Deel dit artikel
-

Marktplaats neemt advertentieverkoop in eigen hand

Marktplaats.nl neemt per 1 oktober 2004 haar verkoopactiviteiten in eigen hand. Het is de bedoeling dat er naast de verkoop van banners en buttons ook andere commerciële business-to-business activiteiten worden opgezet. Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan de verkoop van pakketten rubrieksadvertenties en het opzetten van shop-in-a-shop initiatieven.

Door de verkoop in eigen hand te nemen verwacht Marktplaats beter te kunnen inspelen op de vragen die het krijgt uit de markt. Tot voor kort werden alle banners door Adpepper gedaan, maar nu heeft Marktplaats dus besloten om de bannerverkoop in eigen hand te nemen. 

“We hebben enige tijd langs elkaar heen gewerkt met de bannerverkoop. Daarmee bedoel ik dat en wij en Adpepper banners hebben verkocht op Marktplaats. Vanaf 1 oktober gaan we dat nu dus helemaal zelf doen. We denken onze klanten op die manier namelijk sneller te kunnen servicen en hen ook te kunnen adviseren. Bovendien werkt het veel sneller omdat er geen derde persoon meer tussenzit. Verder speelt mee dat Marktplaats een dermate complexe site is voor het vinden van geschikte bannerruimte. Wij zelf weten natuurlijk wel de weg,” zegt Jos de Schiffart die verantwoordelijk is voor de bannerverkoop is op Marktplaats. Hoewel de samenwerking met Adpepper in feite een halt wordt toegeroepen, is het nog wel steeds mogelijk om een banner te boeken bij Adpepper, legt de Schiffart uit.

Verder is Marktplaats volgens hem bezig met een shop-in-a-shop concept dat Marktkramen heet.  Binnen dat concept kunnen (grote) gebruikers tot 250 advertenties in hun eigen marktplaatsje op Marktplaats zetten. Aan dat concept wordt volgens De Schiffart nu nog gesleuteld. Bij Marktplaats werken inmiddels 55 fte's, waaronder 14 programmeurs. In totaal zijn er echter 120 werknemers. Maar daaronder zijn veel parttimers die bijvoorbeeld banners controleren.

Overigens is Marktplaats niet de enige die het shop-in-a-shop-principe heeft omarmd. Ook eBay is er mee bezig. Onlangs werd met Kortingswinkel.nl op dat vlak  een samenwerking aangegaan. Directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl denkt dat met name de kleinere internetwinkels steeds vaker een dergelijk samenwerking zullen aangaan. “De samenwerking tussen grote en kleinere internetretailers biedt nieuwe mogelijkheden op marketinggebied en zal binnen de e-commerce branche snel aan terrein winnen,” aldus Gelderman.

Deel dit bericht

9 Reacties

Bas

Mmm, komt op mij erg defensief over, je bannerverkoop in eigen beheer doen heeft meestal meer te maken met het maximale percentage willen hebben (marktplaats bereikt minder mediaburo´s dan een adpepper zou doen) en het shop in shop idee lijkt uit dezelfde motivatie te komen, een slechte oplossing van het eigen profiel.. Hte komt wel allemaal nogal snel na de lancering van Speurders, volgens mij snapt marktplaats ook dat ze wellicht te lang hebben stilgezeten als marktleider.

Dirk

Heel goed!Er is geen enkele reden om derden in te huren voor het geautomatiseerd plaatsen van banners!

Anoniem

@ Bas: Ik denk dat a) De mediabureaus zelf wel naar Marktplaats toe komen, het is nog altijd een van de best bezochte sites van Nederland;b) Marktplaats er goed aan heeft gedaan om afstand te nemen van Adpepper. Op deze manier bereikt zij meer (en sneller) kleinere adverteerders, omdat Adpepper toch een bepaalde drempel opwerpt. Ik weet niet of het zo is, maar ik denk dat Adpepper ook een minimum afname eist en tja, dat scheelt toch omzet.

bas

@ Maarten: Tuurlijk is het financieel gezien slimmer om zelf je bannerverkoop etc zelf te doen (hoewel kwantiteit van marktplaats niets zegt over de kwaliteit van je bezoek) , het is slechts de timing die ik heel opvallend vindt. PR technisch zou ik het stil hebben gehouden als marktplaats zijnde, nogmaals, het ziet er nu nogal defensief uit. 

Dennis

Ik vraag mij al vaak af wat de toegevoegde waarde van zo'n buro kan zijn.Ik ben tot de conclusie gekomen dat de enige waarde hun portefuille is.Al heel wat ervaring met dit soort banner boeren, en de service is vaak ronduit slecht, optimalisatie gebeurt niet, en de cpm's die gevraagd worden zijn vaak veel te hoog, waardoor de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. groot gelijk dat MP het in eigen hand gaat nemen. 

Kasper Katje

Dennis, je vergeet dat veel (grote) adverteerders niet rechstreeks zaken doen met site-exploitanten want al die losse contacten kosten tjd en tijd is geld. Des te groter en aantrekkelijker de site des te groter de kans dat het wel rechtstreeks mogelijk is natuurlijk. Ben je als adverteerder wel bereid dit te doen dan bespaar je uiteraard wel flink op de CPM en CPL.

Anoniem

@ Bas: Ik ben het met je eens dat Marktplaats veel te lang stil heeft gezeten. Ze proberen wel onverschilling over te komen (Frank Crebas: "ik ben niet onder de indruk van het initatief van De Telegraaf"), maar ondertussen verovert Speurders snel marktaandeel. De eenvoud van Marktplaats gaat hen op een gegeven moment tegenwerken: het design van hun site is waardeloos en de beveiliging is zo lek als een mandje. Niets voor niets hebben oplichters er vrij spel: het is, ondanks het advertentietarief van zes euro dat Marktplaats enige tijd geleden invoerde, nog steeds mogelijk om gratis advertenties te plaatsen. Op de website van Triple Deal bij de betaalmethode 'eenmalige machtiging' even wat zelfverzonnen gegevens invullen en de advertentie staat minimaal 3 weken online. Daarnaast onderschat Marktplaats de kracht van De Telegraaf. Dit concern heeft, geheel in tegenstelling tot Marktplaats – dat voortkomt uit een kringloopwinkel, natuurlijk talloze middelen achter de hand om van Speurders een succes te maken. Maar goed, laat ik het on-topic houden. Afgezien van het bovenstaande vraag ik mij af wat de beslissing van Marktplaats om de banners zelf te gaan exploiteren eigenlijk te maken heeft met de komst van Speurders. Voor zover ik kan inzien: niets. Of ja, en dan moet ik wel heel erg ver doordenken: misschien hoopt Marktplaats zo extra inkomsten te vergaren waarmee zij Speurders kan weerhouden van het wegsnoepen van haar marktaandeel. Maar zij weet toch zelf ook wel dat haar dat nooit gaat lukken?

Van der Linden

Er staan nu nauwelijks advertenties op Marktplaats, dus misschien denken ze dat ze het zelf beter kunnen, en bovendien bespaart ze dat het % dat ze aan AdPepper moeten betalen. Marktplaats heeft misschien nauwelijks last van Speurders, maar ondertussen is Speurders qua bezoek bijna evengroot als Marktplaats geworden, zo blijkt uit de Multiscope statistieken: http://www.hyped.nl/hyped/archives/00001017.htm

Bert

@ Dennis 'Al heel wat ervaring met dit soort banner boeren, en de service is vaak ronduit slecht, optimalisatie gebeurt niet, en de cpm's die gevraagd worden zijn vaak veel te hoog, waardoor de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden.' Hier ben ik het niet mee eens. Dit soort bureau's heeft een knappe CPM juist de das om gedaan. Bij partijen met een groot netwerk (zoals Adlink) kunnen adverteerders voor relatief weinig centen hun banners plaatsen. Leuk voor die adverteerders, maar minder voor de uitgevers. Een CPM van 2 euro is niet vreemd en dan moet de commissie van de banner boer er nog af…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond