Deel dit artikel
-

Mediabestedingen wereldwijd (bijna overal) weer in de lift

Bedrijven wereldwijd zijn iets minder terughoudend geworden met reclame-inkoop. De online bestedingen nemen overal toe. Enkel in Europa wordt de nullijn niet eens behouden. Internet is de enige positieve uitzondering hier.

Ieder kwartaal onderzoekt Nielsen hoeveel bedrijven uitgeven aan reclame en via welke media. De mondiale economische tegenwind drukte in eerste instantie de bestedingen, maar Nielsen ziet die nu weer wat aantrekken. ‘Het consumentenvertrouwen neemt toe en merken zoeken weer actief aansluiting tot de consument’, verklaart de onderzoeker de toenemende uitgaven.

De media met de meeste aantrekkingskracht zijn outdoor en – niet verrassend – internet. Op wereldschaal vertonen alle media groeicijfers, op reclame in tijdschriften na. Daar zijn de bestedingen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 met 1,4 procent gedaald.

Europa is de enige regio waar nagenoeg geen groei wordt geboekt over de verschillende mediatypen. Radio en bioscoop groeien een fractie. Kranten, tijdschriften en outdoor boeken een daling. Enkel de internetuitgaven gingen hier met twaalf procent omhoog.

Amerika toont een vergelijkbaar beeld. Ook daar dalen de uitgaven bij kranten en tijdschriften. Dat is een beeld dat al jaren zichtbaar is en vooralsnog niet lijkt te keren.

Nielsen rapporteert enkel procentuele ontwikkelingen, geen absolute cijfers.

Foto: Audrey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond