Deel dit artikel
-

Meeste junkmail komt van liefdadigheidssector

Volgens een onderzoek van PrimeResponse , softwareleverancier in b-to-c relatiemarketing, zijn creditcardmaatschappijen verantwoordelijk voor de meeste junkmail in Amerika. In Nederland blijken liefdadigheidsinstellingen de grootste boosdoener te zijn: een kwart van de organisaties die hier junkmail versturen is uit de liefdadigheidssector afkomstig.

PrimeResponse stelde vragen aan ruim 6000 mensen in 6 landen: Amerika, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Australië. Daaruit kwam naar voren dat financiële instellingen de meeste junkmail versturen, met uitzondering van Duitsland en Nederland. In Duitsland voeren telefoonmaatschappijen de lijst aan, in Nederland liefdadigheidsinstellingen.

Wordt er gekeken naar de leeftijd van de ontvanger, dan blijkt dat in Amerika, Verenigd Koninkrijk en Duitsland de categorie 35 tot 44 jaar de meeste junkmail ontvangt. In Frankrijk en Australië zijn dat degenen in de leeftijdscategorie van 25 tot 34. Liefdadigheidsinstellingen in Nederland blijken vooral ongevraagde mail te sturen naar 65-plussers.

De meeste ongevraagde aanbiedingen komen in alle zes landen binnen per direct mail, gevolgd door call-centers. Ongewenste e-mail (spam) staat overal op een derde plaats. Daarna komen websites en tekstberichten, met name SMS. Junkmail per wap wordt alleen in Australië door consumenten genoemd.
Websites worden volgens het onderzoek in Frankrijk vooral gebruikt om de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar te 'targeten', terwijl dat in Duitsland de groep is van 45 tot 54 jaar.

Het geslacht van de ontvanger blijkt in geen van de onderzochte landen veel verschil te maken wat betreft de hoeveelheid junkmail. Er blijken wel grote verschillen te zijn als gekeken wordt naar het gebruikte medium. Junkmail via e-mail, tekstberichten en websites wordt overal vaker gebruikt om mannen dan vrouwen te targeten. Voor e-mail geldt in Nederland zelfs dat 8 procent van de junk e-mail aan vrouwen gericht is, en maar liefst 92 procent aan mannen. In Amerika ontlopen deze twee getallen elkaar het minste, maar de verhoudingen bedoeld voor man-vrouw zijn daar nog altijd 60-40.
Tegelijkertijd zeggen meer vrouwen dan mannen dat zij ongevraagde aanbiedingen – als ze dan toch geen keuze hebben – het liefst per e-mail krijgen.

Maakt men een verdeling naar inkomen, dan wordt in 5 van de 6 onderzochte landen, weinig verrassend, de meeste junkmail gestuurd naar de midden- en hogere inkomens. Opmerkelijk is dat 42 procent van de consumenten in de lage-inkomen groep in Australië zegt junkmail van banken te ontvangen, dat is zes keer zoveel als degenen in de hoge-inkomen groep.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond