Deel dit artikel
-

“Meer animo online aankopen tijdens vakantieperiode”

De start van het vakantieseizoen in de Verenigde Staten leidde tot 26 procent meer internetverkeer en enkele storingen bij websites, waaronder betalingssysteem Pay Pal . Volgens onderzoek van Ernst & Young is de animo om online te kopen dit jaar gegroeid, 29 procent van de Amerikanen zegt online te kopen, tegenover 16 procent vorig jaar.

Ook de weerstand tegen online aankopen is afgenomen, van 40 procent die zegt niets te kopen vorig jaar naar 16 procent dit jaar.

Het rapport biedt nog een opsteker voor online handelaren: 20 procent van de online kopers zegt dit vakantieseizoen de helft van de aankopen via internet te gaan doen. Vorig jaar was dit nog 9 procent. Daarmee wordt ook duidelijk dat de groep die al koopt op internet meteen ook zoveel mogelijk van de inkopen op die manier probeert te regelen, getuige het feit dat van de ondervraagde 1400 Amerikaanse online kopers 29 procent aangaf hun aankopen online te gaan doen.

De huidige schatting van 29 procent is een stijging van bijna 100 procent ten opzichte van vorig jaar, toen 16 procent van de ondervraagden aangaf via internet te gaan kopen. Voor het jaar 2000 komen de totale inkopen via internet (exclusief auto's en reizen) op 38 miljard dollar, aldus Ernst & Young. Daarvan zal 11 miljard besteed worden tijdens de komende vakantieperiode.

Eerder concludeerde Forrester dat de bestedingen in de Verenigde Staten op 10 miljard dollar zouden uitkomen tijdens het vakantieseizoen. In Europa wordt 30 procent van de aankopen (2,6 miljard euro) tijdens de komende vakantieperiode online gedaan, aldus Forrester. Forrester het komende vakantie

De start van het vakantieseizoen afgelopen vrijdag leidde tot een toename van 27 procent in online verkeer, aldus Nielsen//NetRatings dat daarvoor een vergelijking maakte met het aantal bezoekers eerder in de week. Amazon.com wist alleen al 1,6 miljoen bezoekers te trekken, een toename van 36 procent. Volgens Nielsen//NetRatings was kleding op de eerste dag favoriet, Landsend.com kreeg 93 procent meer bezoekers, Gap.com en Speigel.com wisten 80 procent meer bezoekers te trekken.

Uit de cijfers van Nielsen//NetRatings blijkt ook dat het merendeel van de internetters gaat naar bricks-and-clicks bedrijven. Bedrijven die een multichannel-strategie hanteren kregen 49 procent meer bezoekers, pure e-tailers daarentegen 29 procent.

De toename van het aantal internetters zorgde ook voor technische problemen bij sites. Zo bleek het PayPal – betalingssysteem, waarvoor ING onlangs een overeenkomst sloot om het in Europa te introduceren, niet bestand tegen de hoeveelheid extra internetters. Het systeem lag zondagavond en maandag plat, meldde EcommerceTimes gisteren, dat de problemen in verband bracht met de toename in internetverkeer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond