Deel dit artikel
-

Marktplaats CareShare niet gericht op “uitknijpen”

De marktplaats voor de zorgsector CareShare is gisteren van start gegaan. TIE en de twee belangenverenigingen voor inkoop NVILG en Intrakoop namen daar eerder dit jaar het initiatief toe. Ook leveranciers hebben zeggenschap over CareShare. "Op veel marktplaatsen worden ze alleen maar uitgeknepen", zegt ceo en president Dick Raman van TIE.

De marktplaats voor de gezondheidszorg CareShare zou in eerste instantie Zorgportal.nl gaan heten. Tijdens het opzetten van de marktplaats werd niet alleen de naam overboord gezet, maar ook kregen leveranciers evenveel zeggenschap over de marktplaats als de inkopers. Tijdens de start waren ondermeer het Leids Universitair Medisch Centrum, het Kennemer Gasthuis en het Bosch Medicentrum aangesloten. Van de leveranciers zijn ondermeer 3M Nederland, Smith & Nephew, Oldelft Benelux en Cordis (onderdeel van Johnson & Johnson Company) op de marktplaats actief.

Uitgangspunt is 'collaborative commerce', zo stelt CareShare. Deze term is door onderzoeksbureau Gartner recent de wereld in geholpen en geeft aan dat een marktplaats bedoeld is voor zowel inkopers als leveranciers. "De oude situatie is dat inkopers via een marktplaats de leveranciers dwingen om de laagste prijs te bieden. De klant is koning en de leverancier wordt uitgeknepen."
Is dat wat Raman signaleert? "Het is het enige wat er op marktplaatsen gebeurt."

Volgens Raman is er bij inkopers meer animo om samen te werken op marktplaatsen. Het realisme is volgens hem weergekeerd als gevolg van de teruggang rond internetbedrijven. "Leveranciers staan nog wel gereserveerd tegenover marktplaatsen, ondermeer vanwege de angst dat ze hun concurrentiepositie zullen verliezen." Een ander element dat Raman aanhaalt is dat het "geen eenvoudige klus zal worden voor de leveranciers om alle productinformatie via CareShare toegankelijk te maken". Vaak is productinformatie nog niet digitaal beschikbaar. Het feit dat een marktplaats voor de zorg een van de eerste initiatieven met inspraak voor leveranciers is wekt geen verwondering, aldus Raman. "Er is geen winstdoelstelling bij CareShare. Binnen de zorg geldt echter wel dat er efficiënt gewerkt moet worden. Dat opent de weg naar 'c-commerce'."

TIE verwacht geld te verdienen door het verkopen van de software die toegang biedt tot de marktplaats. Raman: "We hebben daarin een streepje voor op andere partijen." Doel is om de gehele achterban van de twee inkooporganisaties te laten handelen via de CareShare, samen met zoveel mogelijk leveranciers. CareShare wordt gefinancierd uit de jaarlijkse bijdrage van 500 gulden die de naar schatting 10 duizend gebruikers gaan betalen (totaal 5 miljoen gulden per jaar).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond