiele spelcomputers, het bedrijf claimt hier 98 procent marktaandeel. In de maanden april, mei en juni verkocht Nintendo 3,24 miljoen exemplaren van de Game Boy Advance, het hielp het bedrijf toen nog voor een belangrijk deel aan de winst van 95 miljoen dollar over dat kwartaal.

Nintendo startte recent een samenwerking met Motorola om gamers die in het bezit zijn van een Game Boy ook draadloos met elkaar te laten spelen. Voorlopig gaat het om een test in Japan, of het een standaarduitrusting wordt voor de spelcomputer is nog niet duidelijk. Nokia zet wel in op multi-player technologie, het nam daarvoor in augustus een onderdeel van het Japanse Sega.com over, wiens techniek voor 'multi player games' is gekoppeld aan de N-Gage.

Deel dit bericht

18 Reacties

Sp@ce

Gezien de beelden van de US Launch:  http://www.n-gage.com/R1/en/extras/popups/vid_uslaunch.html  Het is te begrijpen dat er aanvankelijk nogal wat weerstand tegen de n-gage zal ontstaan, met name onder de fervente aanhangers van the Nintendo Game Boy Advanced, die de N-Gage als een directe aanval op hun geliefde console zien te beschouwen en dat wil nogal wat zeggen. Afwachten maar op de verkoopcijfers na de kerst, en dan maar zien hoe het toestel in de praktijk door de consument al dan niet wordt geadopteerd. Het zal mij benieuwen.

Marc

Ik denk dat Nintendo en Nokia niet zo heel veel in elkaars vaarwater zullen zitten. Voor de Gameboy zijn veel meer spellen beschikbaar en de Gameboy gaat gemiddeld heel wat jaren langer mee dan iedere Nokia telefoon. Ik geloof zeker in portable multiplayer, maar daarvoor moet de techniek klaar zijn. WAP is groots in de markt gezet en viel tegen, hetzelfde geld voor MMS. De kosten (en de kostenbeleving) zijn gewoon te hoog. Als multiplayer gaming op afstand gratis (of fixed priced) zou zijn, dan maakt het kans van slagen. Multiplayer van dichtbij werkt niet (zo zien we bij de Gameboy) en via bluetooth zuigt het je batterij leeg. Ik ben benieuwd..

Harald

Ik ben ook zeer benieuwd; als je een spelletje verliest, ontploft ie dan direct?Verder vind ik het gevoel van de campagne nogal veel weg hebben van de Playstation campagne. Dezelfde 'geheimzinnigheid'. Daarom denk ik dat men mikt op een andere doelgroep. Niet op de Nintendo GameBoy gebruikers.

Richard Otto

Ik denk dat Nintendo zich zeker zorgen moet maken. De graphics van de N-gage zijn vele malen beter dan die van Gameboy Advanced. Nintendo heeft jarenlang een monopoliepositie gehad op het gebied van mobile gaming. Hierdoor bleef de innovatie hierop zwaar achter. Het is natuurlijk van de zotte dat nintendo anno 2003 een gameboy-advance spel op de markt brengt met dezelfde kwaliteit als de supernintendo van begin jaren 90.

Miko

Ik sluit me zeker aan bij deze reactie. Grafisch gezien is de N-Gage beter dan de gameboy advanced. Ook weet ik hier aan toe te voegen dat er een redelijk breed aanbod aan spellen verkrijgbaar (zullen) zijn voor de N-Gage. Competitie voor Nintendo? Zeker, aangezien de N-Gage als een warm broodje over de toonbank gaat. De N-Gage is namelijk ook nog eens relatief goedkoop. Hij is met een vrij laag abonnement al gratis te verkrijgen. Spellen zijn echter wel dezelfde prijs als die van de gameboy.

zkywalker

hmm, even gespeeld met dat nokia-ding:- te lage framerate, bij sonic schokt ie gewoon,- vertikaal scherm?? erg handig als je Tomb Raider speelt en links en rechts delen wegvallen,- oh shit, bijna level gehaald, gaat de telefoon, en nu?- superonhandige positionering van je buttons, je drukt eerst drie keer de verkeerde in,- bellen met dat ding is of je een opgerolde pannekoek tegen je hoofd houdt,- alle spellen zijn regelrechte poorten van klassieke gameboy titels, jaja, erg origineel dus, en daarbij harstikke duur,- even spelletje verwisselen, moet je dat hele ding openschroeven: handig hoor!-batterij na 2 uur leeg, itt tot mijn GBASP, die houdt het wel 14 uur vol,- ja dit wordt zeker een toppertje, dat geloof je zelf toch niet?

Richard Otto

SKywalker heeft daar ook wel enigzins gelijk in. Aan die N-gage zitten nog erg wat mankementen. Er zal waarschijnlijk binnenkort wel een betere versie uitkomen waar je de games makkelijk kan verwisselen. Als je wil bellen met de N-gage moet je zo'n handset aansluiten want anders lijkt het net een brillenkoker die je tegen je hoofd houd. De prijs voor de games is betrekkelijk laag: 29,95 Euro (deze prijs zal naar introductietijd ook nog wel dalen). Lijkt me toch wel een behoorlijke concurrent voor Nintento. Sony komt trouwens binnenkort ook met een moblie Playstation. Deze gaat alles overtreffen. Dus echt iets goeds wil, zal ik hier even op wachten.

nu@effeniet.nl

ja 29EU voor B-Games die je ook op je 486 computertje speelde 10 jaar terug, de topgames blijven gewoon rond de 40EU hoor.Daarbij staat Nintendo ook niet stil, er gaan geruchten dat de volgende GBASP ook zal worden uitgerust met PDA functies en bluetooth/wifi, er zijn nu al reeds verschillende add-ons voor te koop! Zelfs het afspelen van filmpjes/MP3 en TV-kijken behoort al tot de mogelijkheden. Ook zijn ze nu al zover dat er 512 mb flashkaarten in kunnen (1gb is in voorbereiding) om dingen op te slaan (dus een stuk meer dan de 128 mb MP3 speler van Nokia)Daarbij komen er geen krassen op mijn GBASP, omdat je hem mooi in kan klappen, en kijk eens naar dat design; die Nokia is gewoon zo ontzettend lelijk itt to de GBASP.Ik heb het gevoel dat Nokia een beetje is doorgeslagen met dat mobile gaming, concurreren met de GBASP kunnen ze echt niet, en al zeker niet met die nieuwe Sony PS Mobile waar ik ook op zit te wachten 😉 Dat wordt pas een hit!

gamer

Hallo Allemaal, ik ben de gelukkige eigenaar van een ngage, ja sinds 7 oct, en heb er tot nu toe alleen maar plezier van gehad.Inderdaad is het misschien een 'first release' met tot nu toe maar een paar 'gepoorte' games, maar behalve game console is het een apparaat met gprs, blue band, tri tooth, memo recorder, radio, mp3 speler, tril alarm etc etc etc. Aangezien er geeneen telefoon op de markt is met vergelijkbare specificaties is het wat dat betreft een USP! zelfs al zijn sommige spellen misschien niet ideaal op het ding. En dat bellen met een pannekoek valt ook wel mee, want ik heb er een (gratis) blue tooth (maar ook een 'standaard' ) headset bijgekregen. Bovendien bel ik meestal zowieso 'hands free' dus weinig last ven deze pannekoek.Oh ja, ik ben vaak op reis en wordt door iedereen met veel enthousiastme begroet, iedereen die wil even kijken, spelen etc, en besluit vervcolgens de gameboy de deur te wijzen.

Marc

Ik kan me in de meeste bovenstaande reacties wel vinden. Natuurlijk hebben de platformen min of meer dezelfde functie; "mobile gaming". Maar verder bieden ze een totaal ander apparaat. AANSCHAF: De N-gage heeft het voordeel van eventuele sponsoring door de telco's waardoor het apparaat misschien wel gratis aangeboden kan worden. Daar lijkt Nintendo niet tegenop te kunnen. Als ik me niet vergis zijn de telco's echter niet zo gek op de N-gage aangezien ze niet of weinig verdienen aan de games op de N-gage. De games op m'n 3650 download ik online en ik maak hiervoor dus gebruik van de diensten van m'n telco. De spellen op de N-gage worden in de winkel verkocht, compleet buiten de telco om. Waarom zou een telco investeren door deze telefoon gratis in de markt te zetten terwijl de 7600 of de 3650 meer inkomsten generen? Ook de gevoelsmatige afschrijving telt mee. Mijn ervaring is dat een Gameboy ongeveer 5x langer mee gaat, dus ben ik ook bereid daar meer voor te betalen. Dat komt overigens ook omdat Nokia iedere 6 maanden een nieuwe serie telefoons in de markt zet en Nintendo misschien maar 1x per 2 jaar gemiddeld een nieuwe Gameboy introduceerd. SPELLEN: Nintendo heeft het enorme voordeel dat veel mensen in de doelgroep al spellen hebben voor de (oudere) Gameboy. Nintendo heeft ook de naam dat er veel en goede spellen voor beschikbaar zijn. Dat haalt Nokia niet zomaar in. Ik heb nog te weinig ervaring om de grafische kwaliteit met elkaar te kunnen vergelijken, maar ik ga er even vanuit dat ze niet echt voor elkaar onder doen. En grafische en kwaliteit is geen garantie hebben we geleerd. Mijn ervaring met spellen op m'n voorgaande Nokia telefoons is echter niet al te best, zowel grafisch als technisch. DOELGROEP: Mijn indruk is dat de doelgroep ook anders is. Als ik al 'een telefoon' en 'een gameboy' heb, dan zou ik geen N-gage kopen (als klant). Als ik nog geen gameboy heb en ik wil een andere telefoon, dan misschien wel (mits ik in de doelgroep voor mobile gaming pas). Binnen de doelgroep zijn er echter al wel erg veel Gameboys in omloop en dat ververst ook regelmatig doordat de oude spellen op de nieuwe gameboys te spelen zijn. Er even vanuitgaande dat de doelgroep vooral jongeren zijn, dan zit de N-gage ook niet gunstig met sponsoring van het toestel omdat deze doelgroep overwegend veel prepaid belt. En dan is het toestel ook weer duur (zeker zo duur als een gameboy). De spellen die ik op m'n Nokia speel, download en speel ik overigens om de tijd te doden. De Gameboy ligt toch iets meer in de richting van een gebruikelijke spelconsole. Ik zit soms zonder problemen meer dan een uur op m'n gameboy te spelen, maar dat heb ik nog nooit met m'n telefoon gedaan (ook omdat de telefoon daar niet geschikt voor is). HARDWARE: Hier heeft Nintendo een groot voordeel. Ik heb nog nooit een probleem tijdens een spel op m'n Gameboy gehad. Dat kan ik niet van m'n telefoon zeggen. Ook gaat een gameboy relatief veel minder snel kapot ten opzichte van een Nokia telefoon. Op zich is het een voordeel voor Nokia dat het een combi met een telefoon is, maar je bent altijd zo zwak als je zwakste schakel. En de levensduur van de batterij is voor de telefoon al een zwakke schakel, maar voor gaming is die schakel nog veel zwakker. Als ik de batterij van de gameboy leeg speel, dan kan ik niet meer spelen.. jammer dan. Maar als de batterij van de N-gage leeg is, dan kan ik ook niet meer bellen of gebeld worden. Van Nokia krijg ik de indruk dat ze de N-gage in de markt zetten als mobile spelcomputer met als extra functionaliteit de telefoon. Ik denk niet dat Nokia dat trekt tegenover de gameboy. Maar als de N-gage zowel in aanschaf als in spellen goedkoper is dan de Gameboy, dan kan het nog wel eens spannend worden.

tanja hayes

Leuk uitgebreid verhaal marc, maar je vergeet een paar dingen in je betoog. N-gage wordt gratis weggegeven, telco's zouden hier niet zo gek op zijn. Je vergeet dat de spellen via de distributiekanalen van deze telco's zullen worden verkocht. Extra bron van inkomsten. Sony heeft inderdaad veel meer titels, die geport kunnen worden. Dat is inderdaad een voordeel. De partij die games zal leveren die de advantages van een telefoon zal gebruiken zal uiteindelijk winnen denk ik. Porten is enkel interessant nu om een draagvlak te creeren. Wordt bijv. pas echt interessant als ik multiplaying kan spelen vanuit de trein. (denk dan ook even aan de telco's die gprs, en straks umts, dataverkeer verkopen en je begrijpt nu wellicht waarom dit een interessante markt is;-) De grafische kwaliteit van N-gage is niet te vergelijken met een gameboy. Kun je ook niet vergelijken met andere spelletjes die je op je telefoon kunt spelen. Ik kan geen spellen spelen van 40MB op mijn huidige toestel… N-Gage is inderdaad een beetje klunzig toestel, maar ik denk dat je in de toekomst zo'n toestel ook niet gaat gebruiken om traditioneel mee te bellen. Wel om mee te gamen met nut van telefoonfunctionaliteiten. Je wilt geeneens bellen met een n-gage zonder headset. N-gage krijg ik echter wel gratis, i.t.t. een gameboy. Maar het wachten is inderdaad op de Nieuwe Sony. Ik hoop dat ze met een gebruiksvriendelijker apparaat en betere bijbehorende spellen komen. Sony heeft een voorsprong met zijn Playstation ervaring op het gebied van gaming. Hopelijk brengen ze dat toestel dan nog voor de kerst uit. Ben inderdaad ook benieuwd naar prijzen van spellen voor de diverse systemen.. Ja Sony zou Sony niet zijn als ze niet weer met eigen systeem komen, helaas. Werkt waarschijnlijk niet ten goede om dit (nieuwe) marktsegment op de kaart te zetten.

marc

Ik heb het gezien Tanja, de N-gage is inderdaad gratis te krijgen dus dat maakt het verhaal al redelijk spannend. Ik sluit me ook aan bij je gedachte dat het toestel meer geschikt is voor gamen dan traditioneel bellen. Ik smacht naar de tijd waarin we allemaal mobiel multiplayer kunnen gamen tegen een flatrate tarief. Ook ben ik nieuwsgierig naar het nieuwtje van Sony.

KingFisher

Ik moet nog zien hoe het verloopt. Persoonlijk denk ik dat ie vet gaat floppen. Hoe capabel een handheld grafisch is zegt helemaal niets. Kijk maar destijds met de eerste Gameboy (8 bit, 2-kleuren), en de Atari Lynx (16-bits, verlicht kleurenscherm). De Gameboy had toch de langste adem omdat de prijs fatsoenlijker was en de spelletjes beter. De N-Gage is VEEL te duur voor een handheld, en geen enkele gamer zit op een console te wachten waarbij je een abonnement moet afsluiten. Als telefoon is ie gewoon te groot en kwetsbaar, volgens mij slaat ie op telefoon-gebied de plank totaal mis (ik kan het hier mishebben, omdat ik zelf niks heb met mobieltjes, ik heb er nieteens een). Een handheld moet het hebben van goede spellen, en dus ontwerpers daarvoor. Wie gaat dat doen? Bij de GBA zit men een stuk veiliger. Welke fabrikant wil er nu serieus spellen gaan ontwikkelen voor Nokia, *het* bedrijf dat elke week wel met een nieuwe trend lijkt te komen. Dan heb je nog het twijfelachtige ontwerp. Een (te klein) verticaal scherm, knoppen die op een lastige positie zitten, half ding moet gesloopt worden om een spelletje te wisselen, te korte batterijduur voor spelen, etc. Nintendo gaat ook deze poging van concurentie weerstaan, let maar eens op.

Michael

Beste KingFisher, Jij schrijft: 'Een handheld moet het hebben van goede spellen, en dus ontwerpers daarvoor. Wie gaat dat doen? Bij de GBA zit men een stuk veiliger. Welke fabrikant wil er nu serieus spellen gaan ontwikkelen voor Nokia' Vooralsnog onderschrijven alle grote games publishers het N-Gage platform. Er zijn games aangekondigd van EA; Activision heeft al games gepublished, Eidos ook. En wij als THQ hebben zelfs 3 van de 9 launchtitles voor onze rekening genomen. Je kunt dus van behoorlijke support vanuit de games publishers community spreken. Verder wil reageren op de stelling dat de huidige line up van games slechts 'regelrechte ports van GBA games' betreft. Ik kan niet namens de andere publishers spreken, maar onze 3 titels (MotoGP, Red Faction en MLB Slam) zijn stuk voor stuk from-the-ground-up gemaakt. Ze bestaan niet eens op GBA (althans niet van ons). Groeten, Michael SteuerTHQ

anoniem

MotoGP en Red Faction zijn allebei ports van eerdere XBOX/PS spellen, en daarbij is MLB Slam we degelijk voor de Gameboy uitgebracht en ook MotoGP.

hardcoregamer

[quote]Verder wil reageren op de stelling dat de huidige line up van games slechts 'regelrechte ports van GBA games' betreft. Ik kan niet namens de andere publishers spreken, maar onze 3 titels (MotoGP, Red Faction en MLB Slam) zijn stuk voor stuk from-the-ground-up gemaakt. Ze bestaan niet eens op GBA (althans niet van ons).[/quote] Beste Michael, Geen ports van de GBA of van Nintendo?from-the-ground-up gemaakt?van http://www.nintendo-europe.com: MotoGP:Releasedatum 08.03.2002Systeem Game Boy AdvanceUitgever THQ Red Faction II:Releasedatum 06.2003Systeem Nintendo GameCubeUitgever THQ MLB Slam bestaat idd niet voor de GBA, welBaseball Advance (ook van HQ), wat er verdacht veel op lijkt. Oude wijn in nieuwe zakken, met een 3d sausje. groet, HardcoreGamer

tim S

Ik wou even reageren op alle kritiek die de nokia n-gage krijgt. Natuurlijk kan er nog heel wat verbeterd worden aan het toestel. De technologie staat nooit stil. En altijd zal er wel iets op aan te merken zijn. Om to the point te komen ik vind dat je de 2 zaken niet kan vergelijken. De n-gage is en blijft een nokia telefoon, geen game boy. Je kan toch geen appelen met peren vergelijken. Nokia heeft een toestel ontwikkeld met een beter ontwikkelde gameplay dan z'n voorgangers. Het meteen met een gameboy vergelijken vind ik dus een beetje overdreven. Ik vind dat er zeker mankementjes zijn aan de nokia n-gage, maar die zijn er om in de toekomst verbeterd te worden niet? Trouwens de graphics en gameplay van het toestel mogen er best wezen. Verder zijn ook de audiomogelijkheden zeker de moeite waard. Groeten Tim.

Janek

Ik blijf mij verwonderen over de opmerkingen over online -mobile gaming. Natuurlijk heeft online-gamen een hele nieuwe dimensie toegevoegd aan de gamesindustrie maar: wat iedereen vergeet is het belang van een goede connectie. Zoals fanatieke online gamers weten is je "ping" van esentieel belang voor het online gamen. Een te hoge ping maakt een spel onspeelbaar , letterlijk. En een hoge pingtijd zijn nu net de kenmerken van de huidige en toekostige mobiele netwerken. GSM/GPRS heeft een gemiddelde pingtjd van 800ms tot soms wel 1500ms. UMTS heeft een gemiddelde pingtijd van 400ms tot 800ms. Alletwee de tijden zijn veel te hoog voor een fatsoenlijke online game ervaring. Er zijn wel initiatieven om dmv online highscore vergelijkingen en dergelijke online mobile gamen tot een succes te maken maar dit is niet helemaal waar het gamend publiek op zit te wachten en dit genereert ook maar heel beperkt data verkeer. Toekostige opbrengsten voor operators door het dataverkeeer zijn dus maar vrij beperkt.Operators zijn dus veel minder gecharmeerd van de N-Gage als hier wel wordt gesuggereerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond