Deel dit artikel
-

Megaboete Oxxio voor onjuiste registratie klantgegevens

Energieleverancier Oxxio krijgt een boete van 1 miljoen euro voor de onjuiste registratie van klantgegevens in het centrale register van de energiebedrijven. Als de gegevens niet kloppen worden consumenten verkeerd ingelicht over hun keuzemogelijkheden en kunnen leveranciers niet eerlijk met elkaar concurreren.

Oxxio had bij contracten voor onbepaalde tijd ten onrechte een einddatum laten registreren. Hierdoor leek het bij het raadplegen van het register dat de klant een contract voor bepaalde tijd had, waardoor de consument moest wachten met overstappen dan wel een vergoeding moest betalen.

In het klantregister – het contracteindegegevensregister (CER) – houden alle energieleveranciers die leveren aan consumenten per aansluiting bij wanneer het contract afloopt. Als een consument wil overstappen naar een andere leverancier raadpleegt deze leverancier het register met toestemming van de consument. De energieleveranciers zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van de gegevens van hun klanten. Gezien het belang van het register voor het overstapproces moeten zij de gegevens die zij invoeren goed controleren.

Door meldingen van andere leveranciers over onjuiste klantgegevens bij Oxxio is toezichthouder ACM deze zaak op het spoor gekomen. In het onderzoek van de ACM bleek dat de fout was ontstaan toen Oxxio zijn klantgegevens in een ander systeem had gezet nadat het bedrijf was overgenomen. Door onvoldoende interne controles was deze fout bij Oxxio niet eerder aan het licht gekomen.

De ACM ziet deze overtreding niettemin als ernstig, omdat zowel andere energieleveranciers als consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat het register juist, volledig en bijgewerkt is. Toen de fout was ontdekt, heeft Oxxio het bovendien niet met de vereiste spoed opgelost.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gedupeerde - Oxxio

De klantgegevens die Oxxio op 1 persoon weet na te houden blijkt er 2 klant nummers op 1 adres te doen vermelden.
Dan blijkt de klantenservice van Oxxio te vermelden dat er 2 klant nummers op 1 adres te mogen hebben.
Als zij dreigen met buiten rechterlijke kosten en een zeer slechte klanten service medewerker t.n.v. Aan te doen wezen

Visser - Consument

Door de klanten crew van Oxxio die de persoonsgegevens niet juist heeft vermeld zal door hun fouten zelf de kosten moeten bekostigen.
Waar daar de persoon met 2 klant nummers bezit bij Oxxio zal dan ook niet aan gaan betalen, door dat er in Rotterdam bij Oxxio zeer slorderig omgaat met de klant gegevens.
Als zelfs Oxxio in de klant gegevens fraude in doet plegen.
Is dat Fraude beter onder doet vallen onder Valsheid in Geschriften waar dit is te vinden onder artikel 225 van het wetboek van strafrecht met de boete vonnis van € 82.000,00 ten laste van Oxxio Rotterdam waar bij Smaad tot Laster bij doet komen ten nadelen van Oxxio.. Als Oxxio tracht om hun geld te doen krijgen zal men een Gerechtsdeurwaarder te doen inschakelen. Alleen komt het wel ten lasten van Oxxio zelf omdat er geen service is van de Crews van Oxxio wegens fraude te plegen in de klant gegevens te hebben begaan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond