Deel dit artikel
-

‘Meer pure players richting tv-reclame in 2013’

Volgend jaar zullen meer pure players, internetbedrijven, zich tot televisie wenden om reclame te maken. Dat denkt Rogier van Duyn van 5 Oceans. Hij sloot een pact met TBWA voor commercials tegen lagere opstartkosten en met webanalytics.

“Buitenlandse partijen komen volgend jaar naar Nederland. Zij zullen zich nationaal in de kijker willen werken. Daarnaast converteert tv goed naar online en zijn de kosten per duizend viewers vier à vijf keer goedkoper op tv dan op het web.” Directeur Rogier van Duyn van 5 Oceans springt in het gat tussen tv en online retailers.

“Het probleem met tv-commercials is dat het duur is om mee te beginnen. De kosten voor creatie en productie zijn hoog, maar als je eenmaal bezig bent dan gaat het verkeer makkelijk van tv naar online. Steeds meer mensen kijken tv met een computer bij de hand.”

De ondernemer sloot een samenwerkingsverband met TBWA, het grootste reclamebureau van Nederland. Hij toetst met het internetbedrijf of, en hoe, het op tv kan adverteren. Het bureau neemt vervolgens een deel van de ontwikkelkosten van de commercial voor zijn rekening. Dat kan oplopen tot de helft. Daar staat tegenover dat de retailer deze mediapartners laat meedelen in de opbrengsten.

Een belangrijke tweede component in deze constructie is de inbreng van Van Duyns dienst Statsground. Dat is een analyticsdienst waarmee het resultaat van tv-campagnes kan worden gemeten. Het importeert de analytics van de retailer, vergelijkt die met het uitzendschema van commercials en maakt zo het rendement van de commercials inzichtelijk. Tot de gebruikers behoren onder meer KPN, Binck en VakantieVeilingen.

Tijdens Emerce Performance vorige week donderdag in Amsterdam was ook te horen dat de cookiewet ervoor kan zorgen dat online retailers meer over tv gaan nadenken. Online adverteren wordt lastiger, want minder meetbaar. Daar staat tegenover dat de tarieven bij tv-zenders onder druk staan in het huidige economisch klimaat. De combinatie van die twee gegevens zou het ‘oude medium’ aantrekkelijk maken voor pure players.

Foto: Michael Smith (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Alexander

Ook hier weer is de gedachte verkeerd. Je moet niet in traditioneel adverteren denken, maar in online adverteren op TV. Met de komst van IPTV en TV everywhere maakt de techniek (tv via je internet verbinding) dit makkelijker mogelijk.

De kosten voor de productie van een direct respons commercial zijn overigens helemaal niet kostbaar. De bedrijven die ze creeren laten het lijken also het kostbaar is. Je kan mij niet wijs maken dat een 3D commercial van vakantieveilingen duizenden euro’s heeft gekost. Een beetje handige internet designer klust dit zo in elkaar…

Isle de Korte

Misplaatste zelfreflectie en foutief vakjargon: pure players.

Hans de Ligt

Kijk, dat noem ik nog eens inspelen op ontwikkelingen, ik heb nooit zoveel met media bureaus maar deze ga ik toch eens bellen! 2013 wordt leuk, crisis biedt kansen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond