Deel dit artikel
-

Mediabranche zet laatste stappen naar invoering cookiewet

Europese consumentenorganisaties en mediapartijen voeren de laatste besprekingen voor zelfregulering onder de ‘cookiewet’. Nieuwe wetten in de EU-lidstaten moet de privacy van consumenten waarborgen en tegelijkertijd commercie en innovatie op internet niet belemmeren.

Aanstaande woensdag komen de koepelorganisaties van partijen als de DDMA, IAB, het Uitgeversverbond en technologiebedrijven in Brussel bij elkaar. Daar bespreken ze welke vorm van zelfregulering ze zichzelf gaan opleggen om aan een nieuwe Europese richtlijn te voldoen. Die richtlijn, in Nederland verwerkt in een aanpassing op de Telecomwet, bepaalt onder meer hoe adverteerders, uitgevers en technologiebedrijven met cookies moeten omgaan.

De besprekingen zijn een reactie op de commentaren die consumenten- en burgerrechtenorganisaties afgelopen weken aan Brussel kenbaar maakten. Het overleg, dat de Europese overheid faciliteert, moet leiden tot een vorm van zelfregulering.

Plaatsing cookies aan banden

Volgens een Europese richtlijn moeten consumenten zelf kunnen bepalen welke informatie ze aan wie geven, of niet. Voor e-mail geldt daarom al langer een opt in-regime. Bedrijven mogen geen commerciële e-mails in bulk versturen zonder daarvoor expliciete toestemming te hebben van de ontvanger. Europa verlangt nu hetzelfde voor cookies, maar dat blijkt in de praktijk niet werkbaar. Daarom geeft Brussel de markt de gelegenheid om tot zelfregulering te komen die binnen de kaders van de nationale wetgeving past.

Cookies zijn tekstbestandjes (Wikipedia-uitleg) die websites op computers plaatsen, bijvoorbeeld om je ingelogd te laten op Gmail wanneer je even dan de site wegklikt en weer terugkomt. Cookies zijn er ook zodat reclamebedrijven kunnen zien welk advertentie wel of niet aan een internetgebruiker is getoond. Daarnaast zijn helpen ze analytics-diensten, zoals die van Google, bij het meten van het online klikgedrag op websites.

In de afgelopen weken discussieerden Europese consumentenorganisaties en mediapartijen over hoe de zelfregulering er moet uitzien. Komende woensdag hopen de organisaties de laatste details uit te werken en tot een akkoord te komen. Zo legt Jitty van Doodewaerd van de DDMA uit.

Nederland wacht op Europa

Het Nederlandse parlement besloot onlangs om de uitkomst van de Europese marktgesprekken af te wachten voordat ze de vernieuwde lokale Telecomwet aanneemt.

Formeel moet de aangepaste Telecomwet uiterlijk in mei 2011 van kracht worden. Nederlandse consumenten zullen dan zien dat digitale reclames die cookies plaatsen dat expliciet melden. In de reclames staat een icoontje dat verwijst naar extra uitleg. Bovendien biedt de achterliggende site aan de consument de optie om zich verder te onttrekken aan technieken die persoonlijke data verzamelen en exploiteren.

Van Doodewaard: “Als alles akkoord is, is het zaak om de site en de communicatie daar omheen zo snel mogelijk uit te rollen. Alles ligt al gereed”.

Consumenten die toch vinden dat hun privacy wordt aangetast kunnen zich wenden tot de Stichting Reclame Code of de Consumentenautoriteit. Het toezicht op de Telecomwet valt uiteindelijk onder de Opta.

Deel dit bericht

6 Reacties

Sander van der Blonk

Alle lobby ten spijt, een verbod of gebod voor het gebruik van cookies of andere digital fingerprinting techniekjes zal er wel gaan komen. Zelfs de industrie (zie oa Firefox) helpt eraan mee nu zij wettelijke regelingen als onvoldoende beschouwt. Een structurele oplossing hiervoor is het toepassen van permission-based marketing. De ervaringen ermee en positieve cases zijn legio. Dit gedachtegoed -dat nb al 13 jaar oud is en uitgaat van een eerlijke waarderuil tussen ‘ik vertel wat over mijzelf en geef je toestemming er op een voor mij relevante manier wat mee te doen’- is bovendien actueler dan ooit. Vanwege de genetwerkte, on-demand consument die niet meer mooi in lineaire marketingmodellen en/of mediaplannen is te gieten. Wordt wakker, Marketeer! De oplossingen voor een minder toegankelijke consument zijn al lang beschikbaar!

Jitty van Doodewaerd

@sander. Dank voor je reactie! Ik sta heel positief tegenover permission based marketing. Geen irritatie, wel rendement, Maar de situatie ligt wel iets gecompliceerder. Allereerst komen de browsers met verschillende do-not-track buttons onder druk van de Europese Commissie. Die ziet nog liever dat consumenten bij het installeren van hun browser toestemming geven voor het plaatsten van cookies (opt-in), De browserbouwers hopen met een do-not-track knop (opt-out) deels aan de eisen te voldoen.
Daarnaast lijkt permission based marketing me moeilijk te regelen voor cookies zonder de gebruiksvriendelijkheid aan te tasten. De toestemming moet namelijk verkregen worden door de partij die de cookie plaatst. Dan heb je first party reclame cookies en third party reclame cookies van verschillende partijen. En dus meerdere opt-ins nodig. Om die te registreren heb je bovendien voor de bewijslast meer nodig dan cookie-data en moet je ook om naam en adres vragen. Om redenen van gebruiksvriendelijkheid van het internet en om te zorgen dat niet meer data wordt vastgelegd dan nodig, lijkt het icoon de brancheverenigingen juist een hele aantrekkelijke oplossing.

Patrick Nijhof

Permission based online marketing is voor alle partijen beter. Ontwikkelingen gaan hard en er is veel mogelijk mbv tracking. Het is een goede ontwikkeling om online privacy te borgen, echter liever via (3rd party) cookie opt-out dan het cookie opt-in principe. Wachten tot 25 mei?!

Michel de Schrijver

Het probleem is ook dat veel mensen dan zullen kiezen om NEE te kiezen, dit door de reclamecampagne tegen cookies door de overheden.
Dus wie eerlijke/veilige cookies gebruikt, enkel voor het gemak van de bezoeker, zal tegen een muur oplopen wanneer velen NEE zullen kiezen omdat ze tochniet begrijpen wat cookies zijn. Je mag het nog duizend keer uitleggen !

Michel de Schrijver

Een ander punt is dat vele websitebouwers dus zullen gaan kiezen voor sessions, deze zijn net als cookies (maar brengt beperkingen met zich mee) en worden op de server bewaard zolang de bezoeker nog op de website is.
Dit betekent een mogelijke traagheid van de servers door overbelasting. Het slechtste geval is dat de server plat zal liggen. Velen servers zullen dan ook extra geheugen aan boord moeten halen om al die sessie te verteren !

P. Deauville

Als Nederland dit eenzijdig invoert, zijn “wij” dan weer in het nadeel t.o.v. buitendlandse websites die niet hoeven te informeren? Of zie ik dat verkeerd? Ik vind namelijk dat de OPTA (weer) te vroeg en te gewillig deze maatregel afdwingt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond