Deel dit artikel
-

Merendeel Nederlanders volgt geen merken op sociale netwerken

Van de Nederlanders die actief zijn op een sociaal netwerk, volgt 70 procent geen merk. Bij de 30 procent die wel een of meerdere merken volgt, zijn vooral de sectoren media/ entertainment en mode populair.

Dat blijkt uit een onderzoek van online marketing onderzoek- en adviesbureau Insites Consulting onder 9.000 consumenten in 35 landen.

Van de mensen die wel een merk volgen, volgt 77 procent 1 tot en met 5 merken. Maar liefst 16 procent volgt 6 tot en met 10 merken en 7 procent van deze groep volgt meer dan 10 merken.

De consumenten die en merk volgen, doen dit veelal nadat ze het product of dienst van dit merk hebben gebruikt. Eigen ervaring is hierbij belangrijker dan reclame op bijvoorbeeld televisie. De verwachtingen van de consument aan merken lopen uiteen. Zo wil 33 procent graag extra promoties en informatie krijgen, 38 procent wil aankondigingen van events ontvangen en nog eens 33 procent verwacht extra promoties. Dan is er nog een groep van 31 procent die graag extra productinformatie van het merk leest op een sociaal netwerk.

Uit het onderzoek blijkt verder dat van alle Nederlanders die online zijn, 68 procent (10 miljoen mensen) een account heeft op een sociaal netwerk. Dat is lager dan het Europees gemiddelde, 73 procent. Hyves is in Nederland nog steeds het populairste netwerk. Hier maakt 50 procent van de Nederlanders gebruik van. Voor Facebook is dit 44 procent. Twitter heeft nog een inhaalslag te maken met 17 procent. Het gebruik van LinkedIn komt in Nederland op 20 procent. Dit is wel hoger dan het Europees gemiddelde, 11 procent.

Hoewel maar 17 procent van de Nederlanders gebruik maakt van Twitter, kent wel 81 procent van de Nederlanders dit sociale netwerk. Van de mensen die het nu nog niet gebruikt, is 14 procent van plan er binnenkort een account aan te maken.

“Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter-berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook.” zegt Steven van Belleghem, managing partner InSites Consulting.

Deel dit bericht

2 Reacties

Tessa Smits

De meeste merken zijn nog “ouderwets” aan het zenden via social media, tja dan heeft ook niemand zin om je te volgen. Als social media als onderdeel wordt gezien van bijvoorbeeld communitymanagement en men daadwerkelijk oprecht de eindklant wil helpen en van dienst wil zijn, dan wil die consument uw account wellicht heel graag volgen. Verkoopt u bijvoorbeeld “pampers” dan kunt u ook moeders helpen met uw kennis over “huilende baby’s”, “rode billen” en wat nog meer, zonder uw product direct met allemaal promoties te verkopen, laat uw passie voor het product zien en de moeders gaan u niet zien als extra korting kanaal maar als de expert als het gaat over baby’s en daarom koopt ze uw product..
NB: Ik heb geen idee hoe pampers dit doet, heb ik puur gebruikt om een voorbeeld te schetsen (zit zelf meer in de B2B waar deze communityaanpak al meer wordt toegepast).

Gijs Vroom

De vraag is natuurlijk inderdaad of 30% een slechte score is. Hoeveel echte ‘fans’ kan een merk eigenlijk verwachten, wat is ‘goed’?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond