Deel dit artikel
-

Marketplaces for Brands: ‘Marketplaces makkelijker voor merk dan retailer’

Het is voor merken makkelijker om geld te verdienen op marketplaces dan voor retailers. In beide gevallen moeten ze grondig nadenken over hun doelen voordat ze opschalen naar dit nieuwe verkoopkanaal.

“Wat wil je bereiken op marketplaces en op welke wil je actief zijn?” Volgens Jorrit Steinz zijn dat enkele centrale vragen voor merken en retailers die actief willen worden op de nieuwe verkoopplatformen.

De ondernemer achter Channelengine vertelt over twee weken op de Emerce Update ‘Marketplaces for Brands‘ dat er tientallen sites zijn waar verkopers terecht kunnen. De grootste is echter niet altijd de beste keuze. Kledingverkopers met wisselende collecties moeten steeds opnieuw het vertrouwen van Amazons algoritme winnen. Daar moeten nieuwe producten steeds opnieuw een reputatie opbouwen. Zalando en About You daarentegen kennen de fashionwereld en houden rekening met de dynamieken die daar gelden.

Wie internationaal wil handelen komt toch vaak terecht bij internationale labels als Amazon en eBay. Steinz wijst echter ook op de mogelijkheid om een waaier van local heroes in te zetten. In Nederland is dat bol.com. In de nabije landen zijn dat onder meer Real.de, Fnac, Cdiscount, Miinto, Spartoo en in Rusland Lamoda.

“Kijk naar waar je publiek zit en niet al te veel concurrentie is.”

De ondernemer uit Leiden behandelt in zijn spreekbeurt van twintig minuten degelijke reeks strategische vraagstukken voor merken die actief willen worden op marktplaatsen.

“Zorg dat je vindbaar bent en houd zelf je content en merkuitstraling in de hand.” Hij raadt aan om marketing in huis te doen, maar voor specialistische zaken te werken met marketingbureaus. Zij snappen marktplaats SEO en kunnen PPC-campagnes optuigen die gericht traffic naar verkopersaccounts en producten sturen. Klantenservice aan de andere kant is iets dat makkelijker is uit te besteden.

Merken kunnen makkelijker geld verdienen op marktplaatsen omdat zij geen retailmarge hebben. Daar staat tegenover dat ze wel in marketing, content en specialistische logistiek moeten gaan investeren. Waar voorheen enkel pallets de deur uitgingen, zijn dat nu ook pakketjes.

“Veel merken hebben al een b2c-shop. Probeer de vendorgerichte medewerkers en degenen die op de marktplaatsen werken dicht bij elkaar te organiseren.” Zo blijven de neuzen een kant op en leren ze van elkaar. En, zo klinkt het advies, vermijd dat die groepen net afwijkende bonussen werken. Anders wordt de marktplaats als een bedreigend kanaal gezien.

Steinz gaat in zijn lezing verder nog in op zaken als het orangiseren van logistiek, financiële kanten en het belang van automatisering. Over dat laatste: “Automatiseer goed, want als je als verkoper bijvoorbeeld niet tijdig de track & trace-codes doorstuurt, knikkeren ze je zo van de marktplaats af.”

Andere sprekers op de update ‘Marketplaces for Brands‘ zijn onder meer Signify (de voormalige lichtdivisie van Philips), AGU, Brabantia, Maze-One, Hunkemöller, Hogeschool van Amsterdam en HG.

Alle presentaties en panels komen op maandag 14 december beschikbaar. Na registratie zijn ze vanaf dan gratis te bekijken. Bekijk hier details van het programma.

Deel dit bericht

1 Reactie

Patrick Geijtenbeek - Online Marketing Heroes

Goede adviezen voor brands. Het is makkelijk om te starten maar niet makkelijk om de hele organisatie hierin mee te krijgen. Zoals het punt van logistiek dat wordt aangehaald, daar vergissen bedrijven zich flink in.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond