‘Meer ambitie onder Europese internet start-ups’

Amerika is niet langer het absolute centrum van de belangrijkste internetontwikkelingen. Steeds meer Europese internetbedrijven hebben de ambitie om zich te ontwikkelen tot een internationale speler. Dit constateert Simon Levene, die bij Yahoo! onder meer verantwoordelijk is voor de aankoop van internationale bedrijven. “In de jaren negentig kopieerden Europese internetbedrijven Amerikaanse ideeën en vertaalden ze die naar de Europese markt. Nu komen ze met eigen concepten.”
Levene deed zijn uitspraken op het Les Blogs 2.0 congres in Parijs tijdens een discussie over web 2.0 start-ups en de interesse van grote internetondernemingen en investeerders in deze nieuwe bedrijven. Een Web 2.0-internettoepassing moet volgens Levene minstens gebruik maken van sociale software, dus een community-element hebben, en de gebruiker de mogelijkheid geven om zelf bij te dragen aan de content (user-generated content).
Internet start-ups hebben tegenwoordig vaak geen investeerder meer nodig, meent een andere deelnemer aan de 'web 2.0'- discussie, Jeff Clavier, venture capitalist bij het Amerikaanse Softtech. “Entrepreneurs gaan vaak rechtstreeks naar een opkoper, één van de grote internetondernemingen, de GYM.” De afkorting GYM staat voor Google, Yahoo! en Microsoft.
David Hornik, investeerder bij het Amerikaanse August Capital, constateert ‘dat het enthousiasme weer terug is bij entrepreneurs.’ Vooral internettoepassingen voor consumenten bieden volgens hem veel mogelijkheden voor start-ups. Hij vindt dat ondernemingen als Yahoo!, die jonge veelbelovende internetbedrijven overnemen, de bedrijven ‘niet goed op hun waarde inschatten.’ Hij vindt dat ze veelal te weinig betalen voor een overname.
Het succes van het Europese bedrijf Skype heeft de ogen van sommige Amerikaanse investeerders geopend, meent Hornik. “Ze zien dat er buiten Amerika ook interessante dingen gebeuren.” Toch verwacht hij niet dat de Amerikaanse investeerders nu opeens massaal in de rij staan voor buitenlandse start-ups. “Maar wie een goed idee heeft en een stevig business model, maakt een kans.”
Ook Rodrigo Sepulveda, een Franse internetondernemer, constateert dat het ‘investeringsklimaat’ weer terug is. “In april was de sfeer onder ondernemers nog slecht, een maand geleden was iedereen opeens weer enthousiast.” De grote ambitie van Europese bedrijven is volgens hem vooral om gekocht te worden door één van de grote drie, de GYM. De wil om zelf groot te worden, ontbreekt bij een groot deel van de starters, meent Sepulveda.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Fokkema
Interessant om te zien dat er weer mogelijkheden zijn om een goed idee groot te maken. In de berichtgeving die ik de laatste maanden lees, valt mij op dat het voornamelijk gaat om Amerikaanse investeerders die weer enthousiast zijn om te investeren. Maar hoe zit dat eigenlijk met Nederlandse investeerders? Wellicht iets voor Emerce om dat uit te zoeken?