Deel dit artikel
-

Merk UPC verdwijnt in april van de markt

Kabelbedrijf UPC verdwijnt per april van de markt in Nederland en zal doorgaan als Ziggo. Dat is eerder dan verwacht, maar niet uit angst voor concurrent KPN. Daar is directeur Mike Fries laatdunkend over.

“We verwachten de rebranding in april te hebben afgerond in heel het land en het productenaanbod op een lijn te hebben”, aldus Liberty Global-topman Micheal Fries. Hij deed deze uitspraak, opgepikt door Tweakers, tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers.

Toen begin 2014 duidelijk werd dat UPC-moeder Liberty Global Ziggo zou overnemen, werd ook direct duidelijk dat het merk UPC zou sneuvelen.

Voorlopig blijven er verschillen in abonnementsvormen, zenderaanbod en technische aspecten bestaan. Zo blijven UPC en Ziggo hun eigen CI+ modules gebruiken voor ontvangst van digitale televisie via een kaart.

De harmonisatie zoals die tot nu toe in gang is gezet in verschillende regio betreft het gelijktrekken van het zenderaanbod. Ziggo-kijkers krijgen bijvoorbeeld weer het volledige aanbod van regionale zenders. Ziggo had dat aantal beperkt tot zes. Volgens woordvoerder Erik van Doeselaar is 40 procent van het dekkingsgebied van Ziggo inmiddels al overgeschakeld.

Of en wanneer het hoofdkantoor van UPC gaat sluiten, kan Van Doeselaar niet zeggen. Veel activiteiten zullen naar Utrecht verhuizen.

Nederland is overigens het enige land waar de naam UPC gaat verdwijnen. Het merk blijft bestaan in Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Ierland, Polen, Roemenië en Slowakije.

De twee kabelbedrijven samen hebben 4,3 miljoen huishoudens als klant. Per huishouden wordt gemiddeld 2,3 diensten afgenomen. Daarnaast heeft de mobiele operator nog eens 129 duizend klanten. De omzet van UPC en Ziggo kwam in het laatste kwartaal van 2014 uit op 562 miljoen euro (PDF).

Deze marktomgeving verleidde Liberty-baas Fries om zich ietwat schimpend uit te laten richten KPN-baas Eelco Blok. Tijdens de telefonische toelichting op de financiële resultaten vroeg een analist Fries naar KPNs activiteit tussen de aankondiging van de Ziggo-overname en de afronding daarvan. KPN zou een wat agressievere marktbenadering hebben gehad dan anders.

Fries: “Ja, je hoort KPNs CEO zeggen dat ze commercieel agressief blijven in het vierde kwartaal en dat ze geen slecht kwartaal hadden qua aantallen abonnees. Dat levert echter relatief weinig extra financieel resultaat op. Hij is onduidelijk. We hebben geen idee wat ze bedoelen en wat ze aan het doen zijn.”

Foto: Madeleijn Schrijver (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond