Deel dit artikel
-

MediaMarkt en Saturn: 3 miljoen nieuwe online klanten

Ceconomy, moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, ziet herstel in juli na enkele zware maanden als gevolg van de coronacrisis. Vooral de onlineverkoop trok flink aan. De beide formules trokken 3 miljoen nieuwe online klanten aan.

Het derde kwartaal van het gebroken boekjaar werd afgesloten met een 8,4 procent hogere omzet van 4,1 miljard euro, grotendeels doordat de winkels weer zijn opengegaan (pdf) en omdat het bedrijf profiteerde van een btw verlaging in Duitsland. Als gevolg van de pandemie sloten 90 procent van alle winkels tijdelijk hun deuren.

In mei ging de omzet echter alweer met 3 procent en in juni met 12 procent omhoog. Toch eindigde het bedrijf het kwartaal met een negatief bedrijfsresultaat van 43 miljoen euro.

De onlineverkoop steeg in het kwartaal met 143 procent. Online maakt nu 35,2 procent van de totale omzet uit. De stijging was ook zichtbaar in landen waar geen lockdown gold, waarmee vermoedelijk ook Nederland wordt bedoeld.

Ceconomy bevestigde gisteren zijn voornemen om, vooral buiten Duitsland, 3500 (vooral administratieve) banen te schrappen bij MediaMarkt en Saturn, deels als gevolg van een integratie van beide merken. Daarmee kan 100 miljoen euro per jaar worden bespaard. De reorganisatie gaat 180 miljoen kosten.

Het is ook nog steeds de bedoeling dat minder renderende winkels worden gesloten, maar van de winkelformule wil Ceconomy geen afscheid nemen. Het is onderdeel van de omnichannelstrategie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond