Deel dit artikel
-

Media.Monks ‘snelste groeier’ van Nederland

Digitaal productiebureau Media.Monks heeft de vijfde Gouden Groeier Award 2021 gewonnen en is daarmee het snelst groeiende bedrijf van Nederland. De onderscheiding, een initiatief van Erasmus Centre for Entrepreneurship en nlgroeit, is uitgereikt door Jitse Groen van Takeaway.com aan CEO Victor Knaap.

De winnaar is in de periode van eind 2017 tot en met eind 2020 met 2300 banen (in FTE) gegroeid.

Picnic en Coolblue veroverden respectievelijk de tweede en derde plaats.

Van de 250 onderzochte bedrijven uit de lijst zijn er 90 in Noord-Holland gevestigd en 51 in Noord-Brabant. Zuid-Holland staat op de derde plaats met 42 bedrijven. Er staan 144 nieuwe bedrijven in de vijfde editie van de Top 250 groeibedrijven.

Naast de uitreiking van de Gouden Groeier Award 2021 zijn nog enkele ondernemers onderscheiden. My Jewellery is het snelst groeiende Nederlandse bedrijf met een vrouw aan het roer. Sam Rohn, CEO van Red je Pakketje (gestart in 2016) is uitgeroepen tot Jonge Groeier 2021.

1. Media.Monks
Founder/CEO: Victor Knaap
Oprichting: 2001
Aantal banen in FTE gecreëerd in de periode van 2017-2020: 2299 FTE
Gemiddelde jaarlijkse groei in FTE: 71%
Locatie: Amsterdam

2. Picnic
Founder/CEO: Michiel Muller
Oprichting: 2015
Aantal banen in FTE gecreëerd in de periode 2017-2020: 2381 FTE
Gemiddelde jaarlijkse groei in FTE: 57%
Locatie: Amsterdam

3. Coolblue
Founder/CEO: Pieter Zwart
Oprichting: 1999
Aantal banen in FTE gecreëerd in de periode 2017-2020: 1658 FTE
Gemiddelde jaarlijkse groei in FTE: 23,1%
Locatie: Rotterdam

Overzicht Top 10:

  1. Media.Monks
  2. Picnic
  3. Coolblue
  4. EVBox
  5. Red je Pakketje
  6. Adyen
  7. Mollie
  8. Workrate
  9. Dept
  10. NewCold

 

Deel dit bericht

6 Reacties

jeffrey

Leuk al die acquisities om vervolgens tot de categorie snelle groeier te behoren. Op zich al een nutteloze categorie naar mijn mening.

Ik zou liever zien welke bedrijven organisch groeien en hoe deze gewaardeerd worden. Wat heeft deze bedrijven tot grotere hoogten gebracht?

Jim

Ze krijgen ook de eerste prijs in personeelsverloop. Nachtenlang door werken zonder overuren uitbetaald te krijgen. Management dat nooit nee tegen onrealischte verwachtingen van klanten zegt. En projecten verkopen voor honderden duizenden euros en aan de achterkant met 3 developers opleveren.

Dit is een kaartenhuis dat ooit in elkaar stort. Zolang de beursprijs stijgt, kunnen nemen zij bedrijven in ruil voor aandelen over. Waardoor de beursprijs verder stijgt en zij weer meer aandelen transacties doen.

Ooit komen de overgenomen bedrijven berooid thuis als ze werkelijk zien wat voor bedrijf dit is.

BASinnc

Ik herinner mij de ‘stunt’ van Emerce en MediaMonks van jaren geleden nog. MediaMonks had bij 1 uitgave de redactie ‘gekaapt’ en mocht het blad vullen. Emerce had voor mij alle geloofwaardigheid verloren en ik heb toen meteen het blad opgezegd. Hoe ze hun best ook zullen doen, ze zullen nooit meer neutraal over MediaMonks kunnen publiceren. Maar ach, op de redactie zal dit wel ‘lekker belangrijk’ gevonden worden.

Jan Libbenga (Emerce)

De ‘stunt’ waaraan je refereert betrof – alweer heel lang geleden – een externe productie met bijdragen van freelancers, niet een formele overname van het reguliere blad of de vaste redactie die er ook niet aan heeft meegewerkt. Het extra nummer was louter bedoeld voor de interne/externe communicatie van Media.Monks en werd laconiek gepresenteerd als een ‘overname’.

Jeffrey

@Jim; herkenbaar inderdaad. Aantal punten die je uiteenzet heb ik ook meegemaakt.

Er werken hele goede mensen overigens, maar een aantal rotte appels beïnvloeden/beslissen over cruciale punten..

BASinnic

@Jan. Dank voor de toelichting. Interne communicatie? Ik heb nog nooit bij Media.Monks gewerkt. Zit ook op geen enkele wijze in hun netwerk. Toch het blad gekregen… Misschien een voorbeeld van hoe ze de grenzen opzoeken en, in mijn optiek, overtreden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond