Deel dit artikel
-

Meeste terugkerende bezoekers voor Mercedes.nl

Mercedes weet met zijn site de meeste bezoekers te verleiden om terug te keren, op de voet gevolgd door Citroën en Ford. Dit zegt onderzoeksbureau MetrixLAb in een vergelijkende studie naar het bezoek aan 35 Nederlandse autosites. Het ontbreken van spelletjes en andere fun ten gunste van zakelijke informatie is wat leidt tot de terugkerende bezoekers, vermoedt Rik Dolk van DaimlerChrysler (Mercedes).

De sites die het meest bezocht worden zijn die van Volkswagen en Opel , aldus het Rotterdamse onderzoeksbureau MetrixLab . Deze sites worden, samen met die van BMW , ook het vaakst geraadpleegd door mensen die op zoek zijn naar een occasion. Dertig procent van de internetters die online zoekt naar een tweedehands auto komt terecht op deze drie sites.

Volgens MetrixLab geven herhaalde bezoeken de beste indicatie voor het succes van een (auto) site. Van de vijftienhonderd internetters die door MetrixLab zijn ondervraagd gaf 28 procent aan dat het slechts één autosite heeft bezocht in het afgelopen jaar. Alle anderen bezochten er meerdere. Daarbij krijgen de sites van Mercedes , Citroën en Ford het grootste aantal terugkerende bezoekers. Bij Mercedes kwam 48 procent van de bezoekers daar het afgelopen half jaar vijf keer of meer, bij Ford was dit 47 procent en bij Citroën 45 procent.

Er zijn vijf redenen voor het bezoek aan een autosite, constateerde MetrixLab. Men is op zoek naar een occasion, een nieuwe auto, wil zich oriënteren, is op zoek naar informatie over de eigen auto, of komt op de website "uit liefhebberij". Deze vijf redenen komen volgens het onderzoeksbureau even vaak voor.

Bezoekers aan de Mercedes-site zijn met name geïnteresseerd in het samenstellen van een nieuwe auto en het zoeken van een gebruikte auto, zegt Rik Dolk, manager interne communicatie en webbased media bij Mercedes. Hij zegt "blij verrast" te zijn door de uitkomsten van het onderzoek. "We krijgen drieduizend unieke bezoekers per dag. We hadden wel de indruk dat er aardig wat terugkerende bezoekers bij zijn, maar zelf hebben we het niet op deze manier gemeten."

"Kennelijk luisteren we naar wat de klant wil, anders zou men niet terugkeren", zegt Dolk. "Je ziet vaak allerlei spelletjes en andere fun op een website. Wij houden het op zakelijke informatie."

Mercedes.nl heeft "voorlopig" als doel om informatie te geven. "Handelen via de site is nog niet aan de orde." Verder wordt de site ook geïntegreerd binnen de marketingcommunicatie. "Het is lastig om offline en online marketing met elkaar te combineren", zegt Dolk. "Zoals bij veel bedrijven waren internetcommunicatie en tradtionele media ook bij ons twee verschillende werelden. We werken er nu aan om bij het plannen ook communicatie via internet meteen erbij te betrekken."

Deel dit bericht

1 Reactie

Michiel

Terugkerende bezoekers kan je toch ook gewoon meten met bijv.b. een teller zoals Nedstat & OneStat? Waarom zo een uitgebreide en kostbare studie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond