Deel dit artikel
-

‘Meer samenwerking Nederlandse shops in het buitenland’

Webwinkels uit Nederland moeten gaan samenwerken willen ze in het buitenland hun kansen op succes vergroten. Dat zegt de voorzitter van Thuiswinkel.org Paul Nijhof.

Nijhof was vanochtend de eerste spreker op het congres Shopping Today in Utrecht. Daar schetste hij een beeld van de e-commercemarkt die steeds internationaler wordt. Grote partijen komen naar Nederland en het buitenland biedt groeikansen die partijen niet meer lokaal vinden.

“Internationaal gezien is Nederland klein. We moeten dus zoveel mogelijk samenwerken als mogelijk”. Webwinkels met andere achtergronden kunnen samen optreden naar een markt of, als dat niet gaat, ze kunnen synergie zoeken achter de schermen. “Transport is een voorbeeld.”

Algemeen directeur Piet Coelewij van Wehkamp zou later die dag nog wat meer context geven. Tijdens zijn voordracht stelt hij: “In 2011 werd het grootste deel van de Twinkle 100 in Nederland door Nederlandse partijen gerealiseeerd. Vijf jaar later zien je dat buitenlandse partijen met duizend procent groeien qua omzet” en dat vier bedrijven uit de top tien van de Twinkle 100 uit het buitenland komen. Coelewij: “Maar het is niet zo dat Nederlanders meer over de landsgrenzen zijn gaan kopen. Dat is stabiel op drie procent.”

Foto: Sebastiaan ter Burg (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Roy Lenders - Topvitamins

Klopt helemaal. Met name op transportgebied moet je wel samenwerken wil je lage verzendkosten richting buitenland aan kunnen bieden. Anders kun je nooit concurreren met locals in Duitsland, UK, Frankrijk en andere landen. Denk dan ook aan lokale retouradressen etcetera. Voor ons is dat een reden om een logistieke dienstverlener te gebruiken die veel internationaal volume heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond