Deel dit artikel
-

“Meer geld voor online marketing”

Onder deelnemers aan het onderzoek Emerce 100 is de animo om bestedingen aan online marketing op te schroeven het grootst. Deelnemers aan dit imago-onderzoek waren het minst geneigd om de bestedingen aan Asp-dienstverlening te verhogen.

De vraag over bestedingen vormde onderdeel van het imago-onderzoek naar de beste e-businessbedrijven in Nederland. De resultaten daarvan worden deze week gepubliceerd als bijlage bij Emerce Magazine.

Het onderzoek is gehouden onder lezers van Emerce en geselecteerde bestanden van Computable (mensen werkzaam in ict) en Intermediar (mensen werkzaam in marketing). Wie meedeed kreeg de vraag voorgelegd in welke branches hij bedrijven kende. Na het beoordelen van bedrijven binnen deze branche volgde ook een vraag over de verwachte uitgaven aan producten die vallen binnen deze branche.

Van de respondenten gaf 27 procent aan een functie op directie- of management-niveau te hebben. Overigen functie-niveaus waren onder meer automatisering (27 procent), consultant (14 procent) en marketing/pr/reclame (ongeveer 10 procent). De totale gevalideerde respons bedroeg 1702. 

De categorieën waarover respondenten aangaven of ze er minder, hetzelfde of meer wilden besteden zijn: Online marketing, E-commerce, Internetaanbieders & webhosters, Websitemanagement, Security, Ict-consulting & -services, Webdesign & webdevelopment, Asp-dienstverleners, Software en Telecom & Mobiel.

De animo om de bestedingen terug te brengen was het grootst bij Telecom & mobiel en Webdesign & webdevelopment. Daar antwoordde 15 procent van de respondenten dat er komend jaar minder wordt uitgegeven. Wat niet wil zeggen dat de bestedingen er zullen dalen, want bij Telecom & mobiel gaf 45 procent aan dat de uitgaven volgend jaar gelijk blijven, en 19 procent meldde dat het volgend jaar meer zal uitgeven.

Bij Online marketing is de animo om de bestedingen omhoog te brengen het duidelijkst. Het is de enige categorie waarin het aantal respondenten dat zegt meer te zullen uitgeven, hoger ligt dan het aantal respondenten dat meldt hetzelfde te zullen besteden. 37 procent van de ondervraagden geeft aan meer uit te geven en 21 procent denkt hetzelfde uit te geven. 5 procent denkt volgend jaar minder te besteden aan online marketing. De overige respondenten gaven aan het antwoord op die vraag niet te weten. Specifiekere vragen over waaraan het extra geld wordt besteed waren niet opgenomen in het onderzoek.

Het onderzoek Emerce 100 is ook na te bestellen via deze site. Op termijn verschijnt de gehele lijst voorzien van marktanalyses ook online, binnen de rubriek Emerce 100. Daar zijn ook de aanvullingen en correcties op de lijst te vinden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond