Deel dit artikel
-

Meer doen met dezelfde middelen

Website management kan de ROI van de eigen website verhogen, door obstakels te definiëren en oplossingen te bieden.

Enterprise website management is het analyseren en testen van website content. Niet de letterlijke inhoud, maar alles daar omheen. Website management kijkt naar websites zoals een bezoeker ernaar kijkt: hoe snel laden de plaatjes, werken de links, kan ik de site lezen met een oude browser, is mijn privacy gewaarborgd als ik activiteiten op deze site onderneem? Het is daarom een aanvulling op content management en op tools die de performance van websites meten. De vraag is alleen: heb je het nodig?

Volgens onderzoeksbureaus als Gartner en de Butler Groep hebben grote sites website management wel degelijk nodig. Deze sites bestaan uit duizenden documenten, zo groot dat een handmatige controle hoogstwaarschijnlijk ondoenlijk en zeker erg duur is. Aan de andere kant zijn deze websites een waardevol onderdeel van de business. Volgens Gartner is een bedrijf al goed bezig als content management is geregeld. "De laatste stap is het webteam de tijd en middelen te geven om de kwaliteit van de website te bewaken: website management." De kans is groot dat steeds meer bedrijven het nut van deze techniek zullen inzien. Want in deze tijd van optimalisatie is er vraag naar techniek die een organisatie in staat stelt haar bestaande middelen beter te gebruiken. Website management kan de ROI van de eigen website verhogen, door obstakels te definiëren en oplossingen te bieden.

Website management controleert de kwaliteit van de content. Dat klinkt vaag, maar wordt duidelijker met een aantal voorbeelden. De software scant onder meer op gebroken links, spelfouten, dubbele of ontbrekende kernwoorden die het zoeken moeilijker maken en dubieuze externe links. Ook privacy en toegankelijkheid worden gecontroleerd. Twee belangrijke onderwerpen, waarin wetgeving een rol speelt. Een verkeerde omgang met privacyregels kan immers klachten en rechtszaken van bezoekers opleveren. Toegankelijkheid is ook in Nederland een actueel onderwerp, gezien de recente publiciteit rond de vaak slechte toegankelijkheid van overheidswebsites. Gemeenten die voor 1 juli 2003 hun web site niet op orde hebben, lopen het risico de voor de sitebouw ontvangen subsidie terug te moeten betalen, zo besloot het Rijk onlangs. In de Verenigde Staten is wettelijk geregeld dat websites ook voor gehandicapten toegankelijk moeten zijn. Website management software controleert hierop: onder meer door te checken of plaatjes zijn voorzien van een tekst die verschijnt als het plaatje niet gelezen kan worden (alt attributen) en de hoeveelheid multimedia. Hierbij gaat het overigens niet alleen om toegankelijkheid voor visueel gehandicapten, maar ook voor bezoekers met alternatieve browsers of trage verbindingen.

Aanbod

Er is redelijk veel software die valt onder de noemer website management. Het aanbod is echter nogal breed en niet goed vergelijkbaar. Het varieert van freeware en online tests zoals die op de website van het W3C, tot software en diensten van aanbieders als NetMechanic en Watchfire. Heeft een bedrijf een kleine website en wil het die alleen testen op een bepaald aspect, zoals toegankelijkheid, dan volstaat hoogstwaarschijnlijk een bezoek aan W3C. Is de site groter en belangrijk voor de bedrijfsresultaten, dan loont het om software en/of diensten af te nemen bij leveranciers die een pakket van functies leveren.

Watchfire heeft het breedste aanbod in website management software, met de suite WebXM. Volgens Gartner is Watchfire de enige leverancier met een geïntegreerde set van tools voor website management. Zo kocht het bedrijf Bobby, het programma dat checkt op toegankelijkheid van websites. Daarnaast werkt Watchfire samen met leveranciers van content management-systemen als Interwoven en Vignette. De software helpt organisaties hun content te verfijnen, onder meer door een signalering dat bepaalde documenten niet (meer) nodig zijn op de website. Rapportages geven de uitkomsten van de controles gedetailleerd weer.

WebXM geeft ook adviezen ter verbetering van de website. Het is een tool voor organisaties met een grote, complexe corporate website. De software is vooral nuttig als aanvulling op een duidelijke webstrategie en goed geregelde processen rond de site, stelt Gartner. WebXM is zeker geen vervanging daarvan. De investeringen zijn echter niet gering: afhankelijk van onder meer de gewenste service, het aantal te scannen sites en het aantal licenties, komt het op gemiddeld 160.000 euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond