Mediabestedingen 2022: Digitaal goed voor twee derde van de absolute groei
De netto advertentie-uitgaven in Nederland in 2022 zijn met 10,5 procent zijn gestegen tot 5,83 miljard. Na een stijging van meer dan 20 procent in 2021 was dit het tweede opeenvolgende jaar met een groei van dubbele cijfers. Het einde van alle coronamaatregelen heeft hiertoe aanzienlijk bijgedragen, maar vooral digitaal groeit sterk, zo schrijft Nielsen.
De ontwikkeling van de mediabestedingen loopt normaal gesproken in de pas met die van de bedrijfsinvesteringen, maar in 2022 liep deze, net als in 2021, ver uit de pas. Dit kwam vooral door de herstelbestedingen in de media na de pandemie en de sterke groei van Digital. In 2022 werd de groei van de mediabestedingen iets getemperd, maar lag deze nog steeds aanzienlijk hoger dan de totale bedrijfsinvesteringen.
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium nieuws artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg Emerce 100 opgestuurd